Tänkte tilläggsisolera kallvinden. Finns det lösull att köpa och spruta att hyra för privatpersoner, eller behöver jag anlita en firma?

Mvh

/Jacobic
 
Det finns utrustning att hyra och ull att köpa för privatpersoner.
 
där du köper lösullen brukar ha utrustning man kan hyra..

Sen köper du några engångsoveraller.. när du sprutar.. tejpa runt händer & fötter.. Ansiksmask är också en bra grejj.. ;)
 
Köper man lösull i byggaffären eller direkt hos leverantören?
Hur transporteras den? Är den såpass hårt packad i sitt transportembalage att det går att hämta den själv med ett släp eller kommer den med lastbil.

MVH
Zeb
 
E
Som jag fattar det köper man det av leverantören, men du får väl ringa och fråga om de har återförsäljare? Beroende på hur mycket man behöver så borde det gå att hämta själv, de säljs hårdpackade och jag funderar på att ev. spruta själv och hämta med släp.
 
Kolla ex.vis. http://www.feab.se Dom blåste in ullen i vår kåk (gjorde inte jobbet själv dock).
 
Är det någon som vet en firma i GBG där jag kan hyra maskin och köpa mtrl?

/Zeb
 
Zeb skrev:
Är det någon som vet en firma i GBG där jag kan hyra maskin och köpa mtrl?

/Zeb
Har sett att Silvan hyr ut maskiner i.a.f.
 
Konsulten skrev:
Har sett att Silvan hyr ut maskiner i.a.f.
Har för mig att om man köper lösull hos silvan så lånar de ut maskin för sprutning.

Jag har precis fått en offert på tilläggsisolering av en firma som kommer hit och sprutar upp eländet på vinden.Offerten omfattar 30 cm lösull ( ger totalt 50 cm isolering på våran vind ). Detta sulle kosta mig 13000:- och då är vinden på 110m2 ungefär. Förlängning av luftspalter ingår ej i detta pris. Är det bra eller dåligt ?
Bor i Sundsvall.
 
Daniel_M skrev:
Har för mig att om man köper lösull hos silvan så lånar de ut maskin för sprutning.

Jag har precis fått en offert på tilläggsisolering av en firma som kommer hit och sprutar upp eländet på vinden.Offerten omfattar 30 cm lösull ( ger totalt 50 cm isolering på våran vind ). Detta sulle kosta mig 13000:- och då är vinden på 110m2 ungefär. Förlängning av luftspalter ingår ej i detta pris. Är det bra eller dåligt ?
Bor i Sundsvall.
låter som ett bra pris.. men det beror ju också på vad det är för något dom sprutar med.. :)

Jag har fått på 110Kvm & 30 cm tjockt med Thermoträ i stockholm. 12 tusen svart..
 
Per-Erik skrev:
låter som ett bra pris.. men det beror ju också på vad det är för något dom sprutar med..  :)

Jag har fått på 110Kvm & 30 cm tjockt med Thermoträ i stockholm. 12 tusen svart..
Hej ! Ja, nu har min fråga hamnat på två ställen, dels i denna tråd, och dels så råkade jag skapa en ny tråd.. Nåväl, jag svarar här ändå. Matrialet heter Isover Insul Safe och skall ha bra isoleringsförmåga samt vara värmetåligt.

Vet inte exakt hur mycket energi jag kommer att spara på detta, så det är lite svårt att räkna ut efter hur många år det kommer att börja löna sig.
Alltså: 110m2 vind, souteränghus på ungefär 220m2 uppvärmd yta.
Hur mycket kan man spara per år ungefär ?
 
Det beror på många saker..  tex vart man bor.. vad man har för bjälklag & vad det ligger på för isolering där i dag..

Men några exempel som Isover själva har räknat på är


Konstruktion     Ukorr   Energibesparing(kWh/m2 x år)
Lund   Stockholm  Umeå
Träbjälklag med
100 mm träspån
    0,54  45  48 63
Lättbetongbjälklag
250 mm
    0,45  40  43 55
Träbjälklag med
100 mm mineralull
    0,32  25  26 35


Källa http://sg-isover.inforce.dk/graphic.../Broschyrer_Bygg/InsulSafe_ver050829_1025.pdf
 
Jag hörde talas om en som fick tag i en massa trasiga och sekunda
isoleringsskivor, och använde snöslunga med en lång slang för att
mala sönder och blåsa upp på vinden. Det vore kul att testa om det
funkar och billigare isolering kan man knappast få.
 
akby skrev:
Jag hörde talas om en som fick tag i en massa trasiga och sekunda
isoleringsskivor, och använde snöslunga med en lång slang för att
mala sönder och blåsa upp på vinden. Det vore kul att testa om det
funkar och billigare isolering kan man knappast få.
Vad heter han då, Åsa-Nisse, eller ?? ;D
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.