Har en vattenmätare i källaren under varmvattenberedaren.
Har en känsla av att det är vattenverket som är teoretisk ägare till denna.
Om mätaren krånglar eller går sönder vem skall då stå för kostnaden att fixa eller byta ut den?
 
Helt klart vattenverket som äger då de är skyldiga att byta den typ var nioende år för att säkerställa funktionen. Konsoll är din egendom däremot.
 
Kom ihåg att inte bygga in vattenmätaren pga de regelbundna bytena. Regler finns angående åtkomligheten. Han som bytte vår mätare sist hade sett ett och annat, bl.a någon som hade byggt in mätaren bakom en kakelvägg i badrummet och lämnat en öppning för avläsning. Väggen fick förstås rivas.
 
Tack för svaren.
Vattenmätaren är åtkomlig under beredaren.
Vi har bott i huset i 12 år nu och ingen har sagt något om att
mätaren skall vara bytt vart 9:e år.
Anledningen till min fråga är att det sitter 2 st. avstängningskranar på varje sida
om vattenmätaren. Skälet till att det sitter 2 kranar är väl det att det skall gå lätt att
ta bort vattenmätaren. Hade det inte funnits en mätare så hade ju en kran räckt.

När jag stänger av vattnet med bägge kranarna så kommer det ändå lite vatten igenom, vilket gör det besvärligt att göra VVS jobb.
Snackade med en VVS kille som påstod att det är vanligt att avstängningskranarna inte håller tätt till 100%, kan detta verkligen stämma?
Tillhör inte kranarna också vattenverket då de båda finns där för ett ev.mätarbyte.
Vem äger dom?
 
Kranar som sällan rörs är vanligt att dom läcker. Och tyvärr, kranarna är dina.
 
Jag öppnar och stänger dom säkert flera gånger på ett år så dom används inte så sällan. Dom läcker alltså in ut i rummet utan på insidan.
Tycker det är lite osannolikt när det är 2 stycken.
 
I Sollentuna är det OK med en ventil på ingående till mätaren och en backventil på utgående. Så har jag det.

Gjorde tavlan att sätta dit en ventil som inte var zinkfri. Upptäckte det själv VA vrket verkar inte ha någon synpunkt på detta. Verket kom snällt och stängde och väntade medan jag byte.
 
Redigerat:
Inte zinkfri vad kan hända då?
Om man nu vill köpa den bästa ventilen som håller
i evighet utan att krångla och läcka igenom på insidan,
vad väljer man då?
 
C
Hos oss (Klippan) säger kommunen att dom plockar ner dom vart 10:e år och skickar dom på kalibrering (och sätter förstås upp en annan istället, medan våran hamnar hos nån annan), och att dom samtidigt byter kranarna på kundens bekostnad om man så önskar, om jag minns det rätt.
 
Janneman skrev:
Inte zinkfri vad kan hända då?
Om man nu vill köpa den bästa ventilen som håller
i evighet utan att krångla och läcka igenom på insidan,
vad väljer man då?
Finns väl eg inget som håller för evigt men en rostfri syrafast högtrycksångventil som jag satt hos mig känns som ngt som kan hålla för evigt ;)
Ok dom kostar förvisso 4kkr st om du köper på ahlshell eller liknade men kikar du på ngt överskottslager eller liknande så kan du ha tur att hitta en sådan för ngn hundring.

Jag köpte ett helt mobilt fältsjukhus och fick dussintals nya sådana dyrgripar och dessutom en vattenpump, ångpanna, tvättmaskiner modell stooor (64kg) och en massa annat smått o gott ;)
Priset? 3000kr
 
Mina ventiler har stor ratt istället för vred.
Skall se om jag kan plåta det och lägga in.
Rostfri syrafast högtrycksångventil skall jag leta efter
men 4000 st betalar jag nog inte,, det var dyrt.
Vad kostar en normal ventil då?
 
Om dom byter kranarna på kundens bekostnad.
Kan det handla om subvention så att det blir billigare än om man
anlitar en extern VVS firma?
 
A
Nog verkar då jag äga den, jag fick då en faktura på 250kr + moms där det står specifierat "Vattenmätare, GVA-Enheten" och sen serienummret på mätaren.

Varför ska jag annars betala en sådan avgift?
 
Klippt från Stockholmvattens hemsida.
"Vattenmätaren tillhandahålls av Stockholm Vatten och brukar vara placerad där vattenledningen passerar in i huset. Mätarens plats ska vara godkänd av Stockholm Vatten som också har rätt att kostnadsfritt disponera platsen och ensamt har befogenhet att sätta upp, ta ned, kontrollera, justera, underhålla samt till- och frånkoppla mätaren.

Om du planerar att ändra vattenmätarens placering måste du först kontakta Stockholm Vattens anslutningsenhet.

Ansvar för vattenmätaren

Som fastighetsägare ansvarar du för att vattenmätaren inte skadas. Den måste skyddas mot både värme och kyla. Mätare som finns i ouppvärmda utrymmen riskera att frysa sönder. För att undvika skador bör man stänga ventilationsluckor och täta dörr- respektive fönsterspringor.

Mätarkonsol med avstängningsventiler och kopplingar före och efter vattenmätaren är fastighetsägarens egendom och behöver därför kontrolleras regelbundet så att de går att stänga vid behov.

Kontakta Stockholm Vatten om vattenmätaren har skadats. Kostnaden för utbyte och/eller reparation betalas av fastighetsägaren.

Länk om du vill läsa det på orginal plats.
http://www.stockholmvatten.se/Stock...tenmatare-och-avlasning/Placering-och-ansvar/


Kolla om din leverantör har egen hemsida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.