Vi har precis skrivit kontrakt på ett funkishus från -39. I kontraktet har vi en klausul som gör att vi kan häva köpet om vi under besiktning hittar fel som vi inte kan acceptera. Självklart vill vi inte göra detta, huset är fantastiskt.

Nu har det visat sig att källarväggarna innehåller blåbetong (antagligen tilläggsisolerat) och vi funderar över vilket "förslag" vi ska ge till säljarna för att kunna fullfölja köpet.

Är det någon som vet hur många procent man räknar med att ett hus förlorar i värde pga av att ha radonhaltigt byggmmaterial i sig? Eventuellt går det att skrapa/hacka bort betongen, och det kanske ger en mindre värdeminskning?

Annars, är det någon som vet var sådan information går att finna?

Mycket tacksam för tips.
 
I de områden där vi har letat hus har inte blåbetonghus haft lägre pris över huvud taget. Läget är det som avgör priset, inte byggnadsmaterialet är min erfarenhet.
Blåbetong är normalt stenar som man murat väggen med, det är inte putsen utanpå som avger Radon utan själv stenen i så fall och den går inte att hacka bort.
Ni kan ju alltid pröva att ge ett lägre bud men hänvisning till att det krävs en radonsanering, räkna ut vad det skulle kosta att åtgärda. Är det murat med blåbetongsten är det oftast en ventilationsfråga, finns bra system för det.
 
Tusen tack!
 
S
kostar ca 30-50 000 att åtgärda radon och då har du dessutom fått ett bättre inomhusklimat på köpet. (+ något högre uppvärmningskostnad) men du behöver inte ha speciellt höga halter radon bara för att du har blåbetong.
Är det förhöjda värden av radon (över 200bq) så skulle jag försöka få ett avdrag på 50 000 och sedan installera FTX ventilation eller vad nu en radonsanerare skulle rekommendera just det huset.
 
sad_ant skrev:
kostar ca 30-50 000 att åtgärda radon och då har du dessutom fått ett bättre inomhusklimat på köpet. (+ något högre uppvärmningskostnad) men du behöver inte ha speciellt höga halter radon bara för att du har blåbetong.
Är det förhöjda värden av radon (över 200bq) så skulle jag försöka få ett avdrag på 50 000 och sedan installera FTX ventilation eller vad nu en radonsanerare skulle rekommendera just det huset.
När det gäller FTX så kan priset gärna hamna på närmare 100000 om det är många som vill ha del av kakan.
 
Vårt hus är sanerat med en mekanisk till/från ventilation installerad 1986 vilket är fullt tillräckligt för att komma under dagens gränsvärden så mer avancerat än så behöver det inte vara. Lite högre uppvärmningskostnad men mycket bättre ventilation får man på köpet :) 100 000 låter väldigt mycket mer än vad jag hört tidigare, men FTX kanske kostar så mycket, va nu FTX e för nåt? :)
 
Jan-Å skrev:
Vårt hus är sanerat med en mekanisk till/från ventilation installerad 1986 vilket är fullt tillräckligt för att komma under dagens gränsvärden så mer avancerat än så behöver det inte vara. Lite högre uppvärmningskostnad men mycket bättre ventilation får man på köpet :) 100 000 låter väldigt mycket mer än vad jag hört tidigare, men FTX kanske kostar så mycket, va nu FTX e för nåt? :)
Ja om du har värmeåtervinning på ditt till och frånluftsagg så har du FTX(Frånluft,Tilluft,värmeväXlare):)
Själva montaget och materialet brukar ligga runt 50000. Men om man anlitar en radonsaneringsfirma tar de en bra slant för mätningar och "projektering" sedan lejer de ut jobbet med bra påslag på det. Då kan man krypa upp mot 100000.
 
FTX? coolt :) då lärde man sej nåt nytt igen, tackar!
Värmeåtervinning finns på vår anläggning.
 
är det uppmätt och konstaterat höga radonhalter?
 
Tack för alla tips.

Tyvärr gjorde säljaren klart för oss redan innan resultaten kom, att de varken tänkte gå med på att hjälpa till med kostnaden för sanering, eller sänka köpeskillingen.

Så till mätningarna. Vi garderade oss och gjorde dubbla mätningar. 1 korttisdmätning i 7 dygn med dosor från Gammadata, och 1 endygnsmätning med hjälp av ventilationsfirma som skulle lämna offert på sanering. Nu har vi fått resultat på mätningarna. Trots att de är gjorda under samma dagar visar de på två helt skilda resultat. 1-dygnmsmätningen visade på 121 i medelvärde, och 7-dagarsmätningen visade på 470 och 170 i källar respektive bottenplan. Nu ställer vi oss frågan hur detta är möjligt?
 
Finns en annan tråd som tangerar denna, har Ni sett den? "Blåbetong" kunskapsläget verkar minst sagt osäkert ang. farligheten.
Skillnaden i mätvärde beror förmodligen på de skilda mätmetoderna, korttidsmätningar ger i första hand en indikation på OM det finns radon om jag förstått det rätt. Är det ett säkert medelvärde Ni vill ha så finns nog inget alternativ till en långtidsmätning.
I ert fall närmast ointressant egentligen eftersom Ni redan vet att det finns blåbetong i konstruktionen och då har Ni radon och ett högre värde i källarplanet är rimligt. Jag skulle räkna på vad en ventilationssanering skulle kosta och sen bestämma mej för om jag ska köpa eller inte.
Sen är det så att grannhuset kan ha högre värden utan att vara byggt av blåbetong pga markradon som ingen har gjort nån mätning på, så är det på vår gata.
 
Vi drog oss ur affären. Trist med tanke på att jag tror att det är ett hus som är ett ovanligt påkostat och orört funkishus, på gott och ont...

Avhoppet berodde till stor del på säljarens totala ointresse av att mötas runt de många oklarheter som uppkom mot slutet.

I vilket fall som helst fick vi oss en rejäl husköparkurs.
 
Julin skrev:
Tack för alla tips.

Tyvärr gjorde säljaren klart för oss redan innan resultaten kom, att de varken tänkte gå med på att hjälpa till med kostnaden för sanering, eller sänka köpeskillingen.

Så till mätningarna. Vi garderade oss och gjorde dubbla mätningar. 1 korttisdmätning i 7 dygn med dosor från Gammadata, och 1 endygnsmätning med hjälp av ventilationsfirma som skulle lämna offert på sanering. Nu har vi fått resultat på mätningarna. Trots att de är gjorda under samma dagar visar de på två helt skilda resultat. 1-dygnmsmätningen visade på 121 i medelvärde, och 7-dagarsmätningen visade på 470 och 170 i källar respektive bottenplan. Nu ställer vi oss frågan hur detta är möjligt?
Medelvärdet 121, är det ett uträknat årsmedelvärde (vilket är det som används om man skall försöka få bidrag från staten)? Isf verkar siffrorna stämma rätt bra överens. Jag har själv ett funkishus med en tillbyggnad i lättbetong, mörkgrå, som mäter ungefär samma sak, och jag ligger alltså under 200 på årsmedel, men som värst strax över 400 i enstaka rum i souterängplan.

100 är rätt lågt, men enligt WHO:s radonrapport är riskerna högre för lungcancer än man tidigare trott. Sverige har ju rätt höga tal i jämförelse, så dom flesta har nog förhöjda värden ute i kåkarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.