hej,

jag har två rum (ca 30kvm) utan bärande vägg emellan med 3.70 i takhöjd. Jag överväger att bygga ett plan till såsom övervåning/loft. Rummen är ca 2.5 meter breda.

Någon som har gjort ngt. liknande?
Hur görs det bäst? (Vilken takhöjd i vardera våning föreslår ni?
Vad kan en ungefärlig kostnad bli?
Vilken typ av trapp ska jag välja?
Tips på hantverkare i Stockholm som är billiga och bra på sådant.

Stort tack för alla råd!

/Kalle
 
Hej

Jag tror inte att du ska bygga lägre än 2.40. Även med den takhöjden så kommer rummet att kännas trångt. Det känns lite tight om du ska klämma in två våningar på 3.70. Tänk på att golvet mellan våningarna bygger en bit också.
 
Du kanske kan fixa ett sovloft, men jag skulle råda dig till att glömma möjligheten till ett skrivbord eller annat än sov där uppe.
 
Varför ej skrivbord etc. Blir golvet för svajigt? Jag hade funderat på sovloft + klädkammare etc.

Tack för era råd!
 
Om du ska ha 2.40 i takhöjd där nere, så blir det inte mer än drygt en meter där uppe. För att kunna ha skrivbord där uppe krävs det väl minst 1.50 i takhöjd om du kan acceptera att halvkrypa dit och då får du bara 3.70-1.50-0.15= 2.05m i takhöjd där nere. Men visst, kan du leva med det så...

Jag skulle tycka att 2.05m där nere + att man måste krypa fram till skrivbordet gör att det inte är värt det.
 
Klokt.

Kanske skall omvärdera bygget...
 
Bygg en våningssäng i stället.
 
Sovloft.....
2400 neder våning, 200 mm mellangolv, 1100 sovloft med hel spalje eller glasfront...
"byggare"
 
Nu är jag ju bara 1.70 jag så för min del går det fint med 2 meter i tak men fundera på belysning och liknande som hänger ned från taken
 
Sluta skoja nu! tom. dörrar är 2.10....

Du kan inte leva så!

Men jag e ju 1.93 :)
 
Jag har 1.9 i tak på min övervåning. (gammalt litet hus) Och det känns väldigt instängt även om jag kan gå raklång där. Funkar bra som sovrum men inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.