efter att elektriken varit här och kopplat in aallt..så såg vi när han öppnade proppskåpet att man knappt såg kablar eller nåt i skåpet..det såg ut som frigollit överallt i skåpet....men eletriken var askgrå i ansiktet när han såg detta...jag misstänker att det har varit fuktproblem i väggen bak och att den förra ägaren har försökt täta detta genom att spruta nån form av fogmassa överallt i skåpet,,typ det man har runt fönster mm,,,inte kan det väl ha funnits nåt som var tänkt för detta? nån som vet? är nyfiken------------
 
Låter jätteskumt, menar du att kablar, skenor etc var "ingjutna" i skum?

I industriella sammanhang så finns det iofs ingjutningsmassor som används för att fuktskydda elektronik, och det finns också material som används för att gjuta in och fuktskydda kabelskarvar under mark. Nu verka det osannolikt att det skulle ha varit något sådant som använts här. och oavsett så kan man ju inte gjuta in sökringar och annat. Om det är automatsäkringar så skulkle jag inte lita på att dom funkar om dom blivit ingjutna.

Vad blev elektrikerns åtgärd?
 
hej det blev ett nytt skåp med 2 jordfelsbrytare..han hade alldrig set nåt likande han heller utan han sa att han inte avslutar jobbet innan vi bytt skåp så jag sa ok på engång,,nej tänkte det me,,måste juh vara branfarligt att ha så.hel konstigt tycker jag
 
Har själv stött på liknande saker hos en kund som mer eller mindre totalrenoverar nu. byter el, golv, vägg och tak. Där var ifs centralen fri från det vita frigolit skummet att det sen låg 5 dubbelt på varje säkring var en annan femma :)

Men men i praktiskt taget alla deras väggdosor mot yttervägg var propfyllda med frigolit skummet.

Så jag tror det använts som någon form av extra isolering som nödlösning där det varit mycket kalldrag för det fanns bara på saker som satt på ytterväggarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.