Hallå

Efter första säsongen i hus har jag insett att man kanske borde vattnat lite grann... Det känns dock lite trist att behöva skicka ut finfint dricksvatten över tomten, så jag funderar lite på möjligheterna att samla på sej regn- och smältvatten under året och sen pytsa ut det när det behövs som bäst.

Jag har luskat ut att årsmedelnederbörden är 650 mm.. är det på en kvadratmeter man räknar då? Så om jag har säg 100kvm takyta så kan jag teoretiskt samla på mej 65 kubik vatten?

Hur mycket vatten behöver en tomt på 750 kvadrat på ett ungefär en normaltorr sommar?

Är det någon som har roat sej med nåt liknande, typ byggt ett regnvattentorn på tomten?
 
C
650 mm oavsett vilken yta, men 650 mm på en kvadratmeter blir mycket riktigt 650 liter ja.

Mer än 65 kubik behöver du nog knappast, det regnar ju lite på tomten också. Det enklaste är väl att helt sonika ställa en lite större tunna under varje stuprör och vattna ur den när det finns, och när det inte finns så hjälper du till med slangen.
 
Ja man behöver kanske inte göra det mer komplicerat än så.. Jag såg framför mej ett par 1000-literskuber kopplade till ett automatiskt bevattningssystem :)
 
C
Ja vill man krångla till det så går det ju. :)
 
Om och hur mycket vatten som behövs beror på jordtyp och vilka växter som finns. Normalt bör man vattna t.ex. en gräsmatta ca 30 mm de gånger som det verkligen behövs. Det skulle allstå behöva 15 000 liter för en gräsmatta på 500 kvadratmeter. Tänk på att det årligen regnar ca 500 000 liter på din tomt.

Nu tror jag att de flesta inte vattnar gräset alls eller möjligen 1-3 ggr per år. Rabatter mm kan naturligtvis behöva vatten och räkna ca 30 liter per kvadratmeter och vecka som riktvärde med variation mellan 0 och 100 liter i extremfallen.
 
Jag vill ha en grön och fin gräsmatta när det är som varmast på sommarn, så jag antar att man får ligga i lite med vattnandet då. Jag vill inte heller ha för mycket "klydd", så nån slags automatisk bevattning är planen. 20 kr/kubiken för vattnet blir några hundralappar per vattning, så man får väl fundera på om det är lönt att joxa med stora cisterner för regnvatten.
 
Här har du ytterligare ett skäl att anlägga trädgårdsdamm! Den kan funka som ett rejält vattenmagasin, om du ser till att dammen får lite reservplats för dagvatten.

Om tomterna är för små för stora dammanläggningar kan man kanske slå sig ihop med goda grannar om gemensamt vattenmagasin på samfälld eller annan mark.
 
  • Gilla
245 Lux
  • Laddar…
Det finns snygga exempel pa vattentankar som storre kulturodlingar (typ botaniska tradgardar anvander sig av) i bade Uppsala och Goteborg, ak dit och se hur dom har gjort. det beror ju iofs pa hur tomten din ser ut i ovrigt men en stor tratunna som tar upp takvatten ar ju inte helt fel. Sedan kan du lagga i lite guldfiskar sa att ev. katter och barn far nagot roligt att leka med.

Men som Bavern menar, inget slar en damm pa nagra hundra kubikmeter! Da far du ju dessutom mindre yta som behover vattnas,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.