Vi skall köpa hus i Skurup trakten och efterlyser nu efter besiktningsman för överlåtelsebesiktning.
 
Den här killen besiktade mitt hus i förra veckan. Grundlig, saklig och dessutom aktoriserad av BKR.

Anders Gripstedt
Företag: OBM-Fuktteknik i Syd AB
Adress: Järngatan 12 D
Postnr: 234 35
Postort: LOMMA
Telefon: 020-55 85 60
Fax: 040-41 42 60
E-post: anders.gripstedt@obm-syd.se
Hemsida: www.obm.se

Sen att jag fick ett alldedes nytt problem att rätta till i mit hus var ju inte så kul, men han upptäckde det iaf, vilket inte den jag anlitade gjorde...
 
Skall finnas en i skurup som skall vara otroligt noggran... Så noggran att han inte får besiktia på nybyggen mer.. kan dock inte komma på vad han heter.. Bara att söka på internet på ystad..
 
Vi anlitade en som heter Benny Parhorn på Eminenta, och han var väldigt kompetent. Kan rekommendera han starkt!
 
Vi har också anlitat Benny Parhorn på Eminenta. Han är mycket duktig. Vi har dock hittat en mängd större eller mindre fel efter inflyttning som inte var möjliga att upptäcka vid besiktning på grund av möbler etc. som stod i vägen eller saker som man helt enkelt inte tänkte på som efter inflyttning orsakat irritation och kostnader.

Om jag någon gång i framtiden på nytt köper ett befintligt hus kommer jag i samband med besiktning:
- känna så att samtliga köksskåp, väggskåp i tvättrum sitter ordentligt fast i väggen.
- öppna samtliga skåp/lådor.
- kontrollera TV-bild från samtliga antennuttag.
- provringa telefon.
- spola vatten på golv i samtliga badrum/tvättrum för att kontrollera fall.
- spola varmvatten i samtliga kranar för att kontrollera hur lång tid det tar innan varmvattnet kommer.
- provöppna samtliga inner- och ytterdörrar.
- genomföra grundlig kontroll av all eldragning.
- genomföra grundlig kontroll av förråd, garage, pool etc.
- kontrollera status på altantak, staket etc.

Ovanstående är de punkter som jag kom på spontant. Det finns säkert minst 25 saker till som jag glömt...

MVH

// E
 
robsarve skrev:
Den här killen besiktade mitt hus i förra veckan. Grundlig, saklig och dessutom aktoriserad av BKR.

Anders Gripstedt
Företag: OBM-Fuktteknik i Syd AB
Adress: Järngatan 12 D
Postnr: 234 35
Postort: LOMMA
Telefon: 020-55 85 60
Fax: 040-41 42 60
E-post: anders.gripstedt@obm-syd.se
Hemsida: [länk]

Sen att jag fick ett alldedes nytt problem att rätta till i mit hus var ju inte så kul, men han upptäckde det iaf, vilket inte den jag anlitade gjorde...
Gå istället in på http://www.obmgruppen.se som är deras nuvarande hemsida.
Där går att boka energibesiktning samt överlåtelsebesiktning online!
 
Redigerat:
Letar också efter en bra besiktningsman i Skåne-trakten.
Någon som har en aning om vad man bör betala för ett ca 70 kvm stort hus med torparegrund? Mellan tummen och pekfingret alltså. =)
 
Varning för OBM!
Jag vill härmed varna alla för OBM byggnadsbesiktningar AB och den besiktningsman som nämns i denna tråd, Anders Gripstedt. Han missade uppenbara synliga fel som han borde upptäckt i vårt badrum. Detta gjorde att vi fick en rejäl fuktskada och OBM bestrider allt ansvar. En granne där vi bor har också använt Gripstedt, i det fallet missade han också grovt villety har föranlett en anmälning mot OBM. Nä. välj någon annan, det kostar trots allt över 7000 spänn.
 
robsarve skrev:
Den här killen besiktade mitt hus i förra veckan. Grundlig, saklig och dessutom aktoriserad av BKR.

Anders Gripstedt
Företag: OBM-Fuktteknik i Syd AB
Adress: Järngatan 12 D
Postnr: 234 35
Postort: LOMMA
Telefon: 020-55 85 60
Fax: 040-41 42 60
E-post: anders.gripstedt@obm-syd.se
Hemsida: www.obm.se

Sen att jag fick ett alldedes nytt problem att rätta till i mit hus var ju inte så kul, men han upptäckde det iaf, vilket inte den jag anlitade gjorde...

Gripstedt gjorde samma intryck på mig men han visade sig ha varit väldigt slarvig, då vi en kort tid efter fick en fuktskada i badrum på grund av ett fel som han borde ha sett enligt all expertis. Vi har haft två andra besiktningsmän här sedan dess, de har båda underkänt Gripstedt, från försäkringsbolaget sa de att de hade haft "problem" med OBM sedan tidigare
 
Anton75 skrev:
Gripstedt gjorde samma intryck på mig men han visade sig ha varit väldigt slarvig, då vi en kort tid efter fick en fuktskada i badrum på grund av ett fel som han borde ha sett enligt all expertis. Vi har haft två andra besiktningsmän här sedan dess, de har båda underkänt Gripstedt, från försäkringsbolaget sa de att de hade haft "problem" med OBM sedan tidigare
Vilka besiktningsmän använde ni senare då?
 
Hej!

Jag köpte precis ett hus från -65 och var ute efter en bra (och billig) besiktningsman.

Jag hade lite tur och fick tips om en kille som kostade ca hälften av vad Anticimex tar.

Under besiktningen visade det sig att han var fantastiskt duktig och inte bara besiktigade huset utan även gav en "lektion" i huskonstruktionen.

Det var ingen snabbbesiktning heller utan han kollade och förklarade i 4,5h:D

Besiktningsmannen hette Alf Olsson http://www.abos.se/

Bra, billig, kunnig och seriös:D

Mvh / Sparhawk
 
Abos har under någon period legat på Råd&Röns svarta lista.
 
Mina föräldrar köpte ett hus som var besiktigat av abos. Den besiktningen visade sig vara ett jävla skämt. Han hade missat flera punkter som var mycket allvarliga. Läste även protokollet och jag är extremt skeptisk till denna firma. Protokollet var så luddigt skrivet så det kunde nästan tillhört vilket hus som helst.
 
Konstigt... Jag tyckte han var väldigt nogrann och kunnig:(

Jag är visserligen ny på det här med besiktning men både min svärfar och jag tyckte han gjorde ett bra jobb.

I besiktningsprotokollet så stod allt han berätta och det enda jag kunde klaga på var några stavfel...

/ Sparhawk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.