Hej! Nu var det dags igen! Tidigare renoverat toa och byggt ett kök i vardagsrummet m h a alla underbara människor på detta forum. Nu ska det bli badrum. Ska börja med att riva. Efter som nuvarande badrum är så litet kommer jag att flytta en vägg. Nuvarande badrumsgolv är av betong, men det som är ett vanligt rum intill har golv av någon typ av skivor. Under detta tror jag att det är en krypgrund.
Hur ska jag göra med golvet i tillbyggnaden??? Någon slags ny platta längre ner och gjuta nytt golv i betong upp i nivÅ med det existerande??
Några stadiga skivor/våtrumsskivör? Jag vill ju att de båda golven ska komma i niva med varandra.
 
Håller själv på att renovera badrum och jag ordnar ett nytt golv med hjälp av EPS cement. Det är cement blandat med frigolitkulor. Torkar snabbt, isolerar bra.
 
Vad har du under ditt betonggolv och vad måste du göra med det? Har du gammal brunn och gamla rör som du måste bila up så du måste ha sönder det existerande golvet? EPS är riktigt bra om vi behöver fylla upp och bygga höjd och som tidigare sagt så isolerar det bra med. 150mm eller mer om du har kall krypgrund under för att inte tappa allt för mycket energi. Tänk bara på att försöka få ett nytt stabilt underlag för det nya badrummet så du inte har en svag konstruktion där det gamla betonggolvet möter det nya. Ett sätt att göra det är att köra EPS till lämplig nivå på det nya golvet och sedan flytspacklar du hela golvet med armeringsnät. Då löser du både problemet med nivå samt hållfasthet.

// Mats
 
Jag tror att det är krypgrund där det nya golvet ska vara. Jag ska ha 2 nya golvbrunnar, och bila avloppsrör i det gamla golvet. Så EPS i det nya golvet, bila för nya rör, nya brunnar på rätt plats, värmeslingor, armeringsnät och flytspackel med avrinningslut, kan det vara nåt för en nybörjare???
 
jag fick rådet att flyta ca 5mm på EPSen innan man la elvärmeslingan pga att EPSen "stjäl" värme från kabeln... hurvid detta stämmer vet jag inte...
 
Eps funkar kanon till detta ett mkt lättabetat material då det inte väger speciellt mkt och har en isolerande effekt. Kan nog vara klokt att flyspackla lite på epsen innan golvvärmen. Inte för att det själ värme utan för att de små frigolitkulorna har en tendens att lossa i översta skiktet när man går på det + att du får en jämnare yta att lägga golvvärmen på. Vad spelar det för roll om du lägger 5 mm flytspackel på i isoleringssyfte?
Ett tips är dock att dammsuga noga innan flytspackling då lösa frigolitkulor annars har en tendens att titta upp i flytspacklet då de flyter med upp när flytspacklet läggs på.
 
Här är det viktigt att hålla isär begreppen. EPS, expanderad polystyren kan vara i form av cellplastskivor men också i form av EPS-cement som ni pratar om här. Bara så att ingen som läser tråden blandar ihop saker och ting.
 
Hej
EPS verkar ju rekommenderas av flera. Vad heter det egentligen, vad kostar det. Hur blandar man och använder detta mirakelmedel?

Undrar Stenkumla
 
Det heter EPS-cement, där förkortningen EPS står för expanderad polystyren. Det är exakt samma sak som frigolit. Eller mer korrekt frigolit är ett varumärke för en produkt baserad på EPS. Du blandar EPS-cementen med vatten precis som all annan cement.

Fördelen är att EPS-cementen härdar snabbt, isolerar bra, vilket är perfekt ifall du vill dra in golvvärme. Nackdelen är ytan inte blir hård i likhet med vanlig cement och att du måste lägga på avjämningsmassa eller liknande högst 3 dagar efter du lagt EPS-cementen. Själv primade jag två gånger för att få en mer hård yta och lade sen in golvvärmen (el), Inga problem att få fäste med golvvärmens tejp då.

Sen kan man ju tycka att det flyger runt en massa frigolit när man håller på med EPS:en. Men lite "byggdamm" får man ju tåla.
 
stenkumla skrev:
Hej
EPS verkar ju rekommenderas av flera. Vad heter det egentligen, vad kostar det. Hur blandar man och använder detta mirakelmedel?

Undrar Stenkumla
En säck på 50 liter kostar 160 kr på K-rauta.
läs mer på www.epscement.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.