Blomman1 skrev:
Det har varit rörmokare och kollat på problemet men vet inte vad det kan bero på.

Är det någon som kan veta vad detta kan bero på och om det kan tänkas vara ett dolt eller ett medvetet fel.
Dolt fel, nej. "Medvetet fel" - finns det sådana ?

Låter precis som att avloppsventilationen antingen saknas eller inte fungerar. Då uppstår ett vacuum när man spolar, och luften sugs in genom andra golvbrunnar på avloppsstammen istället för att dras in den önskade vägen, genom ventilationen. Men vad sade rörisen om den ? Kollade han ventilationen ?

Det är alltså en förlängning av avloppet som skall fortsätta upp på vinden (ofta med en backventil på röret däruppe) eller ut på taket, för att luft skall kunna komma in och fylla på i avloppsrören när du spolar. Vattnet som strömmar ner i avloppet skjuter ju luften framför sig, och bakom vattnet måste ju luft fyllas på. Kan det inte komma in kontrollerat via avloppsventilationen så sugs den in från övriga öppningar - dvs golvbrunnar.

Så har jag fått föklarat för mig att mitt avlopp fungerar i alla fall.
 
Detta låter som om jag inte har haft någon kunnig röris hos mig.
Efter lite tankeställningar här är det en uppenbar lösning att kontrollera avluftningen. Det verkar som om den inte riktigt fungerar. Det går upp ett rör ut på taket som ska vara till avluftningen. Jag har kollat och luktat i röret men det luktar ingenting. Det borde ju lukta avlopp tycker jag?.

Jag får kolla vidare för jag tror att här är problemet!,
 
Blomman1 skrev:
Jag har kollat och luktat i röret men det luktar ingenting. Det borde ju lukta avlopp tycker jag?.
det du ska kolla är inte lukten men om luften sugs in i avluftningsröret medan man spolar på toan. Plastpåsetest? Eller proppa röret tätt och spola och se om det blir värre eller likadant. Bättre ka det inte bli om det är verkligen en avluftning.

I tvättstugan kan det finnas ett hinder och vatten har svårt att fortsätta fritt förbi brunnen eller gör det fast den inte börde. Vattenflödet trycker ut luften för att kunna fortsätta vidare. Det kan vara en kraftig sväng, en minskning av avloppstammens diameter, en propp som byggs på ( spola röret rent innan det blir totall stopp?) eller att tvättstugebrunnen har konstig förbindelse med toan och huvudstam eller om du har en egen avloppstank så kan det vara dålig avluftning där också (den avluftningen ska släppa luften ut när vatten kommer in i tanken) ..... som du ser kan det vara många orsaker varför det bubblar. Har huset blivit tillbyggd eller ombyggd med omkoppling av avloppsrören så kan det ha resulterat i nödlösningar.
Har rörmakaren inte haft några åsikter om det? Ring efter en annan....
Först när du hittar orsaken så kan du fundera på om det är ett fel och om det är ett dold fel.
Är det dålig avluftning eller en propp i rör - sånt är underhåll som husägaren står själv för.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Nu börjar den här tråden platsa bättre under VVS.

Skulle nästan föreslå att TS gör en ny tråd under VVS med frågor om den tekniska orsaken till problemen.

Men bara lite till om avluftning. Avluftningen måste sitta längre bort på avloppsstammen än Toaletten, när vattnet från toan kommer ut i stammen så skall det kunna sugas in luft bakom vattenproppen. Eller så kan den få finnas nära toa avloppet, så att vattnet inte hinner gå någon längre sträcka i röret innan luft kan börja fyllas på. På samma sätt blir det problem om det går ett långt anslutningsrör till toan innan avloppet når fram till stammen.

I sådana lägen kan man behöva ha en liten vacuumventil på avloppet nära toan.

Jag har någonstans sett en tabell över hur långa ledningar man kan ha utan avluftning, kan vara på Uponors hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.