Hej jag ska bygga ett garage.
Det ska vara för två bilar som man kan meka med samtidingt. Villa ha tips å råd hur men ska bygga ett, vad man ska tänka på, mitt intresse är bilar.:D
 
Jag byggde ett sånt en gång :) Utgick ifrån 2 bilar som står breve varann me dörrarna öppna, då ska man kunna gå runt dom utan att slå i nåt. Som jag mätte blev det 8 m brett, byggde 8 m långt också för att få plats med arbetsbänk och hyllor/förråd längst fram.
Golvvärme dels för att slippa radiatorerna som tar plats dels för att kunna ligga på golvet när så behövs.
Jag hade ingen lyft men det är naturligtvis det optimala.
16 A handskar på alla väggar å jordade 2 jordade uttag per vägg. Kompressorn ska vara kraftig nog att driva muttermaskin, bläster, lackspruta.
Portarna ska vara tillräckliga för behovet, breda om man skruvar jänkare, höga om man skruva jeepar osv. Slagportar självklart, allt som stjäl plats från bilarna inne i garaget ska undvikas.
Praktiskt med vind där man lagra reservdelar och annat nödvändigt.
Det var vad som kom upp spontant nu på en gång. Lycka till me bygget å grattis till att få möjlighet att bygga ett sånt garage! :)
 
tack Jan-å för det:)
 
Jag har ca 8 meter djupt och 10 meter brett för 2 bilar. Sedan har jag ett utbygge som är 8*7 meter åt ena hållet dels för en box och dels för finmekanik. Då är tanken att kunna ha 2 bilar inne samtidigt.

5*8meter högdel där lyft skall stå och 40m2 övervåning för förvaring.
 
danielr112 skrev:
Jag har ca 8 meter djupt och 10 meter brett för 2 bilar. Sedan har jag ett utbygge som är 8*7 meter åt ena hållet dels för en box och dels för finmekanik. Då är tanken att kunna ha 2 bilar inne samtidigt.

5*8meter högdel där lyft skall stå och 40m2 övervåning för förvaring.
Dej blev jag lite avis på ;) man kanske skulle flytta utanför 50-skyltarna igen så man kan bygga som man vill :p
 
Jo. Jag har flyttat en bit ut just för att få det som jag vill ha det :D
 
Jag mätte Bongos och Johans garage, det är 6,5m * 14m, dvs 91kvm. Det är för 5bilar (vi kör Honda). och 6,5m djupt ger gott om plats till arbetsbänk och utrymme framför o bakom bilarna, så jag tror att det räcker med 6m brett för din del ajko. det blir 39kvm, och om du vill ha 2m brett förrådsutrymme så kan du göra det 2m bredare, 6,5m*8m = 52kvm. Det bör få plats på din lilla tomt och blir inte heller så dyrt.

Tex om du väljer ett Lundqvist kit så kostar ett 6,1m*8,5m 42270kr i grundprisutförande.
 
Mitt tips om du är bilintresserad är att bygga in en saxlyft i golvet.
Det gjorde jag innanför den ena porten i mitt garage som byggdes nu i sommar.
I nerfällt läge ligger den plant med golvet och tar ingen plats alls, hydraul och luftslangar är dragna i ett ingjutet rör så inte heller dessa är ivägen.

Den lyfter iof bara en meter, men då jag har begränsad takhöjd (pga övervåning) så räcker det gott.
Perfekt för hjulbyte, oljebyte, broms/avgasarbeten.
 
@ Gabbe1: Vad kostar en saxlyft?
 
Saxlyft kostar ca 14.000:- och uppåt ny, men en sån här tycker jag är ett gott alternativ till en pelarlyft.
http://www.verktygsboden.se/V06/shop/details.asp?id=13099&Hkat=

Annars är regeln att bygga så stort som du bara kan. För en bostadstomt utan att fundera på mark och plats så hade jag nog titat på motsvarande ett 3-bilsgarage.
I mitten placeras lyften, på ena sidan bilplats 2 och på andra sidan maskinarea

Kupor i taket över lyften så behöver inte det bli för högt i förhållande till bostadshus plus att du får in fint dagsljus. På sidorna över bilplats 2 och maskinarean har du entresolplan för att lagra "bra och ha saker". Du använder naturligtvis lyften som hiss till dem.
 
Redigerat:
Immobil skrev:
@ Gabbe1: Vad kostar en saxlyft?
Jag gav ca 18K (i våras) ink moms för en MR30.
Sådan här modell: http://www.blocket.se/skaraborg/Billyft_laglyft_23781832.htm?ca=13&w=1

Den stora fördelen jämfört med pelarlyft är just avsaknaden av pelare som lätt kan blir ivägen i ett vanligt garage.
Kan man bygga jättestort så är såklart en pelarlyft ett bra alternativ.
 
Jag saknar ett ljudisolerat utrymme att knöla in kompressorn i..,
Fikahörnan är för liten, och lite ivägen,
Materialstället är endast 4 meter, vilket ger vissa problem med 6 meters pipor,
Det är dessutom trevligt att kunna dela av med ett draperi, vid t.ex svetsning,slipning, lackering,
men ändå ha svängrum kvar,
Pelarborr och kallsåg o dylikt har jag tänkt ställa på lastpallar, för att kunna skjuta undan när de inte används..
Sen måste man väl förr eller senare ha plats för en svarv , fräs, plåtsax, osv...
 
hej där jag tackar för alla förslag :)

mvh Fredrik (Aikopajko)
 
F
Gabbe1 skrev:
Jag gav ca 18K (i våras) ink moms för en MR30.
Sådan här modell: [länk]

Den stora fördelen jämfört med pelarlyft är just avsaknaden av pelare som lätt kan blir ivägen i ett vanligt garage.
Kan man bygga jättestort så är såklart en pelarlyft ett bra alternativ.
Man skulle inte kunna få se en bild på lyften installerad och klar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.