Hej! Håller på och bygger ett lättbetonghus och har funderingar på att sätta vindväv på väggarna för att skydda det i vinter eftersom jag inte kommer att få på fasadbeklädnad för än nästa år. Har tänkt att ha Minerit fasadskivor (en slags fibercementskiva) och träpanel och tänkte jag skulle klä huset med vindväv mellan lättbetongen och ytterbeklädnaden.
Finns det nått negativt med detta eller nån annan aspekt som jag inte kommer på?
/Ulrik
 
Spontant förstår jag inte varför du vill klä in det. Lättbetongen tål väl i princip vilket väder som helst.
 
Om det regnar och blåser så suger ju stenarna upp lite regn så jag tänkte till en ganska billig kostnad lägga på en regn och vindtät väv utanpå. Skulle det vara nån skarv på stenarna som inte är 100 % tät så stoppar det vinddraget! :) Om inte jag har helt fel så funkar vindväv som gore-tex ungefär, stoppar regn men släpper ut fukt? Så jag tänkte att det kan ju inte vara i vägen om jag klär huset med det. Tätar fönsteröppningarna också tills fönstren anländer...
 
Mikael_L
Immobil skrev:
Spontant förstår jag inte varför du vill klä in det. Lättbetongen tål väl i princip vilket väder som helst.
Leca är väl inte riktigt vindtät... eller ....?

Jag kan inte heller se någon skada som vindväven kan ställa till med.
Men innan jag byggde in den mellan Leca och minerit skulle jag nog vilja fråga vindvävstillverkaren vad dom tycker om det.
Alternativet är ju att helt enkelt att riva bort väven innan du monterar mineriten (om det nu är så man egentligen ska göra).
 
Jag ska köra minerit på min 90 cm höga lättbetongsockel till våren eller sommaren. Rekommendationen jag fick var att slamma sockeln om jag inte tänkt putsa, oavsett vad jag skall ha på utsidan sen för att det skall bli tätt.
Så det har jag gjort tills vidare, men ett hus är ju en hel del mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.