Vem är ansvarig om ett träd på grannens mark eller tomt rasar på mitt hus eller uthus?

Får jag ta det på min självrisk via försäkringen eller står grannen för allt? Var kan jag hitta info om detta?

Det har inte hänt något ännu, men det finns ett par träd som ser hotfulla ut. Jag har påpekat detta för grannen, men han vill inte göra något åt det - vilket naturligtvis är hans fulla rätt.
 
Det brukar vara markägarens försäkring och självrisk som skall täcka skador efter fallande träd. Men om det till exempel varit en otrolig storm eller liknande, så brukar var och en ståå för sina egna skador. Det går helt enkelt inte att svara "ja och nej" på den frågan, utan det avgörs från fall till fall.

Men däremot tycker jag du skall prata med DITT försäkringsbolag och tala om att du pratat med grannen och att han inte vill ta bort sina träd, och fråga vad de säger. Då finns det också officiellt dokumenterat att du oroat dig, försökt göra något åt det men inte lyckats.
 
Ja det kanske är bra att prata med försäkringsbolaget - bara de inte höjer premien ;D

Egentligen stör inte träden mig, det är bara att det blir så himla jobbigt med allt vad det innebär om ett träd brakar rakt in i huset.

Ser inte fram emot en blåsig höst
 
Om du har en plusförsäkring (eller liknande) bör detta räcka. Visserligen får du stå för självrisken - men försäkringsbolaget driver troligen frågan vidare med grannens försäkringsbolag. Eftersom du redan påpekat risken (dokumentera detta!) skall du till slut stå 'fri'.

Jag tecknade plusförsäkringen hos TH när jag märkte att grannens flaggstång började se väldigt murken ut ... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.