Kylan är här och det är dags att lägga stugan i malpåse över vintern.
Vi har elementen ställda på 8-10 grader vilket gör att elmätaren tickar på alldeles för fort.
Har för mej att jag hört att man kan isolera fönstren genom att ställa frigolitskivor i dem? Är det risk för kondens och fuktskador på bågarna om man ställer dem på insidan? Kanske bättre att ha dem mellan fönsterrutorna? Är det nån som provat?

Marve
 
Jag har en oisolerad källare med 50x100cm fönster med två glas. Förra vintern tryckte jag upp cellplast skivor 45mm tjocka i några av rummen och det isolerade mycket bra.
Vist blev det lite kondens mellan rutan och isoleringen, men inte så farligt.
Mina fönster ska bytas på sikt så jag är inte så det gör inget om de blir lite skadade.
Mitt förslag är att testa, cellplast är inte så dyrt.
Tänk bara på att du missar ganska mycket dagsljus.
 
Tack feh!
Att det blir mörkt gör inget för vi är inte där på vintern!
 
Ah, en intressant tråd! Vi har under tiden vi renoverat fönster satt dit frigolitskivor istället - nu tänkte jag ta de överblivna bitarna och sätta i fönstret på den ouppvärmda kattvinden för att få lite trivsammare klimat där. Min undran är därför densamma - medför det risk för kondens etc? Å andra sidan sitter på kattvinden idag ett 1-glasfönster så kondensen är redan ett faktum :D
 
Intressant! Vad tror ni om att skruva fast plexiglas(akrylplast) i karmen??
Jag har källare där det hade varit genomförbart och hade då fått en luftspalt på ca6 cm mellan fönster och plexi.( Isolering och mycket ljus tänkte jag på.)

Nån som provat? Är det värt att testa?
 
Kan man montera det utanpå? Tänkte mest om man hade fönsterluckor med isolering :)
 
jepperdy jag har testat att häfta fast en sorts flexibel plast, typ byggplast fast tjockare. men det var ingen hit. Det isolerade nästan ingenting om man jämför med cellplast isolering.
Men jag kan tänka mig att det fungerar bättre med en tjockare plexiglas(akrylplast). problemet kan väll vara att man vill ha det lufttät, men ändå inga fukt problem. Men om du har en transparent plast så ser du om du får kondens problem.
Testa på ett fönster först. Det hade varigt intressant att höra hur det går.
 
Som du skriver kan det bli kondens, fönstren förstörs inte så snabbt men målningen blir ful och färgen släpper.
Kan ändå inte vara så mycket du sparar på detta då viss värme tillförs av solen de dagar den visar sig om du inte har frigoliten.
Har du t.ex. dåligt med isolering i tak/väggar så är blir fönsterisoleringen försumbar.
 
Rädd om fönstren =tjocka gardiner funkar bra...ställ sen Elementen på 6 C så tjänas 20 % till..;)

Bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.