vi har tänkt bygga fasad av trä på huset som är putsad nu, frågan är bara om man ska isolera innan vi lägger trät på.. det är ytong som är cirka 25 cm tjockt.. lönar det att tilläggisolera? eller är det bara bortkastade pengar?
 
Jag tycker att det borde löna sig att isolera. isolering är ju inte jättedyrt.........
 
Isolering ska hänga ihop, alltså om det är för tjockt i väggar jämfört med vinden så trycks värme ut genom vinden sa bygghandlarn till mej när jag isolera garaget i somras. Och vice versa. Han räknade ut hur tjockt jag skulle ha på väggarna i förhållande till vinden.
Sen är det så att värmeförlusterna har man normalt genom vind/tak och genom fönster och dörrar så att bara tilläggsisolera väggarna kommer knappast att ge någon besparing som märks.
Det kan ändå vara idé att isolera om Ni ändå ska regla upp och panela, på sikt kan Ni då göra resten som behövs också.
 
Eftersom du har ytong vägg så bör du tänka till innan vad gäller dimensioner på isolering etc.

Har själv en tillbyggnad i ytong (mot resten av huset som har trästomme). Har 1+2+3cm (6cm) cellplast mot gamla fasaden och sen spikläkt på det. 1+2cm cellplast satt på huset sen 70 talet, jag la till 3cm nu i samband med fasadbyte. Skälet till att jag inte gick upp än mer i dimension var pga fästmaterial, svårt att hitta skruv och murkamspik som hade längre dimension.

Jag satte spikläkten på 37mm med denna skruv http://www.wgprodukter.se/Lattbetongskruv(1).asp och limmade med PL200 bakom spikregeln (hängslen/livrem). Sitter som berget och fasaden är på plats sen en halv vecka tillbaka.

160mm - 37mm(spikläkt) - 60mm(cellplast) = Gav bara 63mm fäste (rekommendationen är 65mm och den bör man hålla).
 
  • fasadkvar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se efter om Essves fasadplugg finns i lämpliga dimensioner för ditt arbete - jag använde den när jag la på 45mm på en siporexfasad. Väldigt smidig att jobba med.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.