Hej,
Skall just till att beställa material och bygga uterum. Skulle vara mycket tacksam för erfarenheter kring nedan:

Skall bygga i en vinkel på huset 3,5 * 6m och har tänkt att bygga 3,5m väggen i trä med 90mm isolering och 3 mindre skjutfönster, på 6m väggen tänkte jag ha helt med skjutdörrar så jag får en stor öppning. Har idag en altan ovan mark där jag tänkte skjuta in isolerskivor under för att få isolerat golv o få bort markfukt.

1) Har funderat och pratat mycke med folk om vad för typ av fönster/dörrar man skall ha, vill använda det vår/höst men inte typ vinterträdgård. Det jag är mest rädd för är att få kondens/rimfrost på fönstrena och var däför ett tag inne på riktigt 2-glas. Vissa säger dock att det inte är värt att kosta på då det ändå blir imma om man inte konstant har värme på? Viktigast är bra golvisolering så man får bort markfukt samt att man har bra ventilation i rummet när det ej används. Har hört att om man väljer enkel/isolerglas med speciellt energibeläggning så är imma normalt inget problem? Åsiker/erfarenheter från er?

2) I samband med ovan har jag funderat kring U-värde man skall ha på glaset. Spelar det egentligen någon roll om det är utrymme som ej är uppvärmt konstant, dock hoppas jag kunna använda det relativt mycke och är isåfall isolerglas med U-värde runt 3,6 tillräckligt?

3) Jag försöker hålla kostnaden nere men vill ändå ha bra skjutdörrar, har tittat på Santex, Willab garden och Skånska byggvaror. Erfarenheter, bra/dåligt med de olika?

4) Jag har ett väldigt öppet/blåsigt läge, är det normalt några problem med blåsten ur hållfastighet/skrammel om man har 4,8m skjutdörrar? Har tänkt en fast del och resten skjutbara dvs. 4,8m spann med limträbalk.

5) Som tak tänkte jag 16mm kanalplast. Erfarenheter från det?

6) Hörde att någon som hade kanalplast av vitt som tycker att det när solen lyser så blir det väldigt vitt (obehagligt blänande), har någon samma åsikt? Bättre med transparant eller någon annan typ?

7) Jag har lite funderingar kring att sätta in en kamin i ett hörn i uterummet och dra ut skorsten genom väggen. Åsiketer kring det? Vet ni om det isåfall är krav att skorsten skall gå Xm ovan nock på huset även om placeringen blir i bortre hörnet av utermummet dvs. ca 3m ut från yttervägg av huset?

8) Övriga tips/erfarenheter man bör tänka på?
 
Redigerat:
Sitter och söker i ämnet "uterum" och hittar denna tråd. Precis samma frågor jag sökt svar på. Snälla, är det ingen som kan svara på frågorna, vi är många som skulle vilja ta del av Er gudaktiga visdom!
 
Vi har ett uterum på ca 20 kvm köpt av Santex som vi använder året runt, dock inte fullt uppvärmt vintertid utan bara vid behov. Vi har el-golvvärme som grundvärme och så värmer vi rumsluften med konvektorelement. Väggarna är drygt 4m långa med skjutdörrar och jag har aldrig märkt nåt skrammel vid blåst. Taket är vit kanalplast, om jag minns rätt 25mm och det ger ett underbart ljus i rummet rena ljusterapin att vistas där.
Någon enstaka gång under de 4 år vi haft rummet så har vi fått imma på utsidan av glaset (sydsidan) men den försvinner på någon timme när solen börjar värma.
Beträffande skortsten så är det nya regler numera, lättast att du kollar med sotaren vad som gäller, han ska iaf godkänna installationen, bygglov krävs säkert.
Vårt Santex-rum är för åretrunt bruk och via dem kan du få alla tekniska värden.
Lycka till - vi har aldrig ångrat att vi byggde uterummet...
 
1) du ska absolut ha 2 glas fönster, enkelglas har alldeles för lågt u värde. inte ett alternativ i min värld. du får kondes på insidan av 2 glas fönster endast ibland, då du tex inte har någon värme alls på i uterummet. har du energibeläggning på enkelglas så får du imma ändå... energibelägningen ökar bara u värdet.

2) det där med u värde är något företagen utnyttjar, mot kunden. stirra er inte blinda på u värdet, för de flesta tillverkarna har bara u värdet på glaset och inte på partierna, det är visserligen mest glas, men desto massivare aluminium profil med tjockare gods, desto mer kyla leder den. vi säljer relativt enkla isolerglas partier på jobbet, och det är glas som heter d4-9 det är två 4 mm glas med 9 mm luft emellan. fullt tillräckligt för ditt behov, utan energi beläggning och argongas och diverse isoler ökande.

3) alla uterums partier kommer ursprungligen från samma system, bara lite utvecklade ytterst lite åt varje håll. om du kan bygga efter standard mått så är willab alt skånskabyggvaror att föredra. har dock varit med om att OM det händer något under transporten tar det väldans tid att få nya grejer osv. något du ska kolla på är hjulen, se till att där är bra hjul i dörrarna, det är en av de få förslitningsakerna på skjutpartier, hjul som slits snabbt börjar slita på rälsen när dom går trögt och det resulterar till mycket mer arbete.

4) absolut inga problem med det, OM du väljer isolerglas.. enkelglas är lite mer skramliga. se bara till att höja dörrarna lite extra så de hakar i mycket i ovankant.

5) nja, vi lägger nästan inga 16 mm längre, välj 32 mm, du kan använda rummet så mycket mer. ungefär samma skillnad mellan taken som mellan fönstrena, ska du ha det lite isolerat och lätt att värma upp det, så hade jag rekomenderat 32 mm.

6) absolut inte transparent, det blir en obehaglig ljusbåge i taket och du får sitta och kisa under taket... opalvitt tak sak det vara. det vi lägger 99% av fallen.

7) inga glas nära kaminen, och det där med höjden på skorstenen avgörs av din sotarmästare. samma sak där igen med kamin, det funkar utmärkt, vi byggde ett sådant förra vintern och det blev kanon.

8) haha, bara fråga, erfarenheter är det gott om :)

efter svarat på dina frågor så förstår jag nästan vad du är ute efter, gå hela vägen, isoler glas partier i enklare aluminiumsystem, 32 mm tak, isolera golvet, och in med en kamin, så kan du använda uterummet större delen av året (beroende var du bor)
 
Hej

Lite sent ute men 3,5 är mindre än 4 meter. 4 meter gör att du kan gå runt ett ev bord på båda sidorna när det sitter folk där. 4x6 tycker jag är det ultimata uterumsmåttet...
 
peja72 > Hur har det gått. Blivit något uterum? Erfarenheter att dela med? Blev det ett- eller tvåglas fönster?
 
  • Gilla
DanneH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.