Jag är en glad nybörjare vad gäller husbyggnad, men funderar på om det inte skulle vara möjligt ett bygga ett hus med följande egenskaper:

* Enkelt och billigt att bygga.
* Energieffektivt, låg energiförbrukning och bra inomhusklimat.
* Har stora ytor, ljust och öppen planlösning.
* Flexibelt på insidan, dvs lätt att bygga om, flytta vvs, dra el, dra kablage etc.
* Obefintlig risk för fuktskador.
* Litet underhållsbehov.

Efter att ha surfat runt här på forumen så tycker jag mig själv ha fått ihop en del bra idéer om hur man skulle kunna göra, men kan det vara så enkelt? Knappast. Därför vore det schysst om man kunde få lite feedback på idéerna från er som är mer erfarna. Det vore bra att vet vilka antaganden som är felaktiga , vilka prisuppskattningar som är fel och en vilka av idéerna är är sämre i verkligheten än på pappret.

ÖVERSIKT
1½-plansvilla utan källare, byggd av putsade leca isoblock. Anledningen till att källare valts bort är för att det blir dyrare markarbeten och större risk för fuktproblem.


TOMT, ANSLUTNINGAR, MARKARBETEN
Tomt, anslutningar och markarbeten borde utgöra den största enskilda kostnaden. Tänkte låta en firma med entreprenadmaskiner utföra markarbeten. Anslutningar köps från kommunen.

Kalkyl: 600000:-


GRUND

En entreprenör får gjuta en markplatta med cellplastisolering under. Ingen vvs eller kablage i plattan - möjligen med undantag för inkommande anslutningar.

Kalkyl: 100000:-

STOMME, FÖNSTER
Ytterväggar murade av Maxit Isoblock eller liknande. Innerväggar av oisolerade lecablock. Underhållsfria energifönster av PVC eller aluminium, stora öppningsbara väggar av glas i kök/allrum, ca 50 m2 glas. Väggarna putsas med mineralisk puts på både insida och utsida, och det blir putsväggar inomhus. Inga innerväggar. Tak byggs av yrkesmän med förbeställda takstolar, takvirke och schingel eller plåttak. Enkelt innertak i huset utan ångspärr. Ventilerad vind med 50 cm lösull. Utfasade fönsternicher om det är möjligt.

Övervåning byggs med bjälkar med stöd av innerväggar (oklart exakt hur). Golvspånskiva, dämpmatta och parkett på bjälkar.

kalkyl: 500000:-

GOLV
På markplattan byggs ett installationsgolv (typ http://www.flexibleoffice.se/installationsgolv.asp) eller Elavo hålrumsgolv. Golvet lyfts 30-40 cm över markplattan med ställningen. Under golvet dras all VVS, elkablage, datakabel. I princip alla eluttag läggs under golvet och kablar tas upp genom golvplattorna. En del golvplattor förses med konvektionsgaller för att släppa upp varm luft. Färdiga golvplattor med ekparkett eller klinker beställs från tillverkaren.

Kalkyl: 250000:-


VVS och EL
Alla VVS-ledningar dras under golvet och är fritt åtkomligt från inspektion och förändring. Inget vatten på övervåning.

Värme och ventilation genom FTX-system med markvärmesystem med alla varmluftutblås under installationsgolvet. Tanken är att ta bort fukt från markplattan, hålla golvet varmt och slippa ljud från ventilationen. Utdragsventiler framförallt i badrum och kök.

Huset får inga våtutrymmen. Istället används duschkabiner i badrummen. Skulle vatten läcka ner mellan golvplattorna så torkas det snabbt bort av ventilationen, och eventuella skadade golvplattor kan enkelt bytas ut. Inga vägghängda toaletter (kan vara besvärligt på putsvägg).

Jordad el med jordfelsbrytare i hela huset. Eluttag på väggarna i över plan. Friliggande kabel (alt infrästa kabelrör) på övre plan. Möjlighet till centralreglerad belysning. Ledningsstam till vinden med utdragna kabelrör under lösullen till innertaksbelysning. Möjlighet till spotlights i fönstren (infräst kabelrör till under golvet). Kabelstegar under golv. Gott om eluttag under golvet.

Kalkyl: 150000:-


KÖK/VITVAROR

Ikea-kök, väggskåp sätts upp efter ett halvår då väggarna torkat ur. Fristående kyl/frys. Klinkelplattor på golv under diskbänk/spis.

Kalkyl 150000:-


INREDNINGSSNICKERIER
Mycket sparsamt. Inga lister från början pga fukt i väggar. Standarddörrar. stort trädäck i tryckimpregnerat trä på utsidan.

Kalkyl: 100000:-


OFÖRUTSETT

Kalkyl: 300000:-




Totalsumma
2150000:-
 
Redigerat:
En idéskiss till plan 1. Tyvärr funkade inte svenska tecken då jag gjorde skissen.
 
  • hus plan 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Själva tanken är ju väldigt bra.

Det är väl egentligen bara en sak som jag hänger upp mig på: golvet.

Det låter väl bra i teorin, men frågan är hur det fungerar i verkligehten? Är golvet tillräckligt stumt? Blir det inte skarvar som kanske är jobbigt att hålla rent?

Sen finns det ju en del både praktiska och estetiska problem. Marknadsvärdet lär ju till exempel bli markant påverkat om du inte har en "normal" el och vvs-installation (golvbrunn är t ex krav i våtutrymme). Dessutom måste ju alla dörröppningar göras 30-40 cm högre än normalt, en trappa lär ju inte kunna vila på installationsgolvet, vilket medför speciallösningar. Alla dörröppningar i yttervägg måste få en "tröskel" motsvarande installationsgolvets höjd.

Jag skulle råda dig att glömma den lösningen på golvet. Det kommer i slutändan bara att ge problem. När det gäller el och vatten kan du dra det mesta i taket mellan glespanelen till gipset. med pex och elrör går det väldigt smidigt. Sedan fräser du bara in elrör från taket och ner i väggarna. Avlopp och ventilation går att dra i lite schakt som man kan filura ut var de skall sitta för att få smidigast dragning.
 
Intressant med lite nytänkande i den konservativa byggbranschen. Har aldrig sett installationsgolv/datagolv i bostadsytor, däremot har jag tillbringat ett halvt yrkesliv på och under dessa golv.

Ofta brukar datagolv upplevas som dragiga, men det beror delvis på att man normalt distribuerar den kalla kylluften till maskinerna via datagolvet, då känns alla läckande skarvar naturligtvis kalla. Om man i stället kör ut varm luft i undergolvet så kanske det inte känns som golvdrag. Men vad kostar dessa datagolv ? Jag kan garantera att kvaliteten varierar stort, förmodligen så får man den kvalitet man betalar för. Det finns vissa golv som i princip går sönder varje gång man lyfter en platta.

Sen bör man inte ta alltför lätt på installationen under golvet heller. Inga lösa kablar, alla el och övriga kablar ska klamras mot kabelstegar.

Att distribuera kyla under golvet kan vara lite knepigt, man kan lätt få fickor dit kylluften inte når så bra, jag antar att man kan få liknande problem med varm luft. Om du vill kunna reglera varmluften och därmed temperaturen separat i varje rum, då får du nog räkna med att dra grov spiralslang för varmluften. Fast då blir nog eventuellt golvdrag minimalt.
 
Jag har kollat med Flexible Office och de säger att färdigt golv med lackad ekparkett kostar 1200:- / m2 inklusive installation. De tycker också att luftutblås under golvet är en bra idé då de själva säljer sådna lösningar. En nackdel är dock att golvet kan ge "kontorskänsla" då skarvarna mellan plattorna är synliga. Jag tror inte att golvet är ostabilt, plattorna är kraftigare än golvspånskivor (3 cm tjocka) och regelverket borde inte bångna. En annan nackdel är att plattorna är att golvplattorna är känsliga mot vatten och städning av installationsgolv med parkett får endast ske med fuktad trasa, rinner vatten ner i skarvarna eller tränger ner mellan lamellerna går det ännu snabbareför golvet att krackelera.


I badrum bygger man upp golvet med "råplattor"sedan 6 mm. golvgips på detta och sedan klinker, detta är vanligt förfaringssätt när de gör våtutrymmen i kontorsfastigheter.

Golvet är också beroende av fukt. Flexible office och deras leverantör garanterar produkten om temperaturen alltid är mellan 18-23 celsius samt att en relativluftfuktighet om 30 - 60% under årets alla månader innehålls. Detta
är någonting som man på kontorssidan har svårt att efterkomma,då man kör fastigheterna på uteluft och ej tillför någon fukt i lokalerna under våra "torra" månader. Ett FTX-system borde väl kunna hålla en vettig luftfuktighet och därmed eliminera detta problem.

1200:- / m2 för färdigt golv - är det dyrt jämfört med vad ett traditionellt ekparkettgolv skulle kosta?
 
pelpet skrev:
1200:- / m2 för färdigt golv - är det dyrt jämfört med vad ett traditionellt ekparkettgolv skulle kosta?
Nu vet jag inte om det är inklusive installation också, men om vi utgår från att det ät materialpris så är det betydligt dyrare än vanlig ekparkett. Vanlig 3-stavs parkett kan du hitta för mellan 200 och 300 kr/m2. Lägg på någon undring för exklusivare märke.

Innan du går vidare allt för långt så vore det nog en bra idé att prata lite med kommunens bygglovsarkitekter om din lösning. Då kan du få lite indikationer kring huruvida det kan gå kring en bygglovsansökan.

Ta också och fundera lite kring hur du skall lösa det hela kring de öppningsbara glaspartierna. De bör ju ligga i golvnivå.

Likaså trappan blir lite klurig som jag nämnde innan.
 
1200:- / m2 var totalkostnaden inklusive installation, och inklusive moms också tror jag. Råplattan utan parkett kostade 1000:-/m2 inkl.moms för färdig installation direkt på betongplattan. Det kan också vara ett alternativ att bygga på det sättet och med ett flytande golv ovanpå. Troligen ger det mer hemkänsla då det inte syns några skarvar, och det blir mindre känsligt för vätskespill.

Tanken var att jag skulle bygga glaspartierna som olika varianter på fönster. De stora glaspartierna skulle ha nederkanten något över golvnivån och de vanliga fönstren ca 90 cm över den tänkta golvnivån.

Tanken var att göra på ungefär samma sätt med innerdörrarna i innerväggarna. Nederdelen av väggen (under dörren) får hamna strax under golvnivån så att man kan ha golvskivor i dörröppningarna. Man får också ha genomföringar genom innerväggarna för el, ventilation och vvs.

Bygglov ligger tyvärr långt framåt i tiden. Först ska idén slipas och optimeras och sedan ska både jag och sambon övertygas om att det verkligen är en bra idé. Och sedan ska jag nog bygga en friggebod som "proof of concept". Sedan kan det bli tal om ett hus. Men tack för all hjälp hittils:).
 
mattetvilling skrev:
Kolla upp [länk] dom bygger något liknande med all dragning i mellanrum mellan golv och platta.
Det där såg ju väldigt intressant ut.Måste kontrolleras närmare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.