Hej, jag har planer på att starta eget företag och köpa/renovera/sälja hus. Men hur funkar det egentligen?

Om jag köper ett hus som privatperson, renoverar och säljer det så betalar jag 22% på vinsten. Därefter är det färdigskattat.

Men hur funkar det om jag vill starta ett företag och ha detta som yrke?
Vad jag förstår måste mitt företag betala 28% i vinstskatt, alltså mer än vad jag gör som privatperson. Dessutom måste mitt företag därefter betala ca 32% i arbetsgivaravgift och vanlig inkomstskatt på ca 33% innan jag kan plocka ut färdigskattade pengar.

Det betyder att jag som privatperson betalar en vinstskatt på 22% men som företag betalar ca 67%. Är det någon som vet om detta stämmer? Hur tjänar man i så fall pengar på detta? Är det så att man får dra bort för eget utfört arbete? Vet att man inte får göra det som privatperson.

Tacksam för alla svar!!

/Daniel
 
Som företag så får du dra av alla kostnader som firman har. Det sker genom bokföringen som sen ligger till grund för resultatrapporen som sedan deklarationen baseras på..

Det stämmer rätt bra med att om du gör 100:- i vinst på en firma och du ska plocka ut allt så är det inte mer än 30:- kvar. Det är livet som företagare :)
 
Vad innebär "alla kostnader"? Kan jag som företagare tex sätta ett pris på mina egna arbetade timmar (tex 400kr/tim X 1000tim = 400.000kr)?

Om mina kalkyler såg ut så här:
Inköp hus: 1000kkr
Inköp material: 350kkr
Inhyrd elektriker: 50kkr
Egen arbetskostnad: 400kkr
Försäljning hus: 2000kkr

1. Kan jag ta ut en lön på 182kkr efter sociala avgifter och skatt (400kkr – 33% – 32%)?

2. Får jag en vinst på 200kkr (2000kkr - 1000kkr – 350kkr – 50kkr – 400kkr)?
…och är det den som ligger till grund för vinstskatt på 28%?

3. Ska jag betala extra utgående moms på 150kkr, dvs 25% av 600kkr (2000kkr – 1000kkr – 350kkr – 50kkr)?
 
Precis som tidigare inlägg nämner, företaget får ju dra av moms på alla inköp (material, verktyg, underleverantörer mm). Frågan är dock om det inte är lönsammare att göra allt som privatperson. Tror däremot att det finns restriktioner hur många hus du får köpa och sälja på ett år som privatperson. Undrar om det inte var ett enda....

Jag känner till en snickare som bygger ett hus om året som privatperson. Han gör detta i ett av de dyrare områdena i Stockholm, och tjänar en bra hacka på varje hus. Numera tar han hjälp av Balter också...
 
Jag har övervägt det också men eftersom jag vill göra detta på heltid och inte har snickarlicens så undersöker jag möjligheterna att köra det som företag. Och jag ställer frågan här för att jag inte förstår vad skatteverket varken skriver eller säger.. :/
Så har du svar på mina uträkningar är jag mycket tacksam! :)
 
Någon som har koll på detta? Köper jag ett hus genom mitt företag för 1 mille och säljer det för 2 mille, måste jag då betala 25% av vinsten till staten för utgående moms?
 
Är det moms på hus?

Jag funderar på hur det funkar om du säljer ett hus med vinst som företagare... Undrar om man inte måste skatta bort vinsten som om du säljer det som privat person...

DIn lön är vad du vill ta ut... Du måste dock se till att det finns likvida medel att ta ut den lönen som du vill ha. Den lönen du tar ut blir en kostnad för företaget och minskar således vinsten på företaget. Alltså det du tar ut i lön blir det ingen vinstskatt på för företaget men däremot så får du betala sociala avgifter och sen dra din skatt. Så om företaget gör 100:- i vinst och du plockar ut det i lön så går företaget +-0 och det betalar således ingen vinstskatt.
 
Ja det kanske inte är någon moms på hus.. Någon annan som vet?

Vinstskatten för företag är 28%, men mer än så tror jag inte man behöver betala.
Och det låter ju faktiskt logiskt (och väldigt bra!!) som du skriver att man betalar vinstskatten på det som är över efter alla utgifter, vilket även innefattar lönen. Tack för den goda nyheten Thewolf!
 
  • Gilla
Sean Shankey
  • Laddar…
Jag hittade följande på Skatteverkets hemsida:

"Byggverksamhet är en momspliktig verksamhet men det är ingen moms på försäljning av fastigheter."

Betyder det att jag får tillbaka den ingående momsen på allt material eftersom jag inte har någon utgående moms?
 
Det verkar ju så, du har ingen utgående moms och får därför tillbaka all moms.

Tänk nu på att vinsten tillhör företaget och inte är dina. Alla pengar du vill ta ut av vinsten är ju alltså lön. Om du vill ta ut hela vinsten i lön betalar du ju inte heller någon vinstskatt, för vinsten är 0. På lönen skall du betala arbetsgivaravgift och inkomstskatt. Först skall alltså 32% dras av, och av det som blir kvar skall ytterligare 33% dras av. Det som blir över är dina pengar (ca 60% av vinsten).


Föresten. Är inte arbetsgivaravgiften högre än 32%???
 
vad är snickarlicens ?
 
Arbetsgivaravgift är:

födda 1944-1982 31,42%
födda 1983- 15,49%
födda 1938-1943 10,21%
 
Det finns många sätt att ta ut pengar ur ett företag utan att betala arbetsgivaravgifiter och löntagarskatt men det finns också många egenföretagare som bitit sig hårt i svansen när de under många år kämpat för att inte betala mer än nödvändigt i skatt. De får nämligen närmast ingenting i pension...Se därför till att ta ut en rimlig lön, göra pensionsavsättningar och skatta fullt ut för det sen kan du plocka ut pengar ur bolaget på andra sätt utan att skatta lika mycket men detta är typiska frågor som du kan få professionell hjälp med enom ekonomisk rådgivning eller liknande. Jag menar nu inte olagligheter utan att använda de möjligheter som vår skattelagstftning ger oss.
 
Folk brukar varna en för att köpa hus av företag som köper och renoverar för att sedan sälja igen. Kanske för att det blir billigare och man får det som man själv vill om man köper det själv och sen renoverar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.