Renoveringsinsatser finns till de flesta radiatorventiler som förekommer på marknaden troligen ändå från tidigt 1400-tal :)

/R
 
rog_ohl skrev:
Det där är inte bra, risken finns att det läcker mer än du tror med risk för vattenskador i trossbotten/bjälklaget, du bör hänga en hink eller nått under ventilen så du samlar upp vattnet

/R
Men detta är i källaren på en toalett med klinker golv utan golv brunn och ett annat rum i källaren med betong golv borde väl sett vatten på golvet?
 
rog_ohl skrev:
Renoveringsinsatser finns till de flesta radiatorventiler som förekommer på marknaden troligen ändå från tidigt 1400-tal :)

/R
ok ja då får jag nog köpa ett sånt :)
 
Leta rätt på den kran som du fyller vatten i systemet, öppna den försiktigt och fyll upp till 0.4-0,5 bar om systemet är kallt, är det varmt blir det upp mot 1.0 som du själv sett och noterat

Pumpen självluftar sig efter en tid, men det går att öppna skruven mitt bak på pumpmotorn och lufta där, det kommer säkert vatten också, så är det varmt i systemet så är det risk att du bränner dig, lossa försiktigt!

/R
 
correadde skrev:
Men detta är i källaren på en toalett med klinker golv utan golv brunn och ett annat rum i källaren med betong golv borde väl sett vatten på golvet?
Ja, är det betonggolv så märker du nog när du har vatten på golvet i tid :rolleyes:

/R
 
Hur vet man vart man fyller på vattnet då? Skickar med en bild om någon kan vägleda mig? :)
 
  • 100_05483.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite svårt att se på den bilden men
det ser ut som det där är på kallvattenledningen du har 2 kranar i serie??

/R
 
  • markerade kranar.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
kan det vara den svarta till vänster på bilden den går även till en kran bredvid?
 
ja det kommer kallvatten i kranen så det borde det ju vara skall det inte vara det? :S
 
Japp , man fyller från kallvattenledningen :)

/R
 
C
"Ball" cirkulationspump! :D
Du är förlåten om den som av en händelse skulle haverera. När är den från? 50-talet?
 
då borde jag alltså öppna den svarta kranen.. Och då skall trycket höjas? Ska jag då starta cirkulationspumpen? Och det borde sluta låta efter den har luftats?
Bara hitta vart det läcker sen då ev elementen då?
Skall jag stänga av pannan innan eller gör det någonting att den går..

Tack för alla svaren :)
 
Fyll och kolla till lämpligt tryck erhållits på manometern, ratta försiktigt :)

Pumpen kan gå en stund och lyssna om den lugnar ned sig, även när du luftar den, men akta fingrarna om det är varmt vatten i systemet (se termometern) :eek: :rolleyes:

/R
 
C
Du får nog också lufta elementen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.