Hej.
Har en panna (Albin 225) som eldas med ved och funderar på hur ny värmeanläggning ska utformas och dimesioneras.
På pannan står det 20 - 55 kw.
Vad innebär det?
Är det olika effekt beroende på vilket bränsle man använder och vilken effekt är det med ved?
Är det nån som vet?
 
C
Antar att det är en värmepump du satsar på då? Då ska den dimensioneras så att den klarar det högsta momentana värmebehovet, och inte, som en vedpanna, så att den laddar en tank så fort som möjligt. Förmodligen ger din vedpanna upp till 55 kW med ved, men den kan säkert ge lite mer också, beroende på hur den eldas. Vår 50 kW Viadrus står det på etiketten att den är proveldad till 58 kW.

För att veta hur du ska dimensionera din anläggning behöver man veta:
Typ av uppvärmningssätt (förstås) som ska dimensioneras.
Uppvärmd area.
Plats på jorden huset står.
Byggår/isoleringsgrad (byggår är egentligen lite missvisande, eftersom man kan ha tilläggsisolerat ladan från 1864 så att den är mer välisolerad än en prefabvilla från 83 tex.)
Personer i hushållet
Bubblebad/badkar/dusch?
Pool/SPA?

Sen finns det nog massor av folk här som kan hjälpa dig. :)
 
Nej! det blir ingen värmepump.
Har 2 hus som ska värmas (totalt ca 350 kvadrat) varav det ena har vedpanna och acctankar och det andra har direktverkande el.
Ska nu bygga nytt pannrum med flispanna och kulvert till husen.
Är just nu i det stadiet när det måste bestämmas hur det skall utformas och dimmensioneras mm, storlek på panna, kulvert och acctankar och var dom skall placeras mm, det har ju ganska stor betydelse, inte minst prismässigt.
Problemet är att det finns en del rörmokare som inte vet vad dom pratar om, ju fler jag pratar med ju mer förvirrad blir jag, man får olika uppgifter från alla om vad som gäller:confused:
Har därför bestämt mig för att lära mig själv hur det fungerar, så alla tips och ideer är välkomna.
 
Åspel skrev:
Problemet är att det finns en del rörmokare som inte vet vad dom pratar om, ju fler jag pratar med ju mer förvirrad blir jag, man får olika uppgifter från alla om vad som gäller:confused:
Har därför bestämt mig för att lära mig själv hur det fungerar, så alla tips och ideer är välkomna.
Mycket klok insikt av dig!

Jag befann mig i en liknande frågeställning för ett halvår sedan, resultat slutade med att jag "skolade" mig själv till "rörmokare" och ritade och byggde min egna vedanläggning :p

Du kommer att få många tips och idéer genom att läsa och fråga på detta eminenta forum :rolleyes:

Till att börja kan jag rekommendera att du tar till dig kunskapen om hur ett tryckfritt/trycklöst/lågtrycks-system (kärt barn har många namn) fungerar

Därför att du kommer att behöva många kubikmeter ackumulatortank, men ett tryckfritt/trycklöst/lågtrycks-system så kan du bygga en riktigt billig tank.

För att du ska få god komfort med så pass många kvadrat att värma behöver du mycket ackumulatorvolym för att du själv ska bestämma när det ska eldas och slippa gå eldvakt dygnet runt.

Sedan finns det en vedeldar-guru som heter Bengt-Erik Löfgren som finns i Lidköping med sitt företag Äfab , på deras site finns mycket nyttigt att läsa, lära och ta till sig

Där finns mycket information om hur du beräknar och räknar ut dint behov, du kan räkna i detalj på anläggningen med utgångspunkt av dina egna förväntningar och önskemål på hur anläggningen ska serva dig och dina behov, och inte tvärt om som är det vanliga när man köper ett vad man tycker "billigt och nyckelfärdigt" system av en säljare

"Hur svårt kan det va!" :cool:

/R
 
rog_ohl skrev:
Därför att du kommer att behöva många kubikmeter ackumulatortank, men ett tryckfritt/trycklöst/lågtrycks-system så kan du bygga en riktigt billig tank.

För att du ska få god komfort med så pass många kvadrat att värma behöver du mycket ackumulatorvolym för att du själv ska bestämma när det ska eldas och slippa gå eldvakt dygnet runt.
Nu var det ju en flispanna, så det är nog inget problem skall du se.
 
Ja det här med trycklöst system har jag funderat på en del, om jag fattat rätt så har man ett öppet exp max 3 dm ovanför acc-tanken och cirk-pumpen till radiatorer bygger upp ett tryck mot en strypventil på returen.
Men vad händer om pumpen stannar?
Då borde väl radiatorerna tömmas genom expkärlet, tänker jag fel eller finns det nån smart lösning på detta?

Sen blir det som sagt flispanna så jag kanske inte behöver så stor vattenvolym (men det beror ju också på vem man frågar) och då kanske ett slutet system är enklare?
 
_ap_
ska man bygga ett nytt system skulle inte jag satsa på "trycklöst", med flis blir inte systemvolym så stor att det är någon idé att greja till det.
annat med 5-6m3 vatten..
Har man dessutom kulvert, 2st hus att värma radiatorer hit och golvärme dit är det bra med lite systemtryck.

Skulle jag dimensionera en ny flispanna är det bara ta 90w x kvm.

Typ, 600m2 x 90 = 54000W = 50kW panna.

Då dom pannor du ska satsa på startar och stanna själv är det ingen idé att underdimensionera.
 
Åspel skrev:
Men vad händer om pumpen stannar?
Då borde väl radiatorerna tömmas genom expkärlet, tänker jag fel eller finns det nån smart lösning på detta?
Inget händer, vattnet kan inte "rasa ner" om det inte kommer in luft någonstans i radiatorslingan. Trycklöst fungerar precis som vanligt bara att pumpen måste gå när du luftar.
 
Ja det verkar ju logiskt, borde fungera!
Men jag kommer att ha tankar på tre olika ställen (i varje hus plus kanske i pannrum om det behövs) i ena huset hamnar tanken ca 2 meter högre än övriga.
Antar att man bara kan ha den övre som "trycklös"
 
Jag missade att det var flis som var aktuellt i den nya anläggningen och inte ved :rolleyes:

Då är det riktigt att volymen på den ev. tanken blir "hanterbar", och då kan man lika gärna köra med ett slutet system utan att skiljer mycket i pris :p

/R
 
Jag har ett par frågor angående slutet system.
Jag kommer som sagt troligen att ha acc-tankar på tre ställen med kulvert emellan. Kan jag ha tre stycken slutna expkärl, alltså ett vid varje tank och kan dessa sitta på olika nivå?
Antar att dom som sitter lägre måste ha lite högre tryck?
Blir det sämre funktion om kärlet sitter lågt moterat i ett system alltså med högre tryck?
Huset med vedpanna har idag ett öppet kärl på vinden, är det möjligt att ha kvar det öppna och ha slutna kärl vid övriga tankar?
 
_ap_
Nej du kan inte ha kvar ditt slutna kärl (om du inte ska ha kulvert slinga), man sätter enklast 1 kärl i pannrummet och kör med samma vatten och tryck i alla 3st tankar.

Enklast och dessutom bäst verkningsgrad om man slipper kulvertslingan.
I ett system med liten volym skulle jag inte sätta någon kulvertslinga.
 
Redigerat:
Men vad händer om man har två st slutna kärl på olika ställen i ett system men på samma nivå och med samma tryck?
Dom borde väl fungera simmultant?
 
_ap_
Inget speciellt kommer att hända, tryck är tryck oavsett vars.
Alltså det kommer fungera.

Men varför 2st kärl?
Använda bef?
 
Om det blir nån form av driftproblem så vill jag kunna elda i den gammla vedpannan som ska stå kvar, om man stänger kulverten med kulventil är de ju bra med ett exp-kärl på varje sida.
Men kanske ska man låta returen vara öppen till kulverten?

De är ju bra med ventiler för att stänga av om de händer nåt eller om nåt ska bytas.
Men å andra sidan kanske de är bra med så lite ventiler som möjligt som kan glömmas i fel läge osv
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.