Det där bekymrar mig också litegrann. Vi har också fått en produktionskalkyl nu och där är de flesta siffrorna "uppskattningar", står väl säljaren fritt att ändra dem hur han vill sedan? Nån som har erfarenhet?
 
En produktionskalkyl som säljaren upprättar är en kalkyl på vad han uppskattar att det bör kosta. Ett kontrakt med en entreprenör är vad det faktiskt kostar. Det kan skilja mycket. Skillnaden kan beror på lokala marknader, tillval( säljarens prod.kalkyl är en standardlösning, man vill oftast ha lite extra el-, tvuttag etc). Produktionskalkylerna har en tendens åt att vara en "idealkalkyl" om allt går som på räls, inget extra. Eller som en F-H:s säljare skulle sagt "det är vad det kostar hemma i Dalarna. Var kritisk till upprättade produktionskalkyler.
 
Det är ungefär så vi tänkte att det var, vi får väl se vad vi landar. Någon som vet om man kan välja bort delar av ett åtagande? Verkar ju som att man skulle kunna göra huset några hundra tusen billigare genom att lägga takpannorna själv, lägga in golv och måla/tapetsera.
 
Vi frågade våran snickare som reste stommen om vi kunde få hjälp med vissa andra saker och det var inga problem. Men kom överense om fasta priser innan ni bestämmer er, och om vad som ska göras.
 
Har också fått det där "uppskattade priset" vi började kika på garagedelen och FH har räknat 7 veckors arbetstimmar för att färdigställa garaget. Vi tycker det låter som en lång tid för ett garage? Inte är det lätt att få tag i lokala hantverkare i Umeå, har försökt att maila och ringa men hittills ingen som vill ta på sig vårt projekt. Det känns inte hundra stabilt med dom priser som står i offerten, vet inte hur man ska gå till väga? Någon som har tips?
 
Vi håller precis på bygger en FH Spoven. Vi har en montör från FH för att göra allt snickeri. Vi har fått pris från FH på vad varje åtagande ska kosta. Dom priserna är fasta förutom i åtagande1 där det kan bli lite dyrare om byggställningen kostar mer än 20 000:-
Innan vi fick priserna så sa vår säljare att om dom ska göra det helt nyckelfärdigt så ska man ta priset på buggsatsen X 3 så får man en ganska grov beräkning på vad det färdiga huset skulle kosta.
 
Vi har gått vidare med vårt bygge, fick muntliga "försäkringar" på att siffrorna i kalkylen ska hålla. Eftersom vi har pratat med två andra som har byggt med det här Fiskarheden-kontoret, och de har varit nöjda med den ekonomiska biten, så får vi lita på att det inte blir alltför stora avvikelser.
 
Cyphera skrev:
Någon som har några aktuella siffror att dela med sig av? Vi är främst instresserade av Doppingen eller Svanen eller likande Fiskarhedenvillor. Alla åtagandetyper. Tack på förhand! =)
Måste bara tipsa om en säljare på F-H som heter Magnus Konrad.Han finns i Borlänge.
Bra kille som håller vad han lovar och han vill absolut inte bara "skinna en " på pengar.
Vi fick tipset om honom av några andra som byggt F-H.
 
Hej Cypheria !

Vi byggde en Lövsångare uppe i sundsvallstrakten för snart 4 år sedan.
Vi köpte ett stommontage till ett vädertätt hus och ombesörjde resten själv.
Kostnaden för byggsatsen då var 570 000:- och montaget ca 80 000:-.
Eftersom jag jobbar i branchen har jag många bra kontakter att ta till vid byggnationer.
Men trots detta så springer kostnaderna i väg.
vi landade på ca 1.400.00 totalt .

Mitt tips är att ta in offerter på så mycket som möjligt innan ni kör igång,kolla med lokala entreprenörer.
Kör alltid med fasta priser och ha med färdigställandetid i kontraktet så att arbetena inte drar ut på tiden.
NI ska inte behöva beställa arbeten på löpande räkning när det är nybyggnation.
Be om en tidplan av de entreprenörer ni frågar,det kan dom ordna.

Tack vare en god planering med både F-H och mina entreprenörer så blev huset klart(och inflyttat) på 6 veckor från färdig grund.(var nån slags rekord hos fikarheden på den tiden):D

MVH
Kal kula
 
Ett rekord önskar vi oss oxå! Det är tydligen lång vänte tid på hussatsen nu.
 
hej!

känner mig helt nollad..:surprised: blev så förälskad i fiskarhedenvillans Briljanten, är det någon som har byggt den? man har ju ett tak som man får låna så det hade varit ovärderlig hjälp om någon kunde svara ärligt utan vinstintresse på vad totalkostnad blir på den..

Tack: carolina l
 
Hej hej!
Maila eller ring ditt närmaste säljkontor, eller huvudkontoret i Borlänge, så skickar dom priser på alla entreprenader.
Dock brukar de väl kunna hamna på 3x materialsatsens pris om köper alla åtagandena.
 
Wow, bara 6 veckor, otroligt! :D
lway.jpgbyhse.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.