Jag körde "äkta" EC med Casco våtrumslim (249:-/5 liter) i ett par rum. Det sitter stenhårt men blev inte helt bra ändå. I min enfald var jag inte så noga med underarbetet för det kunda man ju skita i enl. produktbeskrivningen... Läxan blev alltså att underlaget måste vara hyfsat jämnt ändå och att man inte ska pressa in skiten för hårt i väggen, något som jag tycker är väldigt svårt att låta bli av någon instinktiv anledning. Meningen är att överflödet av lim ska hjälpa till att fylla ut ojämnheterna.

Nästa gång köpte jag byggmax variant (mindre än halva priset) och deras vävlim (49:-/5 liter). Körde ett varv med excenterslipen över väggarna först vis av erfarenhet. Resultatet blev i det närmsta identiskt med förra gången, fast slätare.

Byggmax variant är tunnare än Easy Cover och innehåller inget glasfiber. Därför är det inte så förbannat sticksigt att jobba med som Easy Cover och går dessutom att vika runt hörn utan att den knäcks, vilket Easy Cover tenderar till att göra. Dock får man ju vara än petigare med underarbetet men det tycker jag att det var värt med tanke på den enorma prisskillnaden.
 
Vi har använt EC i nästan hela huset. Tycker det funkar jättebra att måla på också. Några erfarenheter dock. Det är ingen magisk tapet, om det är väldigt ojämnt är gips bättre. Tapeten är tänkt för strukturer, om man har enstaka ojämnheter typ upphöjningar kring hål måste man slipa ner detta. Jag går alltid över väggen med ett grovt sandpapper. De senare rummen har jag använt Byggmax extra (vävlim) istället för våtrumslim medmycket bra resultat. Se bara till att väggen inte suger då måste du förlimma (kan nog vara idé oavsett). Och använd inte för lite lim. Om det släpper som det gjort för vissa har förmodligen väggen varit sugande och i behov av förlimning. Mina tapeter sitter som berget och jag har alltid förlimmat.

/UoC
 
Har precis satt cover it (byggmax) och det blev ett superbra resultat. Använde våtrumslim för 99kr från byggmax. Gick åt en och en halv hink och två och en halv rulle coverit á 249 kr st. Inga bubblor blev det men det gick åt rätt mkt lim. Jag rollade inte utan strök med en tapetlims borste för jag tyckte att jag fick på mer lim då. Är ganska van tapetserare /spacklare men jag gillade denna lösning
 
TurboTouring skrev:
Det rekomenderas våtrumslim när man monteras Easy Cover.......
NEEEEJ inte våtrums lim det biter för hårt,ta ett bra väv lim typ cascos pvp extra inget ekonomi lim här inte.
 
nybyggd skrev:
NEEEEJ inte våtrums lim det biter för hårt,ta ett bra väv lim typ cascos pvp extra inget ekonomi lim här inte.
Det kan ju faktiskt var olika limrekomendation beroende på vilket fabrikat det är på EC-duken. Men att våtrumslim "biter" för hårt.....det måste du nästan utveckla, är det inte det som är meningen när man limmar upp EC-duken.

Sen läser jag att det är många som har problem med att det bli blåsor under och det beror på att man inte har ett fast underlag under. Har man en tidigare tapetserad yta och limmar på den finns ju risken att vattnet i limmet löser upp tidigare limlager och då är det inte säkert att den fäster igen när limmet torker.....då är det bara att börja om. Tapetgrund är då rekomendera.
 
nybyggd skrev:
NEEEEJ inte våtrums lim det biter för hårt,ta ett bra väv lim typ cascos pvp extra inget ekonomi lim här inte.
Strunt. Jag har kört våtrumslim med Easy Cover i två rum. Funkar ypperligt och är vad som rekommenderas av tillverkaren.
 
Har väl satt ett par dussin rum med olika varianter av easy cover,anv mig endast av pvp extra om det inte är blanka målade ytor för då behövs ett våtrumslim.
Vad nybyggd menade med "våtrumslim biter för hårt" tror jag var att om man kommer lite snett när man lägger an våden kan det vara svårt att justera utan att lossa och göra ett nytt försök,mer ur en tidsaspekt skulle jag tro.
Inte på ngt sätt fel att anv våtrumslim till allt om man är beredd att betala lite extra för limmet och har gott om tid.
 
U UoC skrev:
Vi har använt EC i nästan hela huset. Tycker det funkar jättebra att måla på också. Några erfarenheter dock. Det är ingen magisk tapet, om det är väldigt ojämnt är gips bättre. Tapeten är tänkt för strukturer, om man har enstaka ojämnheter typ upphöjningar kring hål måste man slipa ner detta. Jag går alltid över väggen med ett grovt sandpapper. De senare rummen har jag använt Byggmax extra (vävlim) istället för våtrumslim medmycket bra resultat. Se bara till att väggen inte suger då måste du förlimma (kan nog vara idé oavsett). Och använd inte för lite lim. Om det släpper som det gjort för vissa har förmodligen väggen varit sugande och i behov av förlimning. Mina tapeter sitter som berget och jag har alltid förlimmat.

/UoC
Hej, en liten fråga, hur förlimmar du? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.