Olästa inlägg markeras som lästa efter några veckor. Det gör det jobbigt att veta vad man läst och inte om man varit borta ett tag. Finns det någon inställning för detta som jag inte hittat?
 
Tyvärr kan du inte ändra på detta själv. Vi har en inställning som vi tror passar den stora massan och den inställningen gör att olästa inlägg markeras som lästa efter 10 dagar. Det glädjer mig dock att vi har så flitiga läsare.
 
Varför tror ni det?
Det naturliga borde vara att det inte blir markerat som läst förrän man läst det.
 
Det finns tre alternativ. Vi använder idag alternativ nr 3 nedan. Antalet dagar (10) går dock att ändra på (t ex till 14 eller något annat).

Saxat från vBulletins hjälpavsnitt.

This option controls how threads and forums are marked as read.
  1. Inactivity/Cookie Based - once a user has been inactive for a certain amount of time (the value of the session timeout option) all threads and forums are considered read. Individual threads are marked as read within a session via cookies.

    This option is how all versions of vBulletin before 3.5 functioned.

  2. Database (no automatic forum marking) - this option uses the database to store thread and forum read times. This allows accurate read markers to be kept indefinitely. However, in order for a forum to be marked read when all threads are read, the user must view the list of threads for that forum.

    This option is more space and processor intensive than inactivity-based marking.

  3. Database (automatic forum marking) - this option is the same as a previous option, but forums are automatically marked as read when the last new thread is read.

    This is the most usable option for end users, but most processor intensive.
 
Jag skulle föredra alternativ 2 (eller möjligen alternativ 3).
 
Springare skrev:
Varför tror ni det?
Det naturliga borde vara att det inte blir markerat som läst förrän man läst det.
Jag skulle också vilja att det fungerade precis som i mailen, dvs att en tråd inte blir markerad som läst förrän man öppnat den. Men tyvärr går det inte att välja det alternativet, det skulle sannolikt bli för processor- och minneskrävande för servern att räkna ut vad alla har läst/inte läst om den skulle behöva gå igenom allt innehåll (alla trådar).

Det alternativ som vi nu använder (alternativ 3) är det som anses vara det mest användarvänliga alternativ som finns att tillgå för tillfället. Väljer vi alternativ 1 (det cookiebaserade alternativet) så ser det t ex olika ut när man besöker sidan från olika datorer (t ex hemifrån och från jobbet).

Det enda jag känner vi kan ändra på är att vi kan öka på (eller minska ned om det är bättre) antalet dagar innan trådarna markeras som lästa - från t ex 10 till 14.
 
Jag röstar på en ökning av antalet dagar.
 
Jag har ställt en fråga i vbulletins forum hur mycket mer prestandakrävande det är att öka på antalet dagar från 10 till 14 (eller 21 dagar), men inte fått något svar än.
 
Nu har jag ökat på antalet dagar tills det att trådar markeras som lästa för inloggade användare. Ändrade från 10 dagar som var standard till 14 dagar (2 veckor). Orsaken till att jag inte vågar öka på ytterligare är att jag är rädd för att forumet då kan bli långsamt vid peak-hours.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.