raveper:Räcker nog till att driva en ficklampa under en störtskur om du har tur ;)

Glöm bort de färdiga betongelementen de kommer kosta så mycket i frakt att även om du får dem gratis så blir det dyrare än LECA. Ett block kostar 20 spänn och hur många som behövs är enkelt att räkna ut. Innerväggen gör du av halva block (dvs hälften så tjocka) om du vill spara några kronor.

Dessa betongringar är tänkta att stå emot tryck från bergmassor och är således gjorda för detta (=tjockleken) inte för att bygga hus med.

Lägg därtill håltagning för allt och fräsning för resten (el vatten osv) och dina kostnader kommer bli överskådliga.

LECA hålar man ur med ett stämjärn eller vinkelslip jätteenkelt. Isoleringen sätter man inuti väggen och putsen kommer därmed att sitta i säkert 50 år på utsidan (rätt på lecan) jämfört med att putsa på frigolit(som jag är starkt tveksam till)

Fönster osv är enkla att göra "hur man vill" med LECA bara att utelämna några block där du vill ha ett, jämför detta med att borra säg 30-40 hål genom 50 cm armerad betong :rolleyes:

Jag undrar förresten om det inte finns kurvade såna "frigolitblock" som man bygger ihop som LEGO och sen fyller mitten med betong. Vill minnas att jag såg såna i något Dreamhomes avsnitt :confused:

Kanske kan vara ett alternativ?
 
M
v-g skrev:
raveper:Räcker nog till att driva en ficklampa under en störtskur om du har tur ;)

Glöm bort de färdiga betongelementen de kommer kosta så mycket i frakt att även om du får dem gratis så blir det dyrare än LECA. Ett block kostar 20 spänn och hur många som behövs är enkelt att räkna ut. Innerväggen gör du av halva block (dvs hälften så tjocka) om du vill spara några kronor.

Dessa betongringar är tänkta att stå emot tryck från bergmassor och är således gjorda för detta (=tjockleken) inte för att bygga hus med.

Lägg därtill håltagning för allt och fräsning för resten (el vatten osv) och dina kostnader kommer bli överskådliga.

LECA hålar man ur med ett stämjärn eller vinkelslip jätteenkelt. Isoleringen sätter man inuti väggen och putsen kommer därmed att sitta i säkert 50 år på utsidan (rätt på lecan) jämfört med att putsa på frigolit(som jag är starkt tveksam till)

Fönster osv är enkla att göra "hur man vill" med LECA bara att utelämna några block där du vill ha ett, jämför detta med att borra säg 30-40 hål genom 50 cm armerad betong :rolleyes:

Jag undrar förresten om det inte finns kurvade såna "frigolitblock" som man bygger ihop som LEGO och sen fyller mitten med betong. Vill minnas att jag såg såna i något Dreamhomes avsnitt :confused:

Kanske kan vara ett alternativ?
Frakten går på ca 20000, detta måste ju ställas mot hur mycket det kostar att ha en murare till att mura ihop tusentals leca-block i en gigantisk cirkel..

Angående håltagning/fräsning.. Min senaste tanke är att ha fullhöjsfönster på stratekiska ställen emellan segmenten, alltså ingen håltagning där. Det enda blir för eventuella ytterdörrar. Ser inget behov av vattenledningar i ytterväggarna. Vidare kommer det inte behövas mycket el heller där, de flesta apparater etc kommer placeras vid de raka innerväggarna och följaktligen är det där el behövs.

Som jag förstått det kan man bygga en viss radie med sådana block som du nämner.
 
Just ja du bor ju neröver nära hallandsåsen ursäkta mtt inskränkta tänkande idag ;)

Jag vet INGET om blocken jag bara såg att de fanns. Möjligen att man kan ta vanliga såna block där man helt sonika tar ur bitar på insidan, frigolit är ju enkelt att kapa ur sen får utsidan forma sig bara, går ju det med. Har tyvärr inga namn att ge dig att söka på.
 
M
v-g skrev:
...jämfört med att putsa på frigolit(som jag är starkt tveksam till)
Fråga från okunnig: Är detta inte ett allmänt vedertaget putssätt? Vill du utveckla dina tveksamheter?
 
M
Ta gärna emot lite hjälp med en ungefärlig kalkyl.. Givetvis har jag säkert glömt massa saker, men dom får ni gärna fylla i..! Är mina siffror hittills rimliga?


Väggelement 300000kr fast pris

Frakt väggelement 20000kr fast pris

Puts+isol fasad utv.140 kvm 140000kr

Grund 250kvm 300000kr

Tomt 60000kr fast pris

Bygglov 24000kr fast pris

Anslutning VA 77000kr fast pris

Anslutning EL 15125kr fast pris

Fönster 9 smala fullhöjds 50000kr

Kök 100000kr

Badrum x2 (inget kakel/klinker) 150000kr

Innerdörrx9 20000kr

Ytterdörr 8000kr

Garageport 20000kr

Innergolv 250kvm x200kr 50000kr

Läggning innergolv 250kvm ???kr

Takpannor 380kvm 38000kr

Innervägg 100m (arbete+material) ???kr

Takstomme (allt utom pannor) ???kr

Eldragning invändigt ???kr

VVS invändigt ???kr

Golvstomme mellan platta och parkett 250kvm ???kr
 
Redigerat:
morson1 skrev:
Ta gärna emot lite hjälp med en ungefärlig kalkyl.. Givetvis har jag säkert glömt massa saker, men dom får ni gärna fylla i..! Är mina siffror hittills rimliga?


Väggelement 300000kr fast pris

Frakt väggelement 20000kr fast pris

Puts+isol fasad utv.140 kvm 140000kr

Grund 250kvm 300000kr

Tomt 60000kr fast pris

Bygglov 24000kr fast pris

Anslutning VA 77000kr fast pris

Anslutning EL 15125kr fast pris

Fönster 9 smala fullhöjds 50000kr

Kök 100000kr

Badrum x2 (inget kakel/klinker) 150000kr

Innerdörrx9 20000kr

Ytterdörr 8000kr

Garageport 20000kr

Innergolv 250kvm x200kr 50000kr

Läggning innergolv 250kvm ???kr

Takpannor 380kvm 38000kr

Innervägg 100m (arbete+material) ???kr

Takstomme (allt utom pannor) ???kr

Eldragning invändigt ???kr

VVS invändigt ???kr

Golvstomme mellan platta och parkett 250kvm ???kr
Glöm inte: KA, Bygglov, byggfelsförsäkring
Kolla gärna på min blogg - där har jag ett excelblad från mitt bygge - iof en trästuga, men posterna är nog relativt lika...
http://klasoida.blogspot.com/2008/05/budget-status-just-nu.html

/K
 
Om du kan tänka dej ett lite kantigt hus så kolla in gödselbrunnar.
3meter höga, finns från ca:100kvm och uppåt, skapligt runda, troligtvis ganska billiga, ser rätt häftiga ut men jag tror ni ska va tysta om att ni bor i en gödselbrunn.
 
M
Planeringsstadiet skrev:
Om du kan tänka dej ett lite kantigt hus så kolla in gödselbrunnar.
3meter höga, finns från ca:100kvm och uppåt, skapligt runda, troligtvis ganska billiga, ser rätt häftiga ut men jag tror ni ska va tysta om att ni bor i en gödselbrunn.
Har redan spanat in sådana.. Den jag hittade hölls dock ihop av stålvajrar på utsidan, kanske inte så estetiskt vackert, och ej heller praktiskt vid dörrar osv.. Vet du några med annan konstruktion?
 
Ska du inte vattenfylla huset kan du skippa ringarna ;)
 
Det var ett tag sedan jag läste denna tråd och orkade inte gå igenom hela, så detta kanske är skrivet redan...

Kolla www.emrahus.se såg ett runt hus i tidningen, med en liten innergård i mitten.
 
betongringarna till hallandsåsen är för små då får man nog bygga 2 vånings
men kolla med dom som gör gödselbrunnar! det går få hur stora som helst!
tänkte nämligen jag skulle i framtiden göra en pool i detta.
kör på alla hus behöver inte vara kantiga och se likadana ut !! kolla alla nya funkishus nu förtiden hur roligt är det egentligen
 
Liksom fubar har jag kollat in Villa Atrium från Emrahus. Det borde passa dig med en yta på 160 m2, se sid 13 i länken: http://www.kjellgrenkaminsky.se/files/passsivhus folder 080323.pdf
Som vg påpekat är det stora problem med puts på frigolit. Man talar här om en byggskandal i miljardklassen. De hus som är berörda är putsade direkt på frigoliten, enligt den s.k enstegsmodellen. Poängteras skall att det inte bara är puts på frigolit utan även annan putsbärande isolering som är drabbad beroende på att det inte finns någon luftspalt. Den som vill läsa mer kan ladda ner hela rapporten, Putsade regelväggar (rapport 2009:16) från www.sp.se
 
Villa atrium verkar inte vara helt färdig med sin planlösning, garderober och vitvaror har inte räta vinklar då de smalnar av mot centrum vilket antingen blir väldigt dyrt eller inte funkar så som de ritat, köket har inga fullhöjdsskåp så det blir ett väldigt liten kyl/frys mm. Men det är väl mer att betrakta som en idéskiss snarare än en färdig planlösning, misstänker att det är rätt mycket som måste ändras på för att det ska bli rimligt att bygga. Kul att de skissat på ett sånt hus med de kunde gärna tänkt igenom det lite mer.
 
Monolithic har ett vältestat upplägg för "dome" gjutningar.. först blåser man upp en form, kliver in i denna genom en luftsluss (simpel sådan), sprutar isolerande skum på insidan, sätter armeringsjärn.. avslutar sedan med att spruta betong på insidan..

www.monolithic.com
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.