R Göran skrev:
Nackdelar med golvvärme är:
Ekonomi - dyrare och skulle man få ett rep då är det kört. Värmer upp marken i onödan.
Svårare att reglera - blir ofta för varmt i huset.
Byggnadsmässigt - fukttransporten är reverserad.
Fysiologiskt - fötter skall vara kalla och hjärnan varm.

Fördelar äro:
Gynnar installationsföretag och arbetsmarknad.
Vi har successivt bytt ut element mot vattenburen golvvärme i 2 hus, ca hälften av boytan är uppvärmd med golvvärme i vårt nuvarande hus, både övervåning och källarvåning. I vårt förra hus var all golvvärme i källaren så ca 1/3 av boytan var uppvärmd med golvvärme.
Jag vet inte var Du fått dina uppgifter ifrån men min erfarenhet av våra egna hus gör att jag inte håller med. Vi har i vårt nuvarande hus alla slingor över samma shunt och termostat, värmen ska sen regleras med ventiler på slangarna som reglerar mängden vatten. Det är inte ett 100-%igt system. Det blir lite för varmt i badrummet i källaren och inte riktigt så varmt som vi vill i hallen och 2 bostadsrum i källaren. Men rummen skiljer sej åt vad gäller förutsättningarna så det var inte perfekt innan heller, störst skillnad i hallen men där tog vi bort innedörren vilket förklarar mycket av "kylan".
Vi borde ju ha märkt fördyríngen eftersom vi har haft samma värmekälla under förändringen i båda husen och golvvärmen i vårt första hus lades innan all expertis upptäckte att värmen från golvvärme går neråt i golvet (all annan värme stiger?) så där är det ingen extra isolering alls under.
Men vedåtgången i hus ett var konstant under vårt tid i huset och kostnaden för fjärrvärmen i vårt nuvarande hus har inte stigit så det märks på fakturan.
Vad Du menar med "skulle man få ett rep" förstår jag inte så det kan jag inte kommentera. Men skulle det vara så att det är reparationer Du menar så har jag reparerat slingan i köksgolvet som skadades av klantighet :( jag tog upp klinkersplattan och bilade fram slangen vid skadan, rörisen fixade skadan och ny klinkers las dit.
Som välutbildad i både hjärnans och kroppens fysiologi skulle jag säga att din åsikt om kalla fötter och värm hjärna stämmer OM man vill frysa (vilket man gör med kalla fötter) och vill vara trött/dåsig vilket man blir av en varm hjärna.
Så sammanfattningsvis håller jag inte med alls :) men min erfarenhet av golvvärme kommer iofs bara från 2 hus :p
Jag var just in i vårt ännu så länge orenoverade badrum på övervåningen. Detta rum har alltså en varm tvättstuga under sej men det är ändå så att klinkersgolvet känns kallt och övriga rummet för varmt nu när elementet är på efter 3 minusgrader under natten. Kalla fötter och varm hjärna blir resultatet och jag tycker inte att det är behagligt alls, kom just på varför jag alltid gillar golvvärme :)
 
Redigerat:
Tack Jan-Å. Har ni heltäckningsmatta i något rum, med golvvärme?

Golvvärme på övervåning har jag funderat endel på senaste tiden. Funkar det bra? Jag tänker lite så här; Det kommer värme genom golvet. Det borde vara främst vid fönstren som det behövs värme, eventuellt även vid yttervägg. Kan det inte bli för varmt i andra delar av rummen (typ in mot mitten av huset) om man värmer med golvvärme?

Jag håller på att renovera övervåningen, river bl.a. upp golven i minst två rum (+ toa). Toa blir golvvärme i. De övriga rummen kommer att ha heltäckningsmatta. Tilläggsisolerar och täpper till ordentligt längs alla väggar och tak (ångspärr + latexfog runt gipsen). Inga kalla stora kattvindar längre. Fönster med ca 1,3 i U värde. FTX ventilation. Vad tycker ni, är det fel med golvvärme eller bättre? Funderar på att fortsätta med radiatorer. Golven har inte kännts kalla, trots kall drag på flera platser i golvnivå (vid vindar garderober). Finns det någon nackdel med golvvärme i mitt fall, på övervåningen?
 
Vi har inte heltäckningsmatta nånstans oavsett hur vi värmer :) det funkar inte nåt bra med golvvärme som helst ska ha ett golv som leder värmen bra. Klinkers och laminat är det bästa men jag har en kompis som har massivt trägolv ovanpå vattenburen golvvärme och det verkar fungera tillräckligt bra.
Värmen från golvvärme sprids i hela rummet så det blir inte för varmt på vissa ställen vad jag har märkt, men generellt behövs ju mer värme där kylan kommer in vilket är vid fönster och dörrar, i alla fall om dom är från 1964 som våra. Har inte märkt nåt kallras vid fönstret i köket och inte är det kallare vid ytterväggen heller därför tror jag att golvet i hallen kyls i huvudsak från otät ytterdörr.
 
Finns många olika heltäckningsmattor, endel angivna att de går bra till golvvärme. Beror väl också lite på hur mycket effekt per kvardat som behövs i rummet. I mitt fall är det som sagt på övervåningen.

www.pro-dis.info verkar ha ett gränsvärde för värmeledningen i heltäckningsmattor.
 
Svar till Jan Å. Visst finns det bra platser med golvvärme t ex i badrum eller hall. Kolla gärna på värmepumpsforum får du se hur "enkelt" det är med reglering av golvvärme.

Värme överförs enbart från varma områden till kalla: Termodynamikens andra huvudsats. Värmen överförs i golv genom konduktion medan du talar om konvektion vilket är något helt annat.

Varma fötter innebär högreblod koncentration där i förhållande till huvud. Kan framkalla yrsel hos känsliga personer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.