Vi planerar att köpa att bubbelbadkar, men är osäkra på hur stort kar våran IVT 490 klarar att fylla upp. Pannan rymmer ju bara 163 liter, men kanske kan ge ca. 200 liter 40 gradigt vatten.

Enligt dessa mått kanske vi borde köpa ett kar på max 200 l, men vi lär ju aldrig toppfylla karet plus att man själv tar ganska stor plats. Hur många liter kan vara rimligt att räkna bort för kroppsvolym plus att man inte fyller karet till kanten?

Någon som har erfarenhet av hur stort kar en IVT 490 klarar att fylla till normal badnivå?

Vi är intresserade av ett Casper Luna (www.casperbad.com) som toppfyllt rymmer 320 l, men som ni förstår av funderingarna ovan är vi rädda för att det är för stort.
 
Nja, det funkar nog inte så bra. Vi har ett bubbelbadkar av lite mindre modell - Westerbergs på 135x135. MInns inte exakt hur många liter, men varmvattnet räcker precis till att fylla upp karet. Vill man duscha varmt efteråt funkar det inte. Extra varmvattenberedare är det som gäller. Glöm inte att du måste ha underhgållsvärmare i badkaret om du skall kunna bada ett tag. Du kan ju inte fylla på med varmare vatten när det svalnat eftersom det är slut (ej bra energimässigt heller).

Jag löser det hela genom att stänga av kompressorn innan jag tappar upp badet. Spetsen slår då till direkt och eftersom vi har fjärrvärmespets går det varmare att värma vattnet igen. Om jag badar en halvtimme så kan jag sedan duscha varmt (en kortare stund).
 
Vissa varmvattenberedare har ju funktionen "extra varmvatten", om man under en period behöver extra mycket. Det använder vi innan vi fyller badkaret (neptun diamant). Dock har vi en nibe fighter så det kanske skiljer lite mot din IVT.

/Henrik
 
Har en IVT dock inte exakt denna modell, men med 163 l vattenberedare. Har ett 300 l badkar, inga problem att fylla, man fyller inte upp till kanten, då det är fler som ska bada eller duscha så är det bara att slå på extra varmvatten 1 en timma strax innan man hoppar i. Då finns det vatten att duscha i efteråt. Iofs så kostar det ju lite extra med spetseltillskott, men det badas inte ofta. Däremot så räcker vattnet utan problem för familjen att duscha i 5 pers.
 
Vi har fullt sjå att fylla vårt standardbadkar , speciellt om någon spolat varmvatten till disk eller något liknande så att den inte är fulladdad. Det räcker men inte mycket marginal för att duscha efteråt. Givetvis utan spetsen då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.