Hej

Precis beställt grävmaskinist till att gräva ur ett hål i trädgården till en 15m2 stor stuga som ska innehålla bastu och relax-rum.

Min undran är om det är nödvändligt att lägga l-element när det enbart ska vara varmt när det eldas i bastun?

Hur stor skillnad i uppvärmningstid blir det om man istället bygger en ram i lekablock?

Priset skiljer ju sig en del, men antar att det kasnke är värt det ändå?

Tacksam för smarta tips!Plattan kommer iaf att isoleras med 20-30cm cellplast. Tänkt att jag ska lägga i golvvärme eventuellt.
 
Grejen med bra isolering i platta är ju att det blir ekonomi över tid. Över tid.

Att lägga extra pengar på att isolera ett utrymme som kommer att värmas upp någon gång i månaden känns som bortkastat. Golvvärme köper jag för det är skönt att tassa på men det kan du ju lika gärna lägga elslingor under klinkersen så får du ju snabb effekt på det också och det lilla som hinner gå neråt kommer knappt att kosta dig något.

Om det inte är något du skall använda hela tiden utan bara som lyx så skulle jag nog spara in på byggkostnaderna.

Hur är det tänkt att användas egentligen?
 
Det är tänkt att endast vara uppvärmt när man utnyttjar bastun. Anledningen till vattenburen golvvärme var jag jag tänkte lägga en sluten slinga genom en vattentank som värms upp av eldaggregatet. Har en pump över så tänkte använda den, men å andra sidan är det kanske som du har rätt om att man ska ha el istället för att få upp värmen i golvet fortare. Blir väl samma kostnad om man ändå kommer behöva bytta en vattenbehållare i rostfritt. å andra sidan kan den vara skön att utnyttja till duschvattnet.

Hmm... vi får se hur det blir men grunden blir nog så att jag gjuter en ram med lecablock och armering istället så sparar man ju iaf 2000kr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.