Hej!

Åkte på årets chock idag när jag vittjade brevlådan. En vattenräkning på 12500 kr. :eek:

Vi är en familj på två vuxna, ett barn, några djur, samt ett stort växthus. Bott här i 1½ år.

Förbrukning 080331-080918: 250 l/dag (91 m³/år)
Förbrukning 080918-090921: 1334 l/dag (487 m³/år) (sic)
Förbrukning 090921-091001: 500 l/dag (183 m³/år)

Alltså, året som följde på vårt första halvår här steg alltså förbrukningen med 433%. Skillnaden denna sommar mot förra är att vi vattnat lite mer i växthuset, då vi haft mer växter där. I övrigt har vi lite fler djur, men de gör inte av med mer än några tiotals, max hundra, liter per vecka. Jämför med 1334 liter per dag!

Jag tappade upp 10 liter vatten och tog kort på mätaren före, efter samt 15 min senare. Under denna tid förbrukades inget vatten i övrigt i huset. Om inte något står och läcker, typ toaletter, men inget tyder på det.

vatten00.jpg
Före 10 liter vatten.

vatten01.jpg
Direkt efter 10 liter vatten

vatten02.jpg
15 minuter senare

Vad kan man utläsa? Kan man utläsa något med bara 10 liter vatten?

Jag reagerar på att visarna verkar röra sig oberoende av vad jag gör. :confused:

Behöver kött på benen, antingen för att ringa till kommunen, eller för att radikalt förändra vår vattenförbrukning.
 
Redigerat:
Visaren med kbm x 0,01 rörde ju sig från 1 till 2 efter att du tappade ut 10 liter det verkar ju stämma, men sen verkar det ju 0,001 visaren ha rört sig från 7 till 9 utan att du tappade ut vatten och då läcker det väl nånstans, ca 2 liter per 15 minuter om jag tolkar det rätt?
 
Redigerat:
Det är ju 70 kubik om året! Hjälp!
 
vatten03.jpg
Ytterligare en timme senare. Visst har det förbrukats nästan 7 liter? Jag har bara spolat av en slev. Max ett par dl vatten.
 
Så här skriver kommunen här på sin hemsida om läckade vatten:
Droppande kran 15 m3/år
Stril motsvarande (0,3 mm) 30 m3/år
Tunn stråle motsvande en synål (0,9 mm) 300 m3/år
Toalett som smårinner 700 m3/år

Den toaletten hade blivit dyr här 700 x 22 kr per kbm.
 
24,64 kr kubiken här. Sjukt, här är ju fler bäckar, älvar, tjärnar och sjöar än det finns människor nästan.

Toaletterna verkar inte rinna. Jag har kollat och när flottören åkt upp blir det knäpptyst och inte en droppe kommer.
Kranarna droppar inte.
Diskmaskinen? Absolut inget tyder på den förbrukar vatten annat än då den ska. Likaså tvättmaskin, som för övrigt bara har ett år på nacken. Det är snustorrt i dennes brunn då den inte går.
Inga mystiska fuktfläckar någonstans.
Ett element läcker lite, ca 5 dl i månaden eller så. Men det står väl inte i direktförbindelse med övrigt vatten, man måste ju fylla på systemet manuellt om det sinar.

Attans. Men detta förklarar ju ändå inte ökningen på 433 %. Vad har hänt?!
 
Jag har i år vattnat min nya gräsmatta väldigt mycket. Det syns som 40 kubik extra på årstotalen. Det kanske ger dig lite perspektiv på ditt vattnande i ett växthus..... Du behöver ett stort växthus för att göra av med några avgörande mängder vatten.

För att få lite rejälare siffror, varför inte stänga av allt som går att stänga av på kvällen och sedan läsa av på morgonen. Om toaletterna rinner så ser du ju det, men jag antar att dom går att stänga av med kran.

Har du ett så stort läckage som du tror så borde det ju synas tycker man....

Edit: Vi förbrukar i år 190kubik, mot normalt cirka 160kbm.
 
MathiasS>> Vi har ett 50 kvm stort växthus. Men vi har bara vattnat en gång i veckan kanske. Varit lite dåliga med det faktiskt. Men ett par timmar per gång då vi har ett system med en slang med små hål i som går fram och tillbaka i bäddarna. Men jag vet ju hur lång tid det tar att fylla en pool, så vi har max kommit upp i de mängder du talar om. Men det ska ju inte öka årsförbrukningen med 300 kubikmeter.
 
C
Du stänger väl av kranarna på disk och tvättmaskiner när dom inte går hoppas jag? o_O
 
cheetah1 skrev:
Du stänger väl av kranarna på disk och tvättmaskiner när dom inte går hoppas jag? o_O
Nej, det gör jag inte. Säkert jättedåligt, men det förklarar inte det problem jag har just nu i alla fall, tyvärr.
 
C
Ja, nej, det tycker jag nog att man ska göra.

Anyhow, hur är huset konstruerat? Var går rören? Det skulle ju kunna vara en läcka på ett rör någonstans där det inte syns kanske, under bjälklaget, i en vägg, i plattan, osv.
 
Mikael_L
Stäng av huvudkranen en timme eller en natt och kolla att mätaren står still då.
Isåfall är du 100% säker på att det rinner iväg vatten någonstanns.

Har du otur så har du ett läckage i någon dold byggnadsdel och stora vattenskador nu.

En annan bov (som jag bara hört talas om) är automatiska påfyllare i värmesystemet tillsammans med läckande övertrycksventiler (eller nåt sånt).
 
Tror jag hittat felet! Vedpannan har en kylslinga som ska gå på ifall man eldar för hårt. Spilledningen från den leder ut och ner i en golvbrunn. Den slangen rinner konstant. Ska aldrig rinna, förutom vid överhettning. Eftersom vattnet runnit ner i golvbrunnen så har vi inte sett detta. Dessutom har vi en massa prylar som står där och skymmer.

Rörmokaren ska komma imorgon, då blir vi av med felet inom kort hoppas jag, i värsta fall får man väl köpa ny panna.

Den mängd vatten som rinner ut motsvarar 289 m³ per år...

Case closed. Tack för all hjälp, kanon!
 
Konstigt bara att det inte syns på mätaren att det rinner 35 liter i timmen, inte 7...

Nu ett glas treo, den här dagen har gett mig svår huvudvärk. Skål!
 
Skönt att du hittade det, du vill nog inte räkna ut hur mycket ved uppvärmningen av de 289 kubiken varmvatten kostat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.