Hej!

Jag håller just nu på att att bygga in en vedeldad badtunna i vårt soldäck. Kaminen ska monteras utanför badtunnan och jag har funnit en bra plats för den ren estetiskt. Men den kommer att hamna nedanför trallen och nära altanräcket (lägger upp en bild på det). Nu undrar jag hur jag ska isolera så inte det tar sig i altanen. Vad ska jag använda för material och hur ska jag montera det för att det ska bli snyggt?
 
  • P1010023.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej! Hur gick du vidare? Har du hunnit längre?? Skulle gärna vilja ha fler bilder!
Vad är det för kamin, vad kostar den? mm mm.. :)
 
Hej. Jag iolerade inte kaminen för när jag provat att elda med den så har den inte blivit så varm för det strömmar ju alltid vatten genom den. Det som blir varmt är ju kaminröret men det har jag inte gjort färdigt ännu, ska dra det genom taket på altanen och isolera det (som en skorsten)
Men kommer troligtvis att sätta en gipsskiva på altanräcket bakom kaminen och sedan klä det med skiffer eller liknande, dels för att hindra att det ska bli för varmt och delsför att det kommer bli mycket nyggare enligt mig.

Kaminen köpte jag från poltec.se. Följde med paketpriset han har där med pool, sandfilter och kamin.

Slänger upp en bild på hur det ser ut nu.
..den andra bilden va tagen under byggets gång.
 
  • 7519_269577030011_727590011_8865362_7097981_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 7519_263840830011_727590011_8756049_7971984_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej,

jag har precis köpt samma tunna som du frán poltec, jag hoppas att den funka bra. Jag skulle vara jätte tacksam om du skulle skicka nga bilder hur du har isolerat den osv.

Tack, mvh

Lena
 
Hej Lena!

Jag är supernöjd med denna tunna, tror nog inte det finns någon bättre på marknaden. Jag rekomenderar att du även köper till en elvärmare som man kopplar till efter kaminen, denna kan man sedan ställa in på ca 6-10grader så att vattnet inte fryser vintertid (det är ju då man vill bada) :)

Jag har tyvärr inte isolerat poolen heller, men kommer att fixa detta till sommaren.
Jag satte gjorde ju en ram runt poolen så där finns det ca 1dm luftrum emellan och där tänkte jag stoppa in isoleringen senare. Rekomenderar också att inte göra samma misstag som mig å glömma att isolera rören från kaminen också, tror det inte är någon fara att det fryser då jag har elvärmaren påkopplad men för att vara på den säkra sidan så ska man nog isolera dom också (tycker jag iaf)

Sen som jag skrev i förra inlägget så har jag inte isolerat runt kaminen än, dels för att jag inte hunnit och dels för att det inte blev så varmt av själva kaminen utan det är mest röret som blir varmt. Jag tänkte som sagt att sätta dit en gipsskiva på staketet bakom kaminen och klä den med nån sten eller nåt...

Ska försöka fixa en blogg/hemsida där jag lägger upp bilder på hur jag gjorde under byggets gång.

Får du poolen nu? Du kommer garanterat bli nöjd. Nyårsfirandet i år har ju en given plats i poolen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.