Nu har bygget börja skrida framåt, och det är dags att börja ta beslut om köket.

Efter mycket funderande så är vi inte riktigt nöjda med det kök som arkitekten ritat, och vi funderar nu på hur vi kan göra istället.

Nedan finns en bild på ursprungsidén:
kok.jpg

Vi kommer att ta bort städskåpet från köksön. Det blir bara dumt att ha ett högt skåp i mitten. Sedan funderar vi på om man inte skall ta och dra ut hela köksön in mot väggen så att man får mer som ett U.

Ett litet krux är fönstret som är lite "special" (se bild nedan), men inget är hugget i sten, och vi kan fortfarande ändra lite som vi vill när det gäller storlek och placering av fönster.

I dagens lösning så tycker vi framför allt att det blir lite för lite skåp och lådor.

Är det någon som har lite tips och förslag? (Nästan) inga förslag är för galna. Vi är öppna för det mesta.


Fasad med "specialfönster":
fasad.jpg
 
Jag skulle inte bygga ett u-kök som är stängd mot matplatsen. Det har jag idag. Det känns långt att alltid gå runt bardisken och in i arbetsdelen för att komma åt vattenkranen eller spisen. Hellre en vid u-kök som öppnar sig mot matbordet. Men här skulle ett sådant u-kök förstöra upplevelsen av rymd mot trappan.

Smala u-kök har också mindre funktionell förvaring, då två hörn måste förses med förkastliga hörnskåp.

Jag ser många fördelar med arkitektens förslag. Ni har raka vägen till kylskåpet och till diskbänken. Spisen ligger också i nära anslutning för servering direkt till bordet.

Visst har ni lådor under bardisken? Då känns inte förvaringen underdimensionerad för mig. Skafferiet är superb och kommer att svälja en hel del!

Städskåpet är för mig inget konstigt inslag i planeringen. Det utgör en rytmisk inramning och avgränsar tydligt utrymmets olika funktioner: korridoren till balkongen, kökets arbetsdel, trappans linjer. Den skymmer inga utsikter från arbetsbänkarna! Helsidorna mot trappan och mot matplatsen kan användas till snygga inredningsdetaljer: blickfångstavla eller vägglampa. Med ett u-kök (bardisken måste ju vara kortare än skåpsraden på långväggen) blir de grafiska linjerna otydliga.

På bardisken mot städskåpet kan man placera hyllor eller ett skåp eller varför inte ett jalusiskåp med elluttag och livsnödvändiga småapparater i. Brödrosten och kaffekokaren intill matbordet.

Alltså. Ni får bara en icke-önskad råd från mig: följ arkitektens ritning. Det jag inte gillar i förslaget är diskmaskinens placering bredvid kylskåpet. Det går inte att byta plats med hoarna heller för då hamnar diskmaskinen i hörnet och blir svårarbetad. Ett alternativ är under bardisken fast då måste blöta tallrikar fraktas över golvet med vattenspill som resultat.
 
Instämmer i stort med ovanstående talare. Men om man tänker sig i en avdukningssituation så är det lång från matplatsen till diskbänk. En variant skulle kunna vara att flytta diskbänkent till andra väggen.

Undvik U-kök om det går. Hörnskåp är allmänt värdelösa. även så har ni ett hörnöverskåp, som sedan inte fortsätter med överskåp på andra sidan hörnet. Ta bort det och sätt ett vanligt överskåp där istället.

Vad är den stora vita fyrkanten till vänster? Om det finns en vägg där, så skulle man kunna fundera över att ha kyl och frys där och sätta mer vanliga skåp och lådor där dom finns nu. Detta om ni verkligen behöver mer skåp. Städskåpet är OK tycker jag, men vem säger att det måste vara ett städskåp? Om ni tycker att förvaringsutrymmet i köket är för dåligt, så inred det med rullhyllor och sätt ex hushållsmaskiner, mixer etc där.
 
Ditt förslag, Fredrik.e, låter trappan vara synlig från arbetsköket. Det är ju bra då trappan verkar bli väldigt snyggt, rymligt, luftigt. Visst går trappan närmast balkongen upp till nästa etage? Sovrum? Förbindelsen mellan trappa och köket är nog bättre och mer funktionell i arkitektens förslag.

Placering av kyl och frys längst bort avgör var spisen och diskbänken hamnar. Jag ser inte heller några andra placeringar för dem i den här ritningen. Kyl och frys kan också byta vägg med spisen. Lättare att duka och duka av bordet. Men det måste övervägas mot att högskåp i början av bänkraden stänger in arbetsytorna bakom. Av den anledningen skulle jag även välja bort högskåpet med inbyggd ugn och traditionellt ha ugnen under hällen.

hempularen skrev:
Vad är den stora vita fyrkanten till vänster? Om det finns en vägg där, så skulle man kunna fundera över att ha kyl och frys där och sätta mer vanliga skåp och lådor där dom finns nu.
Fyrkanten är nog en öppning ner till undervåningen med trappräcken runtom. Om det är en vägg skulle ditt förslag vara bra. Då skulle jag slopa städskåpet och göra bardisken till en ö med gott om utrymme för passage runt om.
 
Tack för kommentarerna.

Den vita fyrkanten är mycket riktigt en öppning ner till undervåningen, och trappan till vänster leder upp tull nästa etage.

Det kanske inte blir så bra med ett stängt U-kök när jag tänker efter.

Men jag kom på en sak som kanske blir bra. Tycker jag iaf.

Jag låter städskåpet bli ett skåp för inbyggnadsugn istället. Vi skall ändå ha centraldammsugare, så det behövs ju egentligen inte för dammsugarens skull. Möjligtvis för förvaring av slangen, men det får man väl lösa på något annat sätt. Frågan är bara hur man leder bort ugnsvärmen från inbyggnadsugnar?

Då blir lösningen något i stil med detta:

nyttkok1.jpg
nyttkok2.jpg

Nu saknas visserligen vissa detaljer som diskbänk och den svängda avslutningen vid fönstret, men det är ju som sagt bara detaljer.

Vad tror ni om den lösningen?

Förresten Fredrik.e, vad använder du för program att rita kök i? Det verkar bra.
 
hempularen skrev:
Hörnskåp är allmänt värdelösa.
Hörnskåp kan vara utmärkta för att montera in en kastrull-karusell i.

Hade det i mitt förra, U-formade kök, och det svalde en stor mängd grytor, kastruller mm, allt lättåtkomligt!!!
 
En erfarenhet som jag har gjort i vårt nya kök är att det skulle varit rätt bra om man hade kort sträcka mellan spis och kylskåp. När jag lagar mat tar jag in och ut saker hela tiden och då är det irriterande att behöva förflytta dem långt, särskilt om nån annan håller på med nåt, tex tömmer diskmaskinen. Går det så försök sätt skafferi och kylskåp närmare spisen.

Hur kommer rummen nedanför köket att användas? KOmmer folk in från det hållet (det ser ut så)? I så fall kan jag förstå att det inte känns så trevligt att det första de ser när de kommer upp för trappan är sidan på städskåpet. Det ger ett onödigt stängt intryck när ni nu ändå vill ha ett öppet kök. Behöver ni överhuvudtaget ett städskåp i köket? Ni lär väl ha en tvättstuga nånstans? Ett alternativ om man tar bort städskåpet och bara har en köksö kan ju vara att ha frihängande hyllplan som hänger ifrån taket. På det sättet gränsas köket av lite mer än bara av en ö utan att ge det där stängda intrycket när man kommer från trappan.
 
mino: Nu vet jag inte hur du menar nerifrån, men jag inkluderar planlösningen för plan 2 nedan. Det är alltså vardagsrum och kök i öppen planlösning på övre våningen.

Vi har ungefär lika långt mellan kyl och spis idag, så det ser jag inte som något problem.

Angående hängande hyllplan från taket, så blir det nog inte så snyggt i och med att vi har ryggåstak och takhöjden blir rätt hög där.

Det lutar nog åt att det blir som på bilderna i mitt andra inlägg. Får se vad lite köksfirmor har att säga om det.


Palnlösning plan 2:
plan2.jpg
 
Har ritat ett förslag i Ikeas köksprogram... är det nån som kan hjälpa mig med hur man sparar bilder från det programmet ???
 
Jag har använt mig av PrintScreen och klistra in i Paint. Fungerar alldeles utmärkt för enklare grejer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.