Nu under sommarveckorna förbrukar vi 3 bara 100kwh i veckan på hushållsel och tappvattenuppvärmning (FLVP), förvånansvärt lite måste jag säga.

/Abbe
 
Endast koll på värmepumpen...

Den har dragit 5500kwh Aug-Juli 2006.

 
220kvm, nybyggt villa i skåne. Huset är välisolerat i både tak, vägg samt betongplatta (300mm). har en frånluft med kombinerat jordvärme (200m). använder också braskabinen flitigt vid kyla. 2 vuxna och två småbarn.

Vår förbrukning ligger på 20000kwh el samt 170-180kbm vatten.

tycker själv att det är högt, men alla säger att när plattan har torkat blir det billigare...hm...vi vår väl se ;)

 
Jordbruksfastighet (ej aktivt jordbruk, men många strömförbrukare...) med Bostadshus om drygt 300 kvm byggt 1929 i Norrlands inland. Vedpanna och vattenburen värme. 2 vuxna och 5 barn i alla åldrar. Total elförbrukning 10.800 KWH per år. Vedförbrukning ca 40 kbm/år.
 
urgammal hus från 1870 med 2 våningar. vi flyttade in för två år sen då hade vi 34000 i el.... vi har direktverkande.

sen dess har vi bytt, alla vitvaror, varmvattenberedaren, lagt på isoleringsruta på 2 glas fönstrena å införskaffat oss en luftvärmepump.....

Nu e vi nere på 20000 per år... å då är vi 2 vuxna + 4 barn i små åldern... å vi tvättar minst 8-10 maskiner i veckan, diskmaskin varje dag... duschen... vad säger man inte e man snål... :) Vi bor 10 mil söder om Stockholm....

Så för oss har det lönat sig att byta grejer osv.... har inte vattnet i minnet... men vi har lyckats dra ner lite där oxå... fast det vet jag inte hur :-?
 
grossa skrev:
urgammal hus från 1870 med 2 våningar. vi flyttade in för två år sen då hade vi 34000 i el.... vi har direktverkande.

sen dess har vi bytt, alla vitvaror, varmvattenberedaren, lagt på isoleringsruta på 2 glas fönstrena å införskaffat oss en luftvärmepump.....

Nu e vi nere på 20000 per år... å då är vi 2 vuxna + 4 barn i små åldern... å vi tvättar minst 8-10 maskiner i veckan, diskmaskin varje dag... duschen... vad säger man inte e man snål... :) Vi bor 10 mil söder om Stockholm....

Så för oss har det lönat sig att byta grejer osv.... har inte vattnet i minnet... men vi har lyckats dra ner lite där oxå... fast det vet jag inte hur :-?
jag har en fråga, alla pratar om hur mycket ni använder. Du använde 34000 kwh per år. Men kan nån berätta vad det blir i pengar?
Jag riktar mitt svar till dig grossa. då vi ska titta på ett hus med direktverkande el byggt 37. Också två våningar. Du har ju ungefär samma så jag är intresseard av månadskostnaden?=) Ni använder mycket vatten får man fråga vadd et blir i mån?
Funderade också på en luftvärmepump, använder ni bara det el direkt elen också?
 
jag läser av varje månad nu för att hålla koll, så om jag ser på det varma året typ april till september så har jag ca 1000 kr i månaden. Sen när det gäller oktober till mars så blir det lite tyngre Då är vi uppe på ca 2500 kr... å då kan jag säga att januari och februari är riktigt tunga... ca 4000....

Obs detta är bara ca... vi har ju lyckats sänka nu så nu vet jag inte riktigt hur det går i vinter det beror lite på hur kallt det blir... Vi har börjat elda ganska mycket oxå för att dra ner kostnaden.

När det gäller vatten så betalar vi ca 800 kr varannan månad.... å med sopor blir det ungefär 1200 kr...

Lite lulligt det här... :)

Värmepumpen har vi på bottenplan... den är av den stora sorten som ska klara 180 kvm men vi kommer att skaffa en till på övervåningen för den orkar inte pumpa upp värmen...
Vi använder i stort sett bara värmepumpen då vi tagit bort elementen i kök, matrupp v-rum....

Hoppas det var lite hjälp på vägen.... Man får ju hoppas att det blir billigare med elen... för jag kan säga att det är den som kommer att äta upp ekonomin å inte alla lån man har....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.