Tsss, hade det varit så enkelt hade jag ju inte behövt ställa någon fråga här på forumet, eller hur!
 
Går väl att dammsuga upp boet också, bara dammsugaren är tillräckligt kraftig?

Men som många har sagt, är det på en vind eller instägt ställe, en handgranat med radar funkar perfekt, om det hänger i ett träd, något handverktyg och en säck, och rejält med skydd.

/henrik
 
Hej! Har själv försökt få bort humlor under min grund (otillgänglig) halva sommaren... Ringde anticimex och fick tipset att Getingar och Humlor som sitter otillgängligt går att bekämpas med Myrr. Vet inte hur otillgängligt detta sitter på vinden, låter som det går att komma åt, men jag delger tipset åtminstonde.
1. Hitta in- och ut-passagehålen.
2. Köp en sköljblåsa på apoteket (Finns en inkluderat i Varunummer: 248302 )
3. Fyll denna med torr myrr och spruta in det i de små hålen.
4. Upprepa behandlingen med några dagars mellanrum. jag varvade även med radarsprejning...
5. Det skulle tydligen även gå att lösa myrr i vatten om man kunde få in det på berörda passager, jag provade dock inte det.
6. inom en-två veckor börjar det hända saker... (Dock så fanns det ju en stor fin grund att flytta inom så problemet flyttade runt ett tag )
 
Såg att ursprungstråden var rätt gammal men inlägget får vara kvar...
 
Jag körde med nr.5 som fungerade alldeles utmärkt.
 
Gammal tråd som sagt, men dammsugarmetoden funkar utmärkt om man gör det på rätt sätt.

Vi hade ett rejält getingbo på en kattvind i ett gammalt hus. Det fanns flera vägar in på vinden som getingarna kunde ta sig igenom. Det jag gjorde var att täppa till alla ingångar utom en, nämligen den som var närmast boet. På det stället tejpade jag upp dammsugar-röret och slog på dammsugaren. Varje geting som färdades in eller ut från vinden sögs obenhörligen in i dammsugaren.

Dammsugaren stod på i princip hela dagen (jag stannade nog för att undersöka påsen några gånger) och sög i början av dagen upp säkert 1-3 getingar i sekunden. När mörkret lagt sig och vi inte längre hade någon rörelse på getingarna så gick vi in på kattvinden, med tjocka kläder, och la snabbt ner boet i en säck.

Det blev fullständingt odramatiskt att ta ner boet och ta hand om det. Det var rätt skönt att ha sugit upp en massa getingar innan vi tog ner boet. Med tanke på den enorma mängd getingar som sögs upp så hade det nog blivit lite liv när man tog ner det.
 
Jag kan varmt rekommendera radar. Mycket effektivt i slutna utrymmen.
 
Dammsugare - javisst. Men det gäller att ha rätt dammsugare. I mitt fall fall tog jag bort ett hyfsat stort bo som fanns i en trädgårdsbuske och använde en för ändamålet mycket passande trädgårds / lövdammsugare med roterande knivar. Boet sögs in, pulveriserasdes med getingar och allt för att hamna i "löv påsen". Snabbt och effektivt. Men det förutsätter förstås att boet sitter hyfsat tillgängligt. Annars ringer man väl Anticimex och utnyttjar sin hemförsäkring.
 
Dammsugare funkar jättebra, men man måste ta det på rätt tidpunkt på dygnet.
Dvs på natten när alla getingar är inne och sover.
På med dammsugaren knacka till på boet och vips så har du hela getingsamhället i dammsugaren.
 
Men hur tömmer ni dammsugaren? Har alla påsar backventil?
 
Amatörbyggaren skrev:
Men hur tömmer ni dammsugaren? Har alla påsar backventil?
Knepet är att inte stänga av den. Någonsin ;)
 
Ngra spray med Radarflaskan i dammsugarröret borde väl göra susen...
 
...under förutsättning att dammsugaren är avstängd.
 
- Låt dammsugaren vara på.
- Spruta Radar i slangen.
- Stäng av medans du fortsätter spruta tills dammsugaren stannat.
- Nu har du en dammsugarpåse fylld med Radar
- Garanterat effektivt......
 
och när gnistan antännt dammsugaren så slipper du getingarna.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.