Jag tänkte ha ett slätt gipsinnertak och tyckte att det blir smidigare med de mindre gipsskivorna (60 x 180). De hade fasade kanter runt om och jag undrade hur det skulle bli med spackling. K-Rauta-killen sa att det inte är några problem att spackla dessa. Men efter att ha kollat på forumet så verkar det vara så att dessa är gjorda för att inte spacklas utan ska ha synliga skarvar.

Stämmer detta?
 
Ja det stämmer och dom är betydligt dyrare än vanlig gips men visst går det fint att spackla om man vill
 
Spackla skarvarna med gipsbruk så sjunker det inte så mycket. Slipa gipsspacklet, bredspackla om du vill och sätt upp microlitväv. Då har du ett slätt och fint tak!
 
Tack för tipsen. Microlit har jag inte kollat på tidigare. Efter en snabb sökning på forumet verkar det dock som många tycker att det är ganska svårt att sätta upp den. Man kan ju ta det som en utmaning. :p

En utvikning:
Det här med att spackla och måla direkt på gipsskivorna har jag gett mig på några gånger under renoveringen. Senaste gången gav jag mig katten på att få alla skarvar osynliga och la ner massa jobb på att limma remsor, spackla och slipa, men ändå så syns det var skarvarna är från vissa vinklar och ljuskombinationer. Kanske inte hela världen, men jag blir irriterad när jag verkligen försökt få till det. :) För nästa rum funderar jag på att anlita en expert och studera honom/henne i detalj för att se om jag kan snappa upp några trick. :)
 
Jag tycker att microlit är kalas!
Man kan måla gips/spackel med en omgång grundfärg eller takfärg innan man sätter upp microliten, dels är det lättare att se om man har missat i spacklingen och dels suger underlaget mindre lim.
Microliten hjälper dig att få ett jämt och snyggt tag som inte spricker i de spacklade skarvarna, men se upp med ojämnt spackel som står ut, det döljs inte, det framhävs!

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.