Ska flytta en vägg 30 cm bakåt för att få ett större kök. Väggen innehåller 5 eluttag. Så min fråga är som följer : Hur sätter man in eldosorna i väggen ? Har aldrig gjort det förut, därav frågan. Finns tydligen någon typ av såg som känner av var dosorna sitter bakom väggen, stämmer det ?
Nej, jag ska inte ominstallera elen själv, vill bara placera ut dosorna på plats och lägga in vp-rören.
Gjorde det själv när badrummet gjordes om, men då använde jag en sk 'senildosa' för värmegolvstermostaten.
Nu vill jag använda vanliga dosor som verkar mycket enklare att dra rör vidare ifrån.

Tacksam för svar.
 
Magnetiska "holefinders" men kolla med elektrikern först att det är ok att du drar rör och sätter dosor. Det krävs nämligen behörighet även för detta eftersom rör och dosor utgör det slutliga och kanske viktigaste skyddet för ledarna.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Magnetiska "holefinders" men kolla med elektrikern först att det är ok att du drar rör och sätter dosor. Det krävs nämligen behörighet även för detta eftersom rör och dosor utgör det slutliga och kanske viktigaste skyddet för ledarna.

/Kent
Tack för svaret !
Ja, självklart kollar jag med honom, det var helt ok för badrummet.
Men hur tusan fäster man dom, det är det jag undrar... :confused:
 
Spikas i regelverket. titta på dosorna, där är hål så du spikar dem i "sidled" mot stående reglar.
VP-rören tror jag han uppskattar om du fäster med klammer och inte spik och det kan vara bra att du inte gipsar igen innan han kollat på det.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Spikas i regelverket. titta på dosorna, där är hål så du spikar dem i "sidled" mot stående reglar.
VP-rören tror jag han uppskattar om du fäster med klammer och inte spik och det kan vara bra att du inte gipsar igen innan han kollat på det.

/Kent
Tack igen då !
Klamrar finns så det räcker efter badrums-dragningen och jag kommer självklart att visa honom dragningen, precis som du skriver, innan jag bygger igen helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.