Håller på att renovera sommarstugan och har lejt bort renoveringen av badrummet till en Comfort-ansluten firma. Något kontrakt är inte skrivet, de har enbart gett en muntlig offert. Tanken var att de skulle börja med att riva för att se hur det såg ut under och sedan ta kontakt. När jag nu kommer till stugan är arbetet nästan klart. Jag är verkligen ingen expert, men tycker det ser vansinnigt dåligt ut.

1. De har byggt till en "låda" för en vägghängd wc, men det är inte fuktspärrat inuti lådan. Där går det dessutom rör ned genom golvet så det är ett stort hål rakt ned i bjälklaget. Något skvallerrör har de inte heller satt dit. Känns som total katastrof om cisternen skulle börja läcka. Är detta verkligen tillåtet?

2. Man har inte ändrat den gamla rörlösningen som innebär att vattenledningar för både tvättställ och vattenburen värme kommer upp genom golvet. Vad jag förstår är inte detta ok enligt branschregler men trots allt vanligt vid renovering eftersom det skulle innebära orimliga ombyggnader att följa reglerna till punkt och pricka. Man har dock valt att behålla de gamla rören för värmen. Borde man inte bytt ut dessa och gjort ngn form av rör-i-rör lösning? De nya rören för tvättstället sticker upp helt snett ur golvet. Förstår inte hur man skall kunna få detta att se snyggt ut.

3. Kaklet till väggen hade jag köpt på annat håll. Det visade sig att det inte räckte. Det är naturligtvis inte plattsättarens fel, men hans lösning var att komplettera med blankt kritvitt kakel istället för brutet matt vitt. Det är dessutom snett uppsatt på ett ställe så det finns en djupskillnad på 3-4 mm mellan olika plattor. Han har dessutom helt på eget bevåg valt att ändra designen genom att sätta upp fula vita plastlister i hörnen. Går det att plocka ned plattor och lister eller förstörs tätskiktet då? Han har även kaklat igen duschväggen där det tidigare gick ut rör till blandaren. Antar att de istället tänkt sig att dra utanpåliggande rör från tvättstället längs hela badrummet och in i duschhörnan.

Går allt detta att fixa till i efterhand eller måste man riva och göra om allt från början. Vad har jag för rättigheter att kräva att detta åtgärdas? Något kontrakt är ju som sagt inte skrivet.
 
  • DSC00135b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00136b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00138b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00140b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dr.J skrev:
2. Man har inte ändrat den gamla rörlösningen som innebär att vattenledningar för både tvättställ och vattenburen värme kommer upp genom golvet. Vad jag förstår är inte detta ok enligt branschregler men trots allt vanligt vid renovering eftersom det skulle innebära orimliga ombyggnader att följa reglerna till punkt och pricka. Man har dock valt att behålla de gamla rören för värmen. Borde man inte bytt ut dessa och gjort ngn form av rör-i-rör lösning? De nya rören för tvättstället sticker upp helt snett ur golvet. Förstår inte hur man skall kunna få detta att se snyggt ut.
Har du bett om stambyte ? "Ändra rörlösningar" är inget man snyter ur näsan direkt, det tar ordentligt med tid och är kostsamt.
Varför vill du ha rör-i-rör ? Var ska de skarva för dessa rör ? I bjälklaget under badrummet ?

Du får vattenrören snygga genom att montera en pelare under handfatet som döljer rören.
Det blir så i gamla badrum som bara delrenoveras.

Dr.J skrev:
Han har dessutom helt på eget bevåg valt att ändra designen genom att sätta upp fula vita plastlister i hörnen. Går det att plocka ned plattor och lister eller förstörs tätskiktet då? Han har även kaklat igen duschväggen där det tidigare gick ut rör till blandaren. Antar att de istället tänkt sig att dra utanpåliggande rör från tvättstället längs hela badrummet och in i duschhörnan.
Det ser inte klokt ut att ha kakel utan lister i ändarna.
En del kakel finns som hörnplattor med en eller två glaserade kanter, har du inte köpt sådant så sätter man list istället. Det är liksom standard, finns aluminium och stålister också, men de är avsevärt dyrare. Rostfri list kostar ca 10 ggr mer än plast.

Hur hade du specifierat att de skulle göra i hörn ? Du har ganska många hörn antar jag.

Anledningen till att de tog bort de gamla rören i duschen är troligen att inte är fixerade på ett sådant sätt som krävs enligt moderna regler eller att de inte stack ut tillräckligt långt för att gå att använda med nytt blandarfäste. Vanligt om nya kaklet är tjockare än det gamla.
Man får inte skarva vattenrör i väggar eller golv.
Det blir såhär om man inte gör stambyte samtidigt.

Mvh
 
Redigerat:
1. Nej det är inte ok.

2. Vattenrören har uppenbarligen dragits om, och då lär det ha varit en smal sak att även få ut dom genom väggen istället.
Värmerör får skarvas dolt, vilket hade varit en vettig lösning i detta fall då det i princip är omöjligt att få det tätt runt rören när dom sitter så nära väggen.

3. Plastlisterna är som sagt en vedertagen lösning. Lika vedertagen som det är att man kompletterar kaklet med samma färg/typ av platta.
Av det man kan se på bilden så tandar kaklet på tok för mycket.
Vattenrören till duschen borde dom kunna dra om precis som dom har gjort till tvättstället, och då är det inget problem att få dom tillräckligt fixerade och med tillräckligt utstick för tätskiktsarbetet.
 
Badrummet ligger alltså i en villa med källare under. Man har rivit ut allt ned till bjälklaget och satt nya skivor samt dragit nya rör för vattnet. Det naturliga hade väl ändå varit att ta bort de gamla värmerören där skarven sitter typ 30 cm ned i källaren och satt ngn typ av manschett eller rör runt dessa för att skydda mot läckage. Ser inte reglerna ut så för rörgenomdragning?

Jag har åtminstone aldrig sett den här lösningen med plastlister tidigare. Det om ngt ser skitfult ut. Allt som hade krävts hade varit att lyfta på luren och fråga hur det skulle se ut. Man har gått för snabbt fram och inte ens skrivit kontrakt innan bygget sattes igång.

Går det att ordna ngn form av tätskikt för vattencisternen nu i efterhand? Skall inte hela tätskiktet göras i ett?

Varför skulle man skarva i väggar eller golv. Skarven sitter ju precis på andra sidan
 
Dr.J skrev:
Jag har åtminstone aldrig sett den här lösningen med plastlister tidigare. Det om ngt ser skitfult ut.
Det hade sett 7 resor bättre ut om man hade valt en annan kulör på dom.

Går det att ordna ngn form av tätskikt för vattencisternen nu i efterhand?
Nej, det blir nog svårt, för att inte säga omöjligt. Det ska vara tätskikt på en slitsbotten med fall mot ett skvallerrör som ska mynna ut ovan klinkern.
 
Bara ville påpeka att man inte måste använda hörnlist utan man kan gira ihop plattorna om man vill istället men det tar betydligt längre tid och snyggare eller fulare är en smaksak..
 
Uppdatering:
En kille från rörfirman var här idag och inspekterade. Han hade varit med i början och rivit men ej byggt upp. Han höll med om att toaletten var en katastrof och måste rivas och göras om, vilket de står för. Även kaklingen skulle bättras på. Min fråga nu är: Är det ok att lappa och laga så här? Skall inte hela tätskiktet göras i ett? Och om man plockar ned enstaka plattor och kaklar om, förstör man inte då tätskiktet?

Tossegubbe: Låter som den lösning jag var ute efter. Tycker det är en märklig attityd att när det inte finns tydliga specifikationer så gör man som man själv vill istället för att ringa och fråga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.