Callemaja skrev:
Jag förstår inte hur 11 m2 plana solfångare kan koka i en tank på 1800 liter. Det måste vara något fel någonstans.
Fel och fel, är det inte värme man vill ha.....

Skämt å sido, det är inga större problem att få upp tanken i så höga temperaturer att kokning inte är långt borta. Efter 1 till 1,5 veckas molnfri himmel ligger tanken och pendlar mellan 95-98 grader i botten....... med moln under dagarna så tar det dock lite längre tid.....
 
Det är inte fel att anläggningen ger värme. Det var inte så jag menade.

Det är snart 20 år sedan jag installerade min Tekno-Term och det var det bästa då som fanns att köpa. Då räknade man med 100 liter´s tankvolym per m2 solfångare.
Är det siffror som stämmer med dagens utrustning?

Eftersom det var en av de bättre anläggningarna på marknaden så borde jag ha haft problem med kokning åtminstone någon gång under alla år. Även om jag fortfarande är rätt så nöjd med anläggningen så önskar jag ändå några ytterligare veckor varje vår och höst med varmvatten, innan eldningssäsongen slutar/börjar. Nu är jag medveten om bristerna och de får väl åtgärdas vid nästa bygge, om det blir något. :)

Ang. exp.-kärl. Ta alltid för stort kärl eftersom ett för litet ger många problem.
Särskilt vi som värmer med något som ger stora variationer i anläggningstemperatur.
 
Jag står precis i början på mitt värmeprojekt där solfångare ingår. Jag läste i den här tråden att flera har tankar som kopplas i/ur beroende på säsong. Det här lockar mig, jag kommer ha luft/vattenpump och solfångare och därför har jag fått för mig att anpassa mängden ack-tank som används är bra för de olika årstiderna.

Problemet är dock att jag får bara plats med en 500L-tank i tvättstugan, om jag ska ha fler slav-tankar kommer de dels inte kunna vara så höga och dels hamna kanske 5-8 meter bort ner i en källare. Det känns icke-optimalt, dels på grund av värmeförluster och dels på grund av att 'källaren' är en icke uppvärmd gjuten torpargrund med höjd 0,5 - 1,5 meter. Men; med något bra automat-shunt som skickar dit värme om min 500L-tank börjar närma sig hiskeliga värden kanske det ändå är värt att ta hand om istället för att skicka in kallvatten för att kyla ner sommartid tex?
 
Dimensionera solfångaren efter hushållet och tanken efter solfångaren. Du har flera alternativ i tråden och ett är att sätta panelerna i brantare lutning då tar du udden av värsta sommarhettan.

Sen finns partiell förågning, rätt utfört fungerar det mycket bra.
Sista alternativet är en SYRventil som blåser kallvatten genom tanken när det blir för varmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.