Hej jag har en väldigt ojämn gräsmatta som jag tänkte fixa till.Dessutom är det lite ogräs och sådant som man ej vill ha där.

Alternativ 1.
Att man bara fyller igen ojämnheterna,och så gräs där sen. Men vad behöver man för maskiner? Måste man välta jorden? Hur mycket sjunker jorden ner? Osv...

Alterrnativ 2.
Man jämnar till hela gräsmattan på något sätt?
Och kanske sätter duk under?
Förmodligen ett mycket dyrare alternativ.

Tacksam för svar.

 
Om det är mkt ogräs där så kanske du skall fräsa upp gräsmattan antingen bara där eller hela och sen jämna ut hela gräsmattan och så nytt. Är det inte mkt alls så skulle jag nog bara fylla på med ny jord och sen på med nytt gräsfrö.Då fyller du på och sen packa du det. Det jag gjorde nu i juli har inte sjunkit något vad jag kan se.Men jag packade det bra innan också.
Jag skulle inte lägga någon duk under i alla fall.


Lycka till! :)
 
Nä vad ska man med duk till. Rötterna ska ju tränga ned.

Jag är ingen renlärig gräsmattemänika utan jag går efter devisen att om det är grönt och skönt att gå på med bara fötter så är det ok, dvs klöver, groblad och någon enstaka maskros är ok.

Under de förutsättningarna skulle jag bara fylla igen sänkorna med tex matjord blandad med 4-8 gjutsand
 
Okej,så duk ska man bara ha när man vill separera material? Vet att det finns ogräsduk,men det kanske man bara ska ha på grusgångar osv?
Vad är bästa sättet att få det så plant som möjligt då?
Ögonmått? Och bara gå å dutta i med skottkärra?
Eller är det kanske bättre med en minigrävare???
Det handlar om några hundra kvadrat...väldigt ojämn
gräsmatta...
 
Folke:
Sten brukar ha vissa tendenser att röra sig uppått så om du kan så försök att få åtminstånne tio cm stenfritt.

Beroende på hur renlärig man är så kan man lämmna allt grönt inklusive smultronen. Blir det bara plant nog så fixar gräsklipparen resten på lite sikt

Wrest: Jepp duk har man för att separera matrial, främst för att hindra att ett finkornigare matrila som tex sand eller lera tränger in i ett grövre som dräneringsgrus.

Ska du få det riktigt plant så blir det till att göra som proffsen på anläggning. Fram med en hel massa käppar. Sätt upp dem i ett rutnät över gräsmattan med tex 2 meters maskor och märk sen ut en gemensam nivå på alla stolpar. Denna nivå bör du lägga ett par decimeter över det du tror är högsta punkt på gräsmattan. Sen är det bara att välja på vilken höjd gräsmattan ska vara. Märk ut denna nivå på de stolpar där det krävs fyllning och gräv ur om det krävs på några platser. Nu är det bara att fylla eller gräva ut ruta för ruta och iom att du har målnivån i alla hörnen på rutan så kan du ta en planka och kontrollera och justera med tills du blir nöjd. sen är det bara att ta nästa ruta.

Verktyg får du välja själv men det är otroligt roligt att köra mini. Snacka om lyft från den där spakdragaren man hadde i sandlådan en gång i tiden

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.