Hej! Nu hoppas jag att ni vill kolla på ett förslag till planlösning till vårt kommande hus och gärna kommentera förslaget :)

Tyvärr finns inga fönster utsatta men generellt - det är många fönster uppåt och åt höger i bild eftersom vi har fin utsikt där. Nedåt i bild har vi en tråkig skaftväg och till vänster i bild vägen. Vädersträcken är sydväst uppåt i bild (där huvuddelen av trädgården ligger) och sydost på entrésidan.

Huset är ett sluttningshus med "inredd vind" med delvis snedtak (ca 1,90 i takhöjd längst ut vid vägglivet på övre plan). Den mörka väggen i sluttningsplan är den som är i nederkant i bilden. Det finns ett befintligt bygglov som vi kommer att utnyttja (risk finns att vi aldrig får igenom ett annat förslag) och det begränsar oss till just dessa mått på huset (längd, höjd och bredd).

Det finns ett par småsaker i planlösningen som är fel: Det ska inte vara hel vägg mellan kök och v-rum utan bara vägg precis vid skåpen Kökets planlösning inte färdig - men två hoar ska det bli, en i köksön (kökskontinenten) och en i den andra delen. Det finns även ett "städskåp" inritat i korridoren/hallen och det har vi tagit bort eftersom det nog blir fult med dörrar där. Övervåningen kommer att krympa lite för att möjliggöra ryggåstak (inte till hela höjden dock) i v-rum.

Längst ner till vänster i bild planerar vi att lägga en carport om vi får lov så därför vill vi inte ha entrén där.

Bomba oss med kommentarer nu :)
 
Väldigt stort pannrum, men det kanske är ett garage egentligen?

Inte trevligt att få toa-dörren mitt i ansiktet när man kommer in. Har själv haft det i en lägenhet och det är inte bra. Dessutom ser den toaletten liten ut. Funkar reglerna för handikapptillgänglighet på den?

Trångt i passagen mellan köksön och matbordet.

Ska taket på övervåningen vara en terrass?
I så fall skulle jag försöka göra om så att badrummet kommer mot ytterväggen. Kanse flytta garderoben till mellan det avlånga och det stora sovrumemt istället.
 
Jag tycker inte ni följa befintligt bygglov slaviskt av rädsla att alternativ ska bli avvisade. Ni riskerar inte ett dugg med att föra en dialog med bygglovsmyndigheten. Lämna in kompltetterande bygglovsansökan först när ni märker att handläggaren är redo att godta ansökan på delegation. Extrakostnaden blir värd sitt pris, men för att leverera meningsfulla förslag behöver man mer kött på benen. Hur ser er tomt ut? Hur stor är den? Och vad säger detaljplanen? Omgivningen? Topografi? Utsikt? Insyn?

I övrigt kan jag bara lämna allmänna synpunkter. Planens "boilerroom" antyder att ni har hittat planen på någon hemsida från USA, med färdiga egnahemsritningar. Även om man hittar fynd, som verkar passa ens förväntningar är det dock alltid bättre att skräddarsy huset efter tomten. Men det hindrar inte att planen faktiskt har flera viktiga fördelar. Alla våtrum (utom klädvården) ligger t.ex samlade ovanför varandra, vilket ger enkla och billiga VVS-dragningar med ökad säkerhet i händelse av läckage. Korridorerna är få och korta.

Planen har också nackdelar. Flera av de mindre rummen är en aning oformliga, och hela planen är så "packad" att man kan uppleva cellskräck här och var med alla trappor och eventuellt bristande kontakt med trädgård och omvärld. Att bygga flera våningar är ekonomiskt. Men att bygga källarvåning är dyrt. Att bygga så liten andravåning är oekonomiskt. Er plan ger mer för pengarna om ni bygger tre fulla våningsplan. Men jag misstänker att vägen till befintligt bygglov består av en invecklad kompromiss för att optimalt hålla sig innanför planbestämmelserna.
 
Bollar tillbaka en första skiss, trots att jag inte vet mer än jag gör... :)
 
pinebar skrev:
Dessutom ser den toaletten liten ut. Funkar reglerna för handikapptillgänglighet på den?

ja det gör den, så länge man har en svängradie på 130 cm (ytan under tex handfat inräknad) samt kan "bereda" plats vid sidan av toastolen. platsen måste inte finnas från början, men så länge man får 70 cm vid sidan om man plockar bort tex duschkabin eller badkar så är det lugnt.
 
Tusen tack för kommentarer! Mycket bra att få höra det där om "cellskräck" det gör att vi funderar på att ändra lite på övervåningen i alla fall (jag antar att det är där det gäller?)!

Det finns ingen detaljplan i det lilla område där vår tomt ligger och det var osäkert om det skulle bli något bygglov alls och därför har vi under våra diskussioner med bygglovshandläggaren tolkat det som att det finns stor risk att få en låååång bygglovsprocess med överklaganden (igen) med stor risk för avslag (strandskyddsdispens inblandat mm).

Anledningen till att vi vill göra övervåningen mindre än de andra planen är att vi behöver få möjlighet att göra ryggåstak i vardagsrummet för att få in lite rymd och slippa låd-känslan där. Alternativet skulle vara att bygga ett hus utan inredd vind (två plan i st f tre)...

Precis - "en invecklad kompromiss" (som billy_baver skriver) är precis vad det är :)

Jag ska försöka lägga in nya bilder när vi fått lite fönster och fasadskisser av arkitekten (som inte är svensk, därav engelskan) så hoppas jag att ni vill kommentera lite mer igen :)
 
Tolka signalerna snarast som att handläggaren vill bespara er besvär. När ni blir överens om ett nytt förslag med byggnadsnämnden kommer grannarna inte att överklaga mer än med befintligt förslag. Jag lovar!

Ryggåstak kan ni - för övrigt - med fördel anlägga i översta planet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.