Vi står och väljer mellan olika leverantörer och funderar på hur mycket det här med totalentreprenad är värt. Blir det mycket jobb med delad entreprenad eller är det en fördel för att man kan kontrollera kvalitet? Är det inte bekvämt med totalentreprenad och att man bara behöver ha med husleverantören att göra?
 
Den praktiska biten är inte så jättestor om du har en generalentreprenör, alltså en samordnande "projektledare" - d.v.s. generalentreprenad (ett kontrakt med husfirma och ett kontrakt för hela entreprenaden). Den stora skillnaden mellan delad (och general) mot totalentreprenad är den juridiska. Personligen skulle jag aldrig bygga utan totalentreprenad - just för att ansvarsfrågan i ett husbygge blir så tydlig. Men det är en smaksak som man får ta ställning till utifrån sina egna förutsättningar.
 
Som Kungkokos skriver handlar entreprenadformen främst om juridiska aspekter. De byggnadstekniska och kvalitetsmässiga aspekterna kommer oftast utanför.

Vi hade generalentrenad och hade tur att de problem vi hade "bara" var mellan de olika underentreprenörerna och inte behövde blanda in husleverantören.

Se entreprenadformen som en försäkring att använda när något går fel. Det är ingen garanti för att fel inte uppstår. Mao delad=ingen försäkring, general=halvförsäkring och total=helförsäkring.

Jag hade valt allra minst general om jag fick valet, speciellt om man som jag är novis inom byggbranschen och få kompisar inom hantverkssvängen att rådfråga.
 
En totalentreprenad är helt klart att föredra! Då har beställaren endast en motpart och riskerar inte att de olika entreprenörerna respektive husleverantören skyller på varandra om något går fel. Den merkostnad som en totalentreprenad oftast medför är väl satsade pengar.
 
En totalentreprenad är alltid den tryggaste formen då man bara skriver ett kontrakt. En delad entreprenad innebär två kontrakt och blir det en tvist kan det vara svårt att bevisa vem som gjort fel. Men sedan är en totalentreprenad också dyrare, brukar kosta någonstans mellan 100 000 och 200 000 kr mer.
 
Säkraste sättet att bygga till ett i förväg känt slutpris och sluttid är trots allt totalentreprenaden.
Eftersom man i det fallet inte kan skylla på andra i processen.
 
Tack för era svar! Verkar som alla är överens om totalentreprenad! Vi har fått exakt samma pris från två husleverantörer på ett hus. Den ena har totalentreprenad och den andra har delad. Den som har delad har snäppet tjockare väggar, isolerade innerväggar, golvvärme på övervåning och Elit extreme fönster. Den med totalentreprenad har inget av detta. Skulle ni ändå satsa på den och lägga till den summan allt ovan kostar som tillval? Är det den bästa lösningen?

Om totalentreprenad är värt 100000 kr mer så tjänar vi väl ändå på den för alla de där tillvalen lär väl knappast gå på så mycket?
 
Strålande tråd, massor av bra information, skall bli kul att höra vad ni väljer

//Marie och Calle
 
Gris skrev:
Tack för era svar! Verkar som alla är överens om totalentreprenad! Vi har fått exakt samma pris från två husleverantörer på ett hus. Den ena har totalentreprenad och den andra har delad. Den som har delad har snäppet tjockare väggar, isolerade innerväggar, golvvärme på övervåning och Elit extreme fönster. Den med totalentreprenad har inget av detta. Skulle ni ändå satsa på den och lägga till den summan allt ovan kostar som tillval? Är det den bästa lösningen?

Om totalentreprenad är värt 100000 kr mer så tjänar vi väl ändå på den för alla de där tillvalen lär väl knappast gå på så mycket?
"Tillvalen" du nämner kan mycket väl bli dyrare. Speciellt eftersom en del dessa val kan innebära andra förändringar som man inte tänker på. Tex brukar man ibland välja att använda kertobjälkar istf "vanliga" limträbalkar i mellanbjälklaget när man lägger golvvärme på övervåning då kertobjälkarna är styvare.

Bästa sättet är att fråga totalentrenadleverantören vad det skulle kosta om ni ville ha alla de tillvalen i ert hus.
 
Vi ska träffa dem idag så jag ska fråga. Om det blir dyrare är det ändå värt att välja totalentreprenaden för sin egen trygghets skull?
 
Jag kan ju kanske nämna också att det är Myresjöhus (total) och Faluhus (delad) vi står och väljer mellan. Det finns ju såklart andra saker som spelar in också men det här med entreprenaden känns ganska viktigt.
 
Gris skrev:
Vi ska träffa dem idag så jag ska fråga. Om det blir dyrare är det ändå värt att välja totalentreprenaden för sin egen trygghets skull?
Kort sagt, JA.

Vi körde med generalentreprenad och det rädda oss från mycket extra arbete och kostnader då det sent i bygget läckte in vatten genom källarväggen pga dåligt utfört arbete av grundentreprenören. Eftersom vi hade en generalentreprenad där grunden var inkluderad var det "bara" för mig att kontakta och föra den juridiska diskussionen med generalentreprenören. Att jag sedan diskuterade upplägg på lösning mm med alla inblandade är ju en annan sak. Hur de löste det ekonomiska och ansvarsmässiga sinsemellan sket jag högaktningsfullt i.
 
Instämmer med allas inlägg - det jag skulle gjort är att antingen förklara för Faluhus att ni vill ha totalentreprenad ifall de skall få skriva på med er, alternativt uppgradera Myresjöhuset.
Kostanden för totalentreprenad brukar vara ca 12-15% på entreprenaden - alltså minst ca 120 000 om arbetet kostar 1 miljon. Bara så att ni har ett riktvärde för att kunna göra en bra jämförelse på priserna.
 
Bara för att visa att problemet eller frågan om totalentreprenad har varit aktuell i många år så tar jag mina föräldrar som exempel. De skulle bygga nytt i början på 80-talet och var endast intresserad av en entreprenör eller ett husföretag som kunde ta på sig en totalentreprenad, men nästan ingen hade den möjligheten. Många hussäljare pratade varmt om hur mycket pengar de skulle tjäna på att inte bygga på totalentreprenad men mina föräldrar var hemskt ödmjuka och erbjöd dessa säljare/husföretag alla dessa pengar om de bara tog ansvaret för bygget men de flesta vägrade... (Varför om det är enkla pengar att tjäna utan någon risk???) Min uppfattning är ändå idag att fler husföretag insett värdet av att kunna erbjuda kunder en riktig totalentreprenad men att många säljare/husföretag försöker åka snålskjuts på begreppet trots att de inte kan erbjuda detta.

Naturligtvis påverkade av föräldrarna så letade vi främst efter en totalentreprenad när vi skulle bygga hus. Vi bestämde oss för en husleverantör där ders säljare lovade ETT kontrakt, dvs totalentreprenad och vi kände oss nöjda. Det ändrades dock när vi helt plötsligt skulle skriva på ett kontrakt för materialleveransen från hustillverkaren och ett annat för uppförandet av huset som säljarens egna företag skulle stå för. (Lita aldrig på en hussäljare!) Vi har haft massor med problem under och efter byggtiden och så här i efterhand så är jag helt övertygad att det hade varit lättare att få saker och ting åtgärdade om vi hade haft kontrakt direkt med husföretaget eftersom alla kontakter med dem fungerat bra hittills.

Ett gott råd är att överväga alla för och nackdelar med olika entreprenadformer. Har ni väldigt bra referenser på de hantverkare som skulle kunna tänkas uppföra ert hus då kanske delad entreprenad är ett bra alternativ, men om det blir problem så är risken att alla skyller på alla och ni står där tillslut och har ingen direkt avtalspart som ni kan rikta era krav mot. Generalentreprenad är väl ett mellanting men se då till att ni kan lita på och har bra referenser på den part eller hantverkare som tar på sig ansvaret för uppförandet eftersom husföretaget troligen inte är särskilt intresserad att hjälpa till om något gåt snett.
 
Redigerat:
Och jag vågar knappt drömma om vilka kostnader och förseningar det skulle innebära för oss om vi inte byggt med totalentreprenad när vår markentreprenör gjorde fel med grunden vilket uppdagades bara några dagar före stomresning. Som tur väl är hade vi totalentreprenad med Götenehus och de fick då ordna upp allt (till slut) och lyckades även få huset färdigt i tid trots stomresning skedde flera veckor senare. De tog hela ansvaret + alla kostnader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.