Jag har sökt lite i forumet men inte hittat nåt bra svar på frågan.
Alltså: Vilken färg skall man använda till sockeln på huset?
(Sockeln är putsad med KC puts.)
Vissa säger kallasfalt, vissa säger akrylatfärg och vissa silikatfärg...
Akrylat är ju plast.. I min bok blir det tätt och stänger inne fukt, vilket leder till att färgen och putsen så småningom släpper..

Hade tänkt använda KC färg. Har det till övriga fasaden men blir lite tveksam eftersom sockeln ofta är blöt och då kommer KC fargen föremodligen att se flammig ut...

Kallasfalt kanske?? eller svart silikat..?
 
Tack,
Jag blir bara automatiskt misstänksam mot allt som heter Alcro, Beckers, Nordsjö, Demidek eller dyl.
Nästan uteslutande all färg från nämnda fabrikat är nån typ av plastfärg... Som säkert funkar på kort sikt men jag har sett många skräckexempel på hur det kan bli när fukt tränger in och inte kan ta sig ut igen..
Min grannes hus, av tegel, är målat med plastfärg där har det blivit frostsprängningar så hela fasaden håller på att vittra sönder...
På vårt sommarhus ruttnade hela fasaden upp efter 15 år sen det blivit målat med undergörande plastfärg ovs ovs...
Därav min skepsis.

Silkat är ju ganska väl beprövat men även där smyger vissa tillverkare in plast vilket gör färgen mindre genomsläpplig.. Det finns dock några som gör ren silkatfärg, tex säljer Målarkalk AB en sådan utan inblandning av plast.

Tänkte att det kanske finns nån gammal tradition att måla grunden med tjära eller så på gamla skånelängor o liknande??? Nån som vet? och vilken typ av tjära/asfalt rör det sig om isåfall?
 
Du kan minimera frågorna om vad du ska måla med genom att ta reda på vad det är målat med nu(ta med en borthackad bit till en färgbutik så dom kan göra tester på det och avgöra vad det är för färg) är det silikat som sitter där nu så är det silikat som gäller, är det kalkfärg så är det kalkfärg som gäller.(silikat och kalkfärg är dom mest genomsläppliga färgerna) och dom så kallade "urusla" plastfärgerna är ja, mindre genomsläppliga men kan även dom funka så länge det är RÄTT plastfärg. Det ska vara en akrylat till puts och inte en akrylat till trä(det är skillnad på dom).

Men steg 1: Ta reda på vad det är för färg och utgå därifrån. Är det en plastfärg så är det de som gäller(kalkfärg och silikat fäster inte.) är det kalkfärg så gäller det, är det silikat så gäller det.
ps. det räcker inte med en liten färgflaga om färghandeln ska kunna avgöra vad det är för färg eftersom det ofta görs flera olika tester på dom och man behöver(helst) en ny yta för varje test, så iaf en liten bortknackad bit på 5x5 cm eller så :)
Lycka till :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.