Hej,
jag har en gammal(1927) träkåk med en kökspanna(norahammar från 1930) som delvis står för uppvärmningen som vi eldat i ofta under vintern. Gamla stora element med självcirkulation o järnrör. Det senaste som har gjorts med systemet är nog på 60/70 talet då man har öppnat vardagsrumsgolvet av någon anledning.

Problemet: Det läcker vatten ned i krypgrunden just under returanslutningen till pannan. Själva kopplingarna är dolda i golvet och jag har inte öppnat - dock tömde jag systemet på vatten igår kväll.

Fråga: Är det lönt att anmäla till försäkringsbolaget eller är det lika bra att kavla upp ärmarna och börja röja ? dvs åldersavdrag o annat hur funkar det ?
Det vore ju bekvämt att bara låta proffs göra jobbet och betala självrisken.

Vad tror ni?
 
Men om det är en stor skada, så är det väl bra och ha anmält det till försäkringsbolaget.
Även om mycket är avskrivet och försäkringsbolag är motsträviga,
så kostar det ju inget att anmäla skadan. Det betyder ju inte att ni måste nyttja försäkringen om ni i ett senare skede bedömer att det inte ger något.

Mvh/Abbe
 
Du skall absolut anmäla, dels så gör bolaget oftast en besiktning av skadan som kan indikera vad som behöver åtgärdas, dels så står bolaget åtminstonde för uttorkning och ev. sanering, detta då utan åldersavdrag. Ev. skador på stommen tror jag också ersätts utan åldersavdrag.
 
Redigerat:
tackar för svaren.
skall ringa idag så får vi se vad som händer .
Det kan nog ha stått och sakta läckt länge, blindbottenplankan närmast har lite olikfärgade områden med mögel samt att jag antar att spånisoleringen har sugit åt sig fukt långt åt sidorna.
 
Bara elkostnaden för ett avfuktningsaggregat kan kosta många tusen för en enda skada, tänk på att begära ersättning även för den delen om det behöver avfuktas.
 
Skaderegleraren var hemma idag, tittade, hummade och var allmänt trevlig. Han ansåg att skadan såg liten ut, dvs vattnet verkar ha runnit rakt ner tyckte han. Vattenrör&panna ansåg han avskriven så det ville han inte ge mig nåt för. En Norahammar från 1930 och järnrör från ?, kan nog vara så.
Han räkna och ge mig ett erbjudande om jag ville göra det själv.
Annars 3000kr i självrisk.

Han sa :
-att jag kunde börja öppna själv, torka & fixa
-att om det blev mer omfattande än han bedömt så kunde beloppet ökas
-om jag började och det drog iväg kunde jag ändra mig & ringa proffs
-eller betala självrisk och luta mig tillbaka

Låter något av ovanstående konstigt ? Lite lockande att göra det själv om erbjudandet är bra. Men enklast för mig och dyrast för bolaget är ju att betala självrisken.
Jag får se vad han kommer tillbaka med.

(Fick min luft/luft värmepump installerad idag, en lycklig slump att timingen stämde :)
 
AXS
Låter som bra saker! Även om han inte nämnde några pengar.

Jag skulle ta pengarna om du inte tror det kostar mer än det för att göra det själv, du ska alltså inte backa.

Det är ju kul att göra själv och du får det precis som du vill ha det.
 
Man får väl väldigt lite i "timpening" från FB
 
Ta och läs ordentligt i förs. villkoren. Det finns en nedre gräns för avskrivningar. Nu kan det finnas specialregler för just pannor. men för ett antal år sedan (kan som sagt ha blivit nya regler) fick en kollega till sin egen stora förvåning ut 5000 kr för för att hans 40 år gamla panna hade gått sönder. Den skrevs aldrig helt ned till noll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.