Hej, min make och jag har köpt två tomter och skall bygga både ett permanent hus och ett mer fritidshus, fast med villa standard :cool:

Vi har ingen aning om hur vi skall starta upp projekten? :eek:
Skall man anlita arkitekt, skall man gå till flera husföretag, eller skall man gå till en tillverkare? :confused:

Vilka arkitekter är bra i Göteborgsområdet? Vilka leverantörer är bäst?

Vi vet inte heller om vi skall köpa en del av arbetet eller i total entreprenad?

//
 
Ni har en spännande och jobbig process framför er. Det kommer att ta mer tid än ni tror, och kommer med stor sannolikhet att vara värd det.

Jag började med att beställa en massa huskataloger. Med utgångspunkt från dem så funderade jag på vilken stil och vilken planlösning jag ville ha. Och så gick jag på husvisningar av lite olika slag. Sedan gjorde jag en grov skiss och en punktlista över sådant som var viktigt för mig - detta skickade jag till de husföretag som verkade intressanta. Om jag inte hade fått några bra förslag då, så hade jag nog valt att anlita en egen arkitekt, men det behövdes inte.
Ekonomin får man inte glömma, förstås. Har ni funderat över hur mycket ni vill lägga på boendekostnader? Och har ni varit på banken och hört efter hur mycket ni kan låna?

Lycka till, Åsa
 
Hej och enormt tack för ditt svar

Det låter vettigt, hur tänkte ni när ni valde mellan vad ni ville och vad ni kanske önskade ha med i huset?

Hur gjorde ni när ni sedan valde mellan leverantörerna, det verkar hopplöst, det finns hur många som helst, och sedan har dom ju flera olika säljare...pust..

Hur blev det till slut, hade du gjort något annorlunda om ni gjort om det idag?

Pengar kommer inte vara problemet, men att välja rätt

/Tack igen
 
Vi resonerade så att vi prioriterade sådana saker i huset som inte gick eller var mycket kostsamma att ändra i efterhand men prioriterade ner det mer kosmetiska såsom vitvaror mm.

Viktigt är att fundera på hur ni som familj rör er i ert hus och vilka saker ni prioriterar i huset. Ni kanske är motorfanatiker då kanske ett stort garage är ett måste, eller så är ni träningsnarkomaner som vi och föredrog att placera tex tvättrum och dusch så det skull passa vårt liv. Dessutom, hur umgås ni i ert hus. Nästan bara "kärnfamiljen" eller mycket övrigt folk, och isf vad gör ni då. Mao vill ni ha väldigt öppen planlösning kök, matrum och vardagsrum för att vara sociala eller vill ni ha avgränsade rum och även ett speciellt mediarum för tv/filmtittande.

Vill ni ha gitarrlådor till väggar och vill ni alltid använda molly för att skruva upp saker på väggarna? Mao tänk efter hur ni lever idag, vilka saker ni tycker är bra i ert nuvarande eller tidigare boende, vad hatar ni nu och gjort tidigare.

De flesta leverantörerna kan leverera det ni vill ha, för ungefär samma peng i slutänden. Mitt råd är att lyssna av här eller i er omgivning om leverantörer med bra entreprenörer knutna till sig och hör sedan med dem om de är intresserade att bygga ert hus.

Lycka till och låt det ta lite tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.