Tycker ofta man ser att gängor i tryckluftsinstallationer är tätade med gängtejp.

Själv tycker jag att det är betydligt enklare att få tätt med lin, åtminstone när det gäller vattenledningar.

I och för sig finns det väl alltid lite fukt även i tryckluft som kan få lin att svälla något även där, men vad tror ni är bäst för luft: gängtejp eller lin?
 
Jag gillar lin + linolja.
 
När linet torkar blir det lite otätt och i gasinstallationer lär det torka. Gängtejpen har sina nackdelar, men är nog ändå det bästa för installationer med gas/tryckluft.
 
Lin torkar? Linet i sig är redan torrt, möjligen menar du att pastan torkar men då har man använt för ändamålet fel pasta. Multipak som jag använder till tryckluft och vattenkopplingar tillsammans med lin har följande specar:

Gas: 5 bar, -20-70 °C
Dricksvatten: 16 bar Max 85 °C
Tryckluft: Max 15 bar
 
gängsnöre är mitt val till allt, inget kladd och alltid tätt
 
Det verkar alltså vara lin eller gängsnöre som gäller.

Jag skruvade av tryckregulatorn från kompressorn idag och där verkade man ha använt något slags gucka, typ Permatex eller Loctite för att täta gängorna. Nu är det inte direkt någon proffskompressor så den tätningen är kanske inget föredöme. Men hitills har det i alla fall hållit tätt.
 
Loctite 577 - garanterat snortätt - inget uråldrigt hokus pokus med oljor och garn. Jag kanske är klantig eller slarvig, men med gängtejp, lingarn och dyl har det aldrig blivit tätt för mig. När tipset om 577 kom så var det som manna från himlen. En flaska räcker i tio år och torkar aldrig ut.

Enkelt också att lossa om så behövs. Rena drömprodukten.
 
Loctite gör mitt gängsnöre med men håller med dig om 577:an förutom på grövre gängor som 1" och uppåt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.