Vi bor i ett parhus. Grannen har utan att samråda med oss skaffat sig en 6,5 bred automatstyrd markis med ett utfall om drygt 4 meter, placerad nästan dikt intill vår tomtgräns. Motorn är på vår sida.
Vi har altandörrar o glas + ett fönster alldeles intill tomtgränsen. När man ser ut genom dem känns det som man befinner sig i ett illrött tält... I vissa ljus upplever vi markisen mycket förmörkande.
Vi skulle egentligen vilja höja det 1,80 höga planket mellan oss för att slippa störningarna från markisen men grannen motsätter sig detta. Han vill för sin del behålla utsikten via vår trädgård över trädtoppar och hustak... precis det han alltså snuvat oss på.
Vi funderar nu på att i stället påla ner några vita stolpar på vår tomt, innanför tomgränsen. Om somrarna när grannen oavsett väder har sin markis utdragen från tidig morgon till sen kväll (när han går och lägger sig), önskar vi skydda oss mot det ilsket röda. Vi tänker oss ett antal stolpar alldeles innanför tomtgränsen och det gemensamma planket, på vilka vi kan fästa upp ett "vindskydd" av något slag. Men om vi ska lyckas täcka hans markis måste de vara 3 meter höga. Får man sätta ner några sådana stolpar utan bygglov? Vindskyddet ska tas upp och ner efter behov. Egentligen vill vi ju ha ljus och luft. Vi står bara inte ut under den röda tältduken som dessutom tar vår morgonsol.
Behövs bygglov för dessa stolpar? Har för mig att de räknas som markarbeten och inte är bygglovspliktiga.
Mvh
Marilyn
 
Redigerat:
Vissa markarbeten är bygglovspliktiga, därmed är det inte per automatik undantaget bygglov.

Jag vet inte vilken gång i ordningen det är du startar en ny tråd i det här ämnet. Uppenbarligen är det en nagel i ögat på er som ni inte kan lägga bakom er.

Om jag vore er så hade funderat på att erbjuda grannen att köpa en ny markisduk åt honom, om inte annat för att markera för honom hur störande markisen upplevs. En vit eller grå kanske skulle vara bättre.

Det flyttbara planket är naturligtvis den andra vägen att gå, men det känns spontant som upptakten till nästa hösts säsong av grannfejden :surprised:
 
Problemet är att markisen stör oss oerhört! Vi ser den snett underifrån. Den känns som ett gigantiskt illrött tak ovanför vår stenlagda altan som tyvärr är belägen precis längs planket intill tomtgränsen. Grannen vill inte flytta markisen en dm, vill inte byta duk och vill inte att vi höjer planket längs markisen.. Denna markis har förstört nästan hela vår trädgård. Den är så extrem att t o m grannarna runt omkring har klagat..
 
Min åsik är iaf att man får tåla sådant om man friilligt väljer att köpa ett hus som är så tätt packat med andra,vill man ha frihet och plats så köp en 20 000m2 tomt utaför byn och placera huset i mitten av den så är chansen att grannen ska göra ngt störande maginell?
 
Precis mina skäl till varför jag aldrig skulle vilja bo i parhus eller radhus. Hellre lite längre att pendla än att störa sig på grannarnas livsstil varje dag.
 
Om det är som du säger att hans motor sticker in på er tomt så är detta inte tillåtet. Påpeka detta vänligt för honom, men hjälper inte det så kan nog kommunens bygglovshandläggare ta fram rätta ritningar på tomten. Men innan du gör det så kanske du skall kolla dina egna mått först så att det inte finns något att klaga på hos er....
En annan tanke är att begära ett bygglov för det högre planket och se om det går igenom trots hans önskan och medgivande. Handläggaren kan köra på er linje om inte detaljplanen säger något annat. Det går kanske att göra en ritning som har en sluttande vinkel, med den högsta punkten på planket nära er och sedan går det ner till 180 cm ett par meter ut?
Lycka till
 
I en annan tråd om denna markis skriver du att motorn sitter på grannens sida av tomtgränsen, visserligen så nära densamma att servicekillarna vid något tillfälle använt din tomt att gå på för att smidigare komma åt att justera den. Men det är väl alltså så att allt som hör till markisen faktiskt är placerat på grannens sida om tomtgränsen ?

Å ena sidan förstår jag frustrationen, å andra sidan är det nog faktiskt baksidan man får acceptera av att bo i parhus/radhus med mycket små tomtplättar.
Dessutom får jag inte riktigt ihop dina argument:
- Markisen är förmörkande, men vad blir det då med 3m högt plank ? En Berlinmur precis utanför ert fönster, som knappast släpper in mer ljus.
- Markisen tar er morgonsol, samtidigt som du vill sätta upp ett skynke ("vindskydd") som skall "täcka markisen". Det blir väl ingen bättre morgonsol av det ?
Det är uppenbart att den huvudsakliga orsaken är att ni egentligen helt enkelt retar er på grannens markis, men skall det inte lysa igenom alltför mycket måste du nog tänka igenom vad det är du egentligen vill ha för lösning. Det du är ute efter nu kommer bara sluta med TV3 och ger dig ju varken mera ljus eller morgonsol. Och den sköna känslan av att ha givit igen på grannen går över snabbt, tro mig !

Sedan kan man ana en allmän och genomgående irritation i dina tidigare inlägg på vad grannar har för sig - inreda vindar, ifrågasätta deras vindsfönsterplaceringar, ifrågasätta grannens fönstermarkiser ut mot gatan o.s.v. Som ganska nyinflyttad i ett område är det nog inte bästa sättet att få gehör för sina egna önskemål att börja så. Snarast kan det trigga motsatsen.

Slå en signal till Stadsbyggnadskontoret i kommunen för att få en neutral syn på saken, och kanske lite bra tips.
 
I min kommun får man bygga plank med minst 60% "luft" hur högt som helst (behövs alltså inget bygglov, men ett 10m högt plank kanske de inte godkänner ;)). Om det finns ngn liknande regel i din kommun så borde du ju kunna sätta upp stolpar och ev en spalje för att montera vindskyddet.
 
Hemmakatten
Jag tycker det är lite tråkigt att man hugger på trådskaparens åsikter, uppfattning och upplevelser, i stället för att svara på själva frågan. Tycker Marilyn att ett knallrött markistyg stör, så gör det ju faktiskt det för henne.

Enbart stolpar i sig kräver inget bygglov. Att ha ett vindskydd/solskydd/segeldukstak/markis kräver inte heller bygglov eftersom det är av tillfällig karaktär och inte en permanent konstruktion.
 
Åh tack! Äntligen ett riktigt svar. Enbart stolpar kräver inget bygglov! Det var precis så jag uppfattade byggnadsnämndens svar när jag kontaktade dem. Vi har nu satt ner stolpar, stolpar på nedgrävda plintar som kan skruvas ner i vinter. Mellan dem har vi ett vindskydd som tas upp och ner efter behov. Extra störande är det förstås för oss att markisen är motordriven och automatisk, dvs att den åker ut och in vid minsta vindpust. Och som sagt motorn sitter helt INTILL tomtgränsen, på millimetern.
Jag föredrar ett stillastående djuddämpande vindskydd framför en gigantisk markis som åker ut och in hela tiden.. det senare är riktigt obehagligt, tro mig!
Vi är ganska nyinflyttade så det är klart att vi undrar också generellt vad man får göra och vad man inte får göra.. Särskilt som vi själva är i renoveringstagen. Mitt intryck är att folk gör lite som de vill, utan bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.