Hej!

Har inte dragit detta med elektrikern, vill först kolla så det är rimligt.

Min systers hus byggt 2008 är ett 1 1/2 plans hus med 38 graders lutning. Husfirman anlitade ett företag som inredde övervåningen. Tyvärr brast det nog i kommunikationen mellan elektrikern och systern för ett vägguttag saknas i allrummet precis där man ska ha ett akvarium. Det sitter ett på samma vägg 4 meter bort i väggen mot kattvinden.

Min första tanke var att hoppla in sig på en kopplingsdosa och göra en utanpåliggande installation för det nya vägguttaget. Men det tycker nte min syster och hennes sambo blir snyggt. Kan man iofs hålla med om.

Då funderade jag på om man istället kan gå in bakifrån kattvinden, skruva bort spånskivan, skära upp ångspärren och isoleringen dels på det ställe där det befintliga uttaget sitter och dels där det nya ska sitta och på så sätt göra en installation bakvägen. Tomröret kan jag dra mellan ångspärren och spånskivan.

Elektriskt sett borde det inte vara några problem med detta. Lite svårare blir det ju att borra hål för dosan exakt på rätt ställe invid regeln och sen skruva dit apparaten inifrån. Men ger man det lite tid så är det inte omöjligt. Och sen reparera ångspärren på ett bra sätt. Men som sagt inget omöjligt bara lite pill.

Vad anser ni elektriker om detta? Jag kan tänka mig att 9 av 10 hade valt en utanpåliggande installation, men det borde gå bra att göra på detta sätt också. Den enda fundering jag har är om jag kan använda samma kabel i detta pv-rör som vi använt i de pv-rör som är dragna inuti reglarna, eller om det behöver vara kraftigare insolerat då det ligger på den "kalla" sidan, dvs utanför isoleringen.

MVH
Henrik
 
Det finns ROTdosa/senildosa/eftermonteringsdosa som går att montera inifrån rummet och behöver inte ligga mot någon regel (men se till att inte hamna mitt i en regel).

Sedan ett VPrör eller flexslang bakom skivan som du tänkt.

Protte
 
Jag tror att det finns ett litet kryputrymme mellan spånskiva och ångspärr, så den behöver du nog inte bråka med..
Fast har hon beställt och betalt för ett uttag på det stället, så är det väl husfirmans sak att dra fram ett sådant ?
 
prototypen skrev:
(men se till att inte hamna mitt i en regel).
Det går då också, man får använda stämjärnet lite mer bara :) Men det är ju tråkigt om det är en 45x45
 
Tack försvaren.

Det var så att de som gjort elritningen missat att rita ut just detta uttaget (berodde förmodligen på brist i kommunikation mellan båda parter) och när de godkände ritningen så var de inte tillräckligt uppmärksamma på att detta uttag saknades.

Det löser sig nog!

MVH
henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.