Vi tänker bygga ett hus med planlösning enl. bifogad fil.
Huset blir i två fulla plan och planen är i stort sett identiska, dock bara ett kök.

Vore kul att få lite synpunkter.

mvh/
DR
 
Vore spännande att få se någon fasadritning också...

Kan tänka mig att takstolarna blir dyra eftersom alla måste vara olika.
Kan också tänka mig att det blir lite kurigt att bygga med alla udda vinklar.
Vad är fördelarna med att göra så här?
Jag tycker inte att planlösningen verkar så spännande, det är mer formen på huset som är det.

/pinebar
 
För att få in mer ljus i "hallen" skulle jag välja en trappa med vilplan, och på så sätt få in ett fönster där.

T ex
P1010209_370.jpg


Sedan är jag lite fundersam över tvättstugan... förstår nog inte ritningen. Den känns inte riktigt praktisk. Är det även en grov/vardagsingång?
 
Mikael_L
Jag skulle i alla fall inte bygga så utan att ha speciella anledningar till det.
Jag kan inte se några andra direkta fördelar med det än att husets utsida kan bli ganska spännande (som pinebar sa) men det kräver rätt mycket design av fasaden med då.

Sen blir det mest nackdelar (som jag ser det) mycket dyrare hus, avsaknad av räta vinklar i rummen kan man bli galen av ibland när det ska möbleras.

Jag kan helt enkelt inte se varför den lösning du visar skulle bli sämre om du rätar ut alla vinklar och bygger (tråkigt? och billigt) rektangulärt !?

Det går ju ändå att spexa till någon enstaka vägg lite snett därinne om man så önskar.

Det var mina 50 öre här, jag är kanske tråkig och realistisk...

Men utveckla gärna hur du tänkt att det ska se ut utifrån, jag kanske ändrar mig... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.