Finns det någon fläkt som tar ut fuktig luft och in frisk luft?
 
Ja det finns massa varianter på fläktar som tar ut den fuktiga luften från badrummet. In luft får du då automatiskt från rummet utanför toaletten, om du nu inte har en helt tät dörr.
Hur ser ventilationen ut i badrummet idag?
 
Badrummet är ett nybygge, dvs det har ej existerat tidigare.
 
Kika på PAX 200-serie, de har väl blivit lite av de facto-standard vad gäller badrumsfläktar.
 
Aha, det är just en sådan vi har köpt. Men... någon har inte placerat strömuttaget till fläkten rakt ovanför vilket gör att fläkten måste placeras på sniskan om man inte vill ha någon utompåliggande el.
Fläkten sitter på en väggen rakt fram i badrummet, rakt under ett snedtak och är därför väldigt ögonfallande om den sitter på sniskan. Så nu vet vet inte riktigt hur vi skall göra. Tycker det är synd att borra att nytt hål då det är svårt att täcka det andra hålet snyggt.
 
Elen behöver inte komma in rakt ovanför, det finns flera förberedda ingångar i fläkten som ska lösa det för er. Om du kikar på baksidan av själva ramen så förstår du vad jag menar.
 
Hrm... sitter här med fläkten i handen och den heter Pax 230. Och vad det ser ut som så kan man bara få in strömmen vid den fyrkantiga "klumpen" och det är den jag skulle vilja ha rakt upp istället för att den ser ut som att den sitter på sniskan. Är du med hur jag menar?
 
Bild B3 i monteringsanvisningen visar vad jag försöker säga. :)

De runda markeringarna i ramen är möjliga vägar in för elen och då ser du att VP-röret inte behöver mynna ut direkt ovanför.
 
Redigerat:
Linisen_01 skrev:
Hrm... sitter här med fläkten i handen och den heter Pax 230. Och vad det ser ut som så kan man bara få in strömmen vid den fyrkantiga "klumpen" och det är den jag skulle vilja ha rakt upp istället för att den ser ut som att den sitter på sniskan. Är du med hur jag menar?
Elen går bara in i "klumpens" tak om du har utanpåliggande. Jag förstod på dig att du inte ville ha utanpåliggande? Är det en apparatdosa som du menar är uttaget?
 
Det är del E (enligt din länk) som jag egentligen vill skall riktas rakt upp. Har pax något annat system typ någon fyrkantig fläkt som kan sättas rakt på utan att kännas och se ut som att systemet sitter på sniskan?
 
Verkar som vi pratar förbi varandra.

Om du tar hela fläkten och vänder på den så du tittar på den sida som ska monteras mot väggen så ser du totalt fyra avlånga hål (tre i ringen och en i "klumpen"), detta är skruvhålen. Du ska även se tre runda markeringar runt rörmynningen. Dessa är förstansade uttag för att dra in elen..
 
  • pax.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Sådär, jag satt med fel modul i handen "wops". Gick upp och testade med det riktiga bakstycket. Tyvärr sitter strömhålet ca 3-4 cm ifrån det stora hålet vilket gör att fläkten inte täcker hålet så vida man inte sätter den på sniskan.
 
Okej, det låter som om man inte riktigt har tänkt sig för när man gjort fläktkanalen, alternativt drog fram elen. Har du möjlighet att lägga upp en bild på hur det ser ut?
 
Här kommer en bild
 
  • 20091011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hoppas jag inte trampar på några tår nu, men hur sjutton tänkte man där?
Kikade snabbt på den nya Termic-serien från PAX i hopp om att den bygger mer men inte heller den löser det för er.

Någon annan på forumet som har någon idé?


Edit: Om du har tur som en tok så kanske den fyrkantiga fläkten i Termic-serien precis klarar av att täcka hålet. Kolla måtten här och kontrollmät på plats efter lite räknande.

img_fakta_730-731_a.png
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.