Vet inte riktigt om jag placerade tråden i rätt kategori, får gärna flyttas om den ligger fel.

Jag bor hemma hos min mor i en radhus kedja som har tillbyggda bodar till varje husdel, bodarna är delade i mitten, en till ena huset, andra delen till grannen osv.

När vi flyttade in för ett par år sen så var bodarna precis färdigbyggda, helt oisolerade och spånskiva till golv.
Så jag och en god vän som är snickare (jag själv är elektriker), isolerade väggarna, taket och gjorde detta till ett extra rum till huset, där jag då har mitt sovrum.

Enda problemet som vi faktiskt inte tänkte på när vi var i byggsvängen var golvet, detta är då som sagt ett par lager spånskiva, och vanligt klickgolv ovanpå det.


Nu till problemet:
Under boden är det ca. 1-1,5 m tomt utrymme rakt ner i kärlen, så golvet blir otroligt kallt under vintern, rumstemperaturen under förra vintern låg runt 13-14°C, med element påslaget. alltså inte så beboeligt.
Har ju helst ingen lust att bryta upp hela golvet för att "börja om" från början.
Har funderat på om man kan spruta in isolering som man gör på vindar, eftersom det finns två "lufthål" i fundamentet, nedanför panelen. se bilden nedan.

http://img43.imageshack.us/img43/4955/img0428tx.jpg

a%3E Vad hade ni gjort? finns det någon enkel lösning på problemet?
 
Flyttar till byggmatrial och teknik då jag tror att du kan få bättre hjälp där.

Det går inte att komma in i källaren på något sätt?. i Sådanna fall kan man isoler underifrån
 
Att komma under blir svårt, det är alltså ingen källare överhuvudtaget i huset.
Varför dom grävde upp så pass mycket var för att dra in nya rör till fastigheten.

Enda sättet att komma in under är nog att såga upp en lucka i golvet.

Hur blir det med fukt och liknande om man skulle sprutisolera hela grunden?

/tack för flytten! :)
 
Inte så lätt att fixa.

Du kan inte spruta in lösull och fylla hela utrymmet. DÅ får du problem med dålig ventilation och sedemera mögel. De två lufthålen är extremt viktiga att inte sätta igen. Du måste nog sätta isoleringen mellan golvreglarna alt. både mellan och under golvreglarna för att få tillräcklig tjocklek på isoleringen.

Går det inte att såga upp en tillfällig liten lucka i grundmuren så att det går att krypa in ?

Har ni satt diffspärr i golvet ? Om inte bör du nog göra det om du skall ha tjock isolering i golvet. Då blir det nog tyvärr till att riva upp golvet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.