Kanske en brandfackla, men borde man inte avskaffa fakturamodellen för ROT? D v s att hantverkaren står för avdraget och istället återgå till den gamla modellen, där man själv får ansöka om skattereduktion? Eller i alla fall införa övergångsregeln permanent?

Jag tycker att fakturamodellen nästan bara medför nackdelar:
  • Hantverkarens faktiska timkostnad blir mindre synlig, vilket innebär en risk att vissa hantverkare saltar sin timkostnad.
  • Vissa hantverkare nekar att ta ROT-jobb, eftersom pappershanteringen är för omfattande. (Det ändrar sig säkert när det finns färre jobb för dem, men ändå.)
  • Det egna ROT-utnyttjandet är svårare att hålla koll på.
Jag kan tycka att om man inte är mer intresserad av pengarna än att lägga tre minuter på att fylla i en lapp, då ska man inte heller få någon skattereduktion.
 
Nackdelen är ju att man först får tillbaka pengarna till sommaren året efter.
Men andra ord kanske man behöver låna 100 000 extra i ett år.
 
Du får ju hem ett papper från skattemyndigheten där det frmagår hur mycket hantverkaren har anmält dit.
 
Jo, att man får ligga ute med pengarna är ju en nackdel.

Jag har dock inte fått några lappar från Skatteverket!... Hur lång tid ska det ta?
 
Jag håller med Mattias.
 
Fick en häromveckan, 6 eller 8 veckor ungefär efter att jag betalde snickaren.
 
Jag tror att det finns en faktor till med systemet. Hantverkaren får i praktiken aldrig några pengar från skattemyndigheten, det kvittas mot de pengar han skall betala in i skatt. Staten ser det troligen som en viss säkerhet att pengarna aldrig finns i företaget. Det minskar risken för en bekvämlighetskonkurs där det saknas pengar till skatten.
 
Fram tills årsskiftet kan du fortsätta med att själv dra av ROT på deklarationen. Ställde frågan till Skatteverket med följande svar.

"Ja, fram till årsskiftet kan man göra så.
Begäran om skattereduktion för utgift för husarbete ska då göras i deklarationen 2010 istället för på blankett 4501.

En ansökan i samband med deklarationen innebär stor risk att deklarationen blir klar senare än annars och att skatteåterbäringen inte kan betalas ut till midsommar (utan i december) 2010. Exakt hur ansökan ska gå till vid deklarationen 2010 är inte klart ännu."

Efter årsskiftet är det enbart hantverkare som kan dra direkt på faktura. Jag ogillar det då jag inte litar på dem och tror att de kommer öka sin marginal.
 
Men funkar det inte lika dant som det har gjort för städningen? Då har det aldrig varit snack om att avdraget skulle sinka deklarationen till december.
 
De vill väl undvika att folk gör så?

Hursom, som egenföretagare har man ju hunnit vänja sig med att de trycker på mina stålar till december ändå :(
 
hempularen skrev:
Jag tror att det finns en faktor till med systemet. Hantverkaren får i praktiken aldrig några pengar från skattemyndigheten, det kvittas mot de pengar han skall betala in i skatt. Staten ser det troligen som en viss säkerhet att pengarna aldrig finns i företaget. Det minskar risken för en bekvämlighetskonkurs där det saknas pengar till skatten.
Lite svårt att förstå hur du tänker där med tanke på att pengarna ska betalas ut till hantverkaren inom 10 arbetsdagar.
Skickat ett dussin fakturor som alla blivit betalda inom den tidsramen.
 
hempularen>Var har du hört det om att man inte får ut pengar som företagare? Är ju olika konton t o m.

Däremot håller jag med om att fakturamodellen är vansinnig sett från hantverkarnas synvinkel, där är mer jobb än vad man tror.

/Kent
 
Jag har antagit att det balanseras på skattekontot. Men det kanske är helt fel.

Tydligen har jag fel.
 
jag har då iaf fått pengar utbetalt till mitt bankkonto

Kan inte förstå den här ständiga klagan på att det är så mycket pappersarbete med ROT... har sagt det förut och säger det igen MAX 10min / kund så ser det ut för mig iaf
 
nino skrev:
Kan inte förstå den här ständiga klagan på att det är så mycket pappersarbete med ROT... har sagt det förut och säger det igen MAX 10min / kund så ser det ut för mig iaf
2 fakturor i stället för 1 är ju 100% extra :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.