Jag har inte lusläst tråden men...

Hur blir det med spisens CE-märkning om en installatör kortar anslutningskabeln och sätter på annan stickpropp? Enl. min mening så gäller då inte den ursprungliga CE-märkningen.
 
Och sen när man drabbas av ISO-revision hemma i köket, kommer det att gå åt helv-e! ;)
 
C
Bav skrev:
Hur blir det med spisens CE-märkning om en installatör kortar anslutningskabeln och sätter på annan stickpropp? Enl. min mening så gäller då inte den ursprungliga CE-märkningen.
Såvitt jag vet, men någon får gärna korrigera mig om jag har fel, så krävs endast CE-märkningen för att få sälja en pryl. Om du sedan modifierar den så är det på ditt eget ansvar - om det inte handlar om fast ansluten utrustning så är det fullt tillåtet och kräver inte någon behörighet. Jämför med att bygga en egen eldriven pryl - t.ex. en lampa eller en förstärkare. Den behöver inte CE-märkas.
 
cpalm skrev:
[quote author=Bav link=1144593479/30#30 date=1145588067]Hur blir det med spisens CE-märkning om en installatör kortar anslutningskabeln och sätter på annan stickpropp? Enl. min mening så gäller då inte den ursprungliga CE-märkningen.
Såvitt jag vet, men någon får gärna korrigera mig om jag har fel, så krävs endast CE-märkningen för att få sälja en pryl. Om du sedan modifierar den så är det på ditt eget ansvar - om det inte handlar om fast ansluten utrustning så är det fullt tillåtet och kräver inte någon behörighet. Jämför med att bygga en egen eldriven pryl - t.ex. en lampa eller en förstärkare. Den behöver inte CE-märkas.[/quote]

allt som används i europa skall i pricip ha en CE-märkning. Om du modifierar en pryl så har CE-märkningen upphört, men du kan CE-märk en produkt själv, så länge du följer CE-direktiv med mera som finns.

En fabrikant på en spis kan CE-märka spisen och i sin bruksanvisning förklara hur och på vilka olika spänningar som spisen kan installeras med.

Om du bygger en egen förstärkare så skall den CE-märkas så att den blir godkänd att användas i europa. Undantag finns för labboratorier och liknande...


För ett stort antal produkter gäller att de måste vara försedda med CE-märkning för att få marknadsföras och säljas inom EU eller EES- området (EES = Norge, Island och Lichtenstein).

Även om du inte planerar att sälja din produkt utanför Sverige måste den vara CE-märkt om den tillhör de produktgrupper som innefattas av märkningstvånget.

Det är tillverkaren som är ansvarig för att en produkt som skall säljas inom EU eller EES är CE-märkt om tillverkaren finns inom dessa områden. Om produkten tillverkas utanför EU / EES, är det importören som övertar märkningsansvaret.


Vad innebär CE - märkningen
CE - märkningen innebär ett slags pass för produkten.
CE-märkningen innebär att en produkt kan tillverkas eller importeras för att säljas i vilket som helst av de länder som är medlemmar i EU / EES, och att de olika länderna inte får sätta varken strängare eller mildare krav på produkten än de som anges i direktiven.

Detta innebär i klartext att en produkt som uppfyller kraven i lagtexten och är försedd med CE-märkning med automatik är godkänd för försäljning i hela EU / EES utan ytterligare godkännanden i de olika staterna. Om en bil till exempel, blivit typgodkänd i vilket land som helst inom EU så gäller detta godkännande inom samtliga EU-länder


Kan det ställas ytterligare krav på produkten?
Det är viktigt att lägga märke till att även om en produkt är CE-märkt, kan en enskild köpare ställa vilka högre krav han vill på produkten. Det kan dessutom vara så att man inom ett land eller geografiskt område, från köparnas sida har en tradition, eller att produkten "av hävd" skall ha vissa egenskaper som gör att kraven ligger på en högre nivå än vad som gäller generellt. Detta gäller emellertid inte om produkten skall köpas genom offentlig upphandling, där reglerna är något annorlunda.


Hur skall CE - märkningen se ut?
Själva CE-märket skall ha en höjd av minst 5 mm. Tillverkaren eller importören kan välja vilken färg han vill för märket och kan också applicera det enligt eget huvud. Det vanligaste är att använda en etikett. Märket skall placeras så att det är väl synligt och läsbart på produkten.



Hur CE - märker jag min produkt?
Kraven för att få applicera CE-märket på produkten varierar mellan olika produkt-grupper. Det gemensamma är att tillverkaren eller importören är skyldig att kunna visa att produkten uppfyller de krav som ställs, det vill säga att det skall finnas en undertecknad försäkran om överensstämmelse.

-----------------------------------
 
garantierna kanske inte gäller om importören är grinig ifall någon klippt sladden å bytt stickpropp :surprised:

som elare vill man ju inte intyga att en grej uppfyller CE bara för att man klippt sladden, det kan ju finnas något inbyggt "fel" i den tillverkade apparaten som man då får stå för :(
 
Var tog Blommis vägen???

Blommis, om jag förstår det hela rätt så har du belägg/bevis som bekräftar att spisen skulle levereras med en viss längd på anslutningskabeln?

Har du kontaktat leverantören/installatören och framfört dina klagomål?

Har du ifrågasatt installationen och begärt ev. ny CE-märkning.....

Här finns kanske pengar att spara/tjäna....har du slutbetalt redan?
 
Ursäkta en novis men vad fanken ska ni ha ce-märkningen till?
 
huset kanske säljs och nästa ägare dör pga felaktig spis, är då spisen inte godkänd utan "rätt" stickpropp kanske det blir en rättsprocess mot hussäljaren.......
eller nåt annat elände ;)
 
pellefant skrev:
huset kanske säljs och nästa ägare dör pga felaktig spis, är då spisen inte godkänd utan "rätt" stickpropp kanske det blir en rättsprocess mot hussäljaren.......
eller nåt annat el ;)ände
Mjo det e ju inte så grannt som vi säger ner i söder men har det verkligen med ce-märkningen att göra. Faller inte det under det vanliga att man har ansvar för installationer i sitt eget hus?
 
ja men räknas tex en spis som installation?
 
Om man läser en bruksanvisning, så brukar det stå likn:

Apparten skall installeras av behörig elektriker, enligt gällande regler/lagar...

----
(ungefär så kort fattat brukar det vara)


Det är inte ofta en spishäll levereras med sladd, oftast får man själv som elektriker välja vilken typ av kabel man skall välja samt vilken typ av spänning.

Vanliga spisar brukar det dock vara en sladd på med tillhörande PERILEX kontakt.


 
om en apparat levereas med fastgjuten stickpropp och är CE-märkt så gäller inte cemärkningen sedan man klippt bort proppen om inte tillverkare/importör intygar att ce fortfarande gäller.
 
pellefant skrev:
om en apparat levereas med fastgjuten stickpropp och är CE-märkt så gäller inte cemärkningen sedan man klippt bort proppen om inte tillverkare/importör intygar att ce fortfarande gäller.

Måste inte vissa saker vara fast installerade i vissa utrymmen, tex tvättmaskin i badrum, eller är det ändrat? Själv föredrar jag fast inst, inget uttag där fukt kan krypa in.
 
det finns olika "områden" i badrummet, och i dom områdena är det krav på olika kapslingsklasser. vad jag vet så kan man ansluta tex en tvättmaskin med stickpropp, dock ska uttaget föregås av jordfelsbrytare 30mA. fördelen med stickpropp är att man själv lätt kan ta med sej maskinen vid reparation eller när man byter maskin eller flyttar utan att behöva leja en "grinig hutlöst dyr" elektriker ;D
 
pellefant skrev:
det finns olika "områden" i badrummet, och i dom områdena är det krav på olika kapslingsklasser. vad jag vet så kan man ansluta tex en tvättmaskin med stickpropp, dock ska uttaget föregås av jordfelsbrytare 30mA. fördelen med stickpropp är att man själv lätt kan ta med sej maskinen vid reparation eller när man byter maskin eller flyttar utan att behöva leja en "grinig hutlöst dyr" elektriker ;D

Grinig är jag, men ganska billig. Elektriker eller inte är en definitionssak, det heter väl "installatör"? ;) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.