Vi är ganska nyinflyttade till en gata med 7 hus (gatan är ca 250m lång) vårat hus ligger som sista fastighet. Vi betalar ca 8000:- om år till vägen vilket vi tycker är dyrt för vi lagar hål o dyl själva. Vad är skäligt att man betalar? första huset betalar ca 1300 om år, och vi ser ju till varandra ( avstånden är inte längre), men det här med andelar och sånt fattar inte vi, så hur gör man? betalar å ser glad ut eller???
 
Hos oss har vi delat området i två delar 100:-/år eller 250:-/per år
 
Kräv en ändring på nästa möte...
Det är alldeles för stor skillnad....
 
Eftersom vår förening håller på med en omräkning just nu kan jag berätta hur det funkar hos oss. Jag tror att det är en generell metod att räkna ut andelarna.

Andelstalen räknas ut så det totalt blir 100% dessa delas upp mellan de olika fastighetsägarna efter hur mycket de använder vägen och hur lång sträcka de måste köra på vägen för att ta sig hem. Om det i ert fall enbart rör sig om villor där samtliga är permanentboende så genererar en villa 1800 tons belastning på ett år. Detta multiplicerar man med längden på vägen (i kilometer)ni måste köra för att komma ut samt med nyttjandegraden som är 1 om det är ett hushåll i villan (tror jag, det är nästan alltid 1 iallafall), alltså 1800x0,25x1= 450 tonkilometer. Sen måste ni veta hur långt alla de andra har och räkna ut deras tonkilometer och slå samman samtliga av dessa. Sen kan ni få fram er andelsprocent. Den vet ni väl förmodligen men nu vet ni hur man kommer fram till den. Andelstalen kan ändras om nyttjandet av husen ändras mycket, om ett hus blir fritidsboende eller någon startar företag eller liknande.

Angående hur mycket ni betalar så tycker jag det låter mycket för en så kort väg. Speciellt om ni lagar hål själv. Kan ni inte kolla med styrelsen (vilket ju är någon längs vägen antar jag) vad ni betalar för. Om inte annat har ni ju rätt att få veta detta på årsmötena.
 
Låter rätt dyrt. I området där vi bor är vi ca 10 fastigheter efter en grusväg på ca 700 m och vi betalar 600:- om året i avgift. En anledning till att avgiften är så låg är att en av de boende sköter plogning och underhåll av vägen för i princip självkostnadspris och det fungerar alldeles utmärkt.

Längden på er väg är bara ca 1/3 av vår så det låter onekligen rätt dyrt med en årlig kostnad på 8000:- om ni som boende dessutom sköter lagning av vägen på egen hand. Vår låga avgift kanske beror just på att vi har en boende som sköter underhållet men om man anlitar utomstående entreprenörer för plogning etc. så kanske det snabbt drar iväg i kostnader.

Alla kostnader i vår förening redovisas helt öppet vid årsmöten så det borde inte vara några problem för er som boende och betalande i föreningen att kräva ett vettigt underlag för årsavgiften. Då kan ni bedömma om det är rimligt att betala den summa som ni gör idag. I vår förening så betalar alla boende samma avgift för underhållet av vägen oavsett om man bor i början eller i slutet av vägen så det verkar skilja från er förening så frågan är snarare om fördelningen av kostnaderna i vägföreningen är rättvis för er del.
 
Oftast är väl vägsamfälligheter uppdelade på andelstal efter just de premisser jag nämnde ovan men det finns klart undantag.

Vår väg är över 4 km lång och ingen har behövt betala något mer än 2 gånger sen 1947!!! Men här sköts vägen också av boende (visserligen under all kritik för tillfället men ändå...) så det håller ju nerer kostnaden så den hamnar under det bidrag vi får från kommunene och nån andra organisationer.

Men som sagt, på årsmötet har man rätt att se alla kostander eftersom man då ska rösta för om strelsen ska få ansvarsfrihet för det gågna året.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.